Paddenstoelen en/of korstmossen?

Gestart door Botervlieg, december 15, 2012, 20:41:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vandaag was ik in Thijsse's hof. Ik vond daar op een boompje paddenstoelen. Ze zagen er uit als judasoren maar dan heel donker. Ik weet niet wat voor boompje het is. Geen idee of het een vlier is (judasoor). Nu ik bij eikentrilzwam kijk zie ik dat dat ook soort oren kunnen worden. Is het eikentrilzwam? (Dan zou het boompje een eik zijn?!)

http://waarneming.nl/waarneming/view/72579670


Ook vond ik dit zwarte met bruine bolletjes. Wat is het?
http://waarneming.nl/waarneming/view/72579539


Klopt het dat ik op de achtergrond van deze foto, op het schors van de boom ook de inktspatkorst zie?
http://waarneming.nl/waarneming/view/72579670


Ik snap dat dit het paddenstoelen forum is en ik voor korstmossen niet hier moet zijn, maar omdat ik twijfel over de 2e foto (zwart met bruine bolletjes) en wel voor het beeld alles bij elkaar wilde houden, dacht ik zet het hier bij elkaar. Wellicht verhuist het topic in 1x naar korstmossen, dan blijft het bij elkaar. Komt er op de korstmossen hier geen antwoord, kan ik altijd daar nog een topic maken.

Groetjes, Marleen

ridderzwam

Voor foto1 = foto 3 geldt :
Echte Judasoren, die naar zwart verkleuren. Komt vaker voor.
Vriendelijke groet,
Ria.

Botervlieg


ridderzwam

Ik zie ook dat ruwe aan de onderkant niet dat eikentrilzwam heeft, maar ze zijn toch wel wat "klodderig" van vorm...Kan me voorstellen dat je twijfelt aan Judasoor....
Zit dat plakkaat nou op dezelfde boom???
Groet,
Ria.

Botervlieg

#4
Dat klodderige deed me inderdaad twijfelen.

Ja, die plakkaat zat inderdaad aan dezelfde boom, daarom heb ik het voor de zekerheid even in 1 topic gezet. Het is zoals je ziet ook een "mager" boompje dus het zat niet ver van de rest af. Hooguit een paar centimeter.

Groetjes, Marleen

ridderzwam

Maar eigenaardig is, dat je soms op die stam spikkels ziet die je best wel voor inktspatkorst kunt houden (en dat hoort dan bij korstmos thuis) maar op de stam-met-plakkaat niet....
Groet,
Ria.

Botervlieg

Ja, maar het is echt waar dezelfde stam, 500% zeker. Maar inktspatkorst hoeft niet op een hele stam voor te komen toch? Het kan toch een plek zijn waar het zit?

Het is echt héél zeker 1 stam, een paar centimeter er vanaf, dus tja hoe leg ik dat uit op een andere zijde van de stam zegmaar. (Niet boven of onder de judasoren, maar tja aan de andere zijde van de stam, lastig uit te leggen)

ridderzwam

Nou Marleen, dan zou ik ervoor gaan dat het allemaal Echt Judasoor is.
Op  vlier.
De plooien van het plakkaat zijn echt van die Judasoorplooien. 'n Misvormd oor.
Misschien maakt Inktspatkorst verschil tussen de zon- & schaduwzijde v.e.boom...
Groet,
Ria.




ratje

ik was wel nieuwsgierig wat er op de 2e foto op de paddestoel groeit. Lijkt wel een asco. Heb je een foto die nog wat dichterbij genomen is?

Botervlieg

Citaat van: ratje op december 16, 2012, 12:59:50 PM
ik was wel nieuwsgierig wat er op de 2e foto op de paddestoel groeit. Lijkt wel een asco. Heb je een foto die nog wat dichterbij genomen is?

Hallo Hannie,

Nee, helaas, ik heb er niet meer foto's van. Ik zal straks even kijken of ik de foto van croppen (en of dat nog acceptabel beeld geeft).
Melchior had bij de waarneming daar ook op gereageerd, ik ga het misschien verzamelen en uit (laten) zoeken.

Groetjes, Marleen

ratje

Citaat van: M. Baltus op december 16, 2012, 13:01:38 PM
Citaat van: ratje op december 16, 2012, 12:59:50 PM
ik was wel nieuwsgierig wat er op de 2e foto op de paddestoel groeit. Lijkt wel een asco. Heb je een foto die nog wat dichterbij genomen is?

Hallo Hannie,

Nee, helaas, ik heb er niet meer foto's van. Ik zal straks even kijken of ik de foto van croppen (en of dat nog acceptabel beeld geeft).
Melchior had bij de waarneming daar ook op gereageerd, ik ga het misschien verzamelen en uit (laten) zoeken.

Groetjes, Marleen
ik vind het wel interessant om te zien, ik ben benieuwd wat kan (kan) worden. Je hebt wel materiaal ervan meegenomen?

Botervlieg

Citaat van: ratje op december 16, 2012, 13:04:23 PM
Citaat van: M. Baltus op december 16, 2012, 13:01:38 PM
Citaat van: ratje op december 16, 2012, 12:59:50 PM
ik was wel nieuwsgierig wat er op de 2e foto op de paddestoel groeit. Lijkt wel een asco. Heb je een foto die nog wat dichterbij genomen is?

Hallo Hannie,

Nee, helaas, ik heb er niet meer foto's van. Ik zal straks even kijken of ik de foto van croppen (en of dat nog acceptabel beeld geeft).
Melchior had bij de waarneming daar ook op gereageerd, ik ga het misschien verzamelen en uit (laten) zoeken.

Groetjes, Marleen
ik vind het wel interessant om te zien, ik ben benieuwd wat kan (kan) worden. Je hebt wel materiaal ervan meegenomen?

Nee, ik heb het er nog niet van meegenomen. Maar ik kom er regelmatig en heb veel contact met de beheerder dus hij of ik kan het misschien eerdaags verzamelen en bekijken/fotograferen en/of opsturen.

Er is maar één boompje, goed te herkennen, vlak langs het pad, dus dat gaat zeker goedkomen.

Groetjes, Marleen

Gert Kremer

Ik wil toch even zeggen dat de Eikentrilzwam ook mooie oren kan hebben.
Misschien help het?  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.