Blauw metallic wezentje

Gestart door Libelleke, december 01, 2012, 16:49:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Met het risico dat ik op het verkeerde forum zit: vandaag vond ik op onze telpost Strabrechtse Heide dit kleine (± 3mm), aparte metallic blauwe dingetje op een schil van een mandarijn langs het pad. Ik kan er even geen soort, laat staan familie aan koppelen en ben toch wel benieuwd wat het nu is. Misschien een springstaartje o.i.d.? Kunnen jullie uitkomst bieden?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Lucgast

Zeker een springstaartje, maar over naar experts voor de exacte naam...
Gokje: Tomocerus Spec. :huh:
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

Jan van Duinen

Hoi Robert en Luc,

Een springstaart met glimmende banden om het lichaam, dus Tomocerus vulgaris.

Libelleke

Jan, Luc, hartelijk dank voor jullie hulp.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

mberg

Heren,

Het lichaam is klein, glimmend (door de schubben) en de antennen zijn kort. De donkere kleur laat drie mogelijkheden: Lepidocyrtus cyaneus, L. violaceus en L. ruber. Zonder details durf ik niet verder te gaan dan een van deze drie. Zijn de poten en de antenne ook glimmend?

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Jan van Duinen

Heren,

:-[ met deze zat ik er helemaal naast, alleen naar banden gekeken en niet naar de vorm.

Libelleke

Dag Matty,

Helaas laten m'n foto's nogal wat te wensen over, maar als ik e.e.a. wat uitvergoot op de originele foto's lijken zowel de antennen als de poten niet te glimmen (in ieder geval niet zo blauw metallic als de rest van het lijf).
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\