Wat drijft er nou weer in de gracht...

Gestart door ZLHaberham, december 14, 2012, 21:31:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Vanmiddag, Jozef Israëlskade in Amsterdam-zuid. Van afstand de duidelijke zwart/wit-look van cachinnans, afstekend tegen de vele zilvers ter plaatse. Van dichterbij: toch twijfel. In vlucht: staart (dunne bandjes boven dikke eindband) en vleugels (fijne tekening op grote dekveren, suggestie van witte vage banden op een donkere grondkleur, grote ruigaten op de voorarm, tertials schijnbaar ongekarteld) suggereren weer cachinnans, maar dan weer een redelijk donkere buik en ondervleugel. Snavel langer dan van de meeste meeuwen ter plaatse, maar ook wat dik. Zelfs Ruud A. komt er niet geheel uit... wat denken we?

Dank voor alle suggesties :).

Zainal.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72556398
onzeker Zilvermeeuw of Pontische Meeuw - Larus argentatus/cachinnans gezien op 2012-12-14 Amsterdam - Oud-Zuid
Foto's:
















Toelichting:
Handig, zo om de hoek bij mijn fotodealer. Wat minder duidelijk exemplaar dan die twee in Oost, met name door de ontzettende sleet aan tertials en grote dekveren. Helaas het cruciale opvliegmoment gemist omdat er weer zonodig iemand een gesprek moest aangaan over telelenzen in woonwijken.

ZLHaberham

#1
Zekerheidshalve nog twee foto's. Toevoegende waarde gering, maar misschien is de snavel iets beter te beoordelen. Nog even in m'n archief geput... de derde foto is een cachinnans in A'dam-oost, maart 2011. Toch ook wel enigszins zo'n snavel. Hm.




2kj cachinnans 1-3/2011 A'dam Oost:


Martijn Bot

Patroon op de tertials en met name de grote dekveren pleiten nou niet meteen voor een zuivere Pont, en ook het postuur en smoezelige kop zijn meer Zilver dan Pont. Bovenstaartdekveren en staartband hangen er een beetje tussenin; de fijne tekening boven de donkere staartband is in mijn beleving bij een zuivere Cach toch iets fijner en minder breed dan in deze vogel. Handvleugel suggereert wel weer Pont-invloeden, evenals het patroon op de tweede generatie mantelveren en de kleurcombi mantel/dekveren (vaak zo typisch bij Pont). Vreemd genoeg komt dat kenmerk in het veld en van een afstandje vaak beter uit de verf dan op een foto...
Ergo: zuivere koffie lijkt het me niet. Ik had laatst ook zo'n twijfelbeest. Onder geen beding een zuivere Pont, maar met toch zeker wat suggestieve hints richting cach: http://waarneming.nl/waarneming/view/72503377

ZLHaberham

Dank je voor je reactie.
Ja, die lijkt er wel verdraaid veel op, inderdaad. De tegenstrijdigheid veld/foto is hier zeker ook aan de orde. Met name de details die in de kopstreping tevoorschijn komen als je zo'n foto opblaast zien er erg overdreven uit ten opzichte van hoe het beest in het veld oogde. De weergave van de kleurcombimatie is sowieso wat twijfelachtig... het verschil tussen de volgende twee foto's (van een cach in A'dam-Oost van een paar weken gelden) is een kwestie van één wolk.



ZLHaberham

Het valt me trouwens nu pas op hoe groot die varatie in ankertjes en dekveertekening nog is... vergelijk bijvoorbeeld deze drie vogels die momenteel in A'dam rondhangen (de eerste twee in Oost, de derde in Venserpolder).

Oost a
5-11 en 13-12


Oost b, 7-11



Venserpolder-exemplaar (foto Will Schep)


Martijn Bot

Het blijven meeuwen, nooit eenheidsworst (soms helaas, vaak gelukkig). Die tweede is vooral prachtig en ruitechnisch lekker op stoom!

ZLHaberham

#6
Goddank, ja. En het is groot en vliegt niet meteen tussen de struiken weg. Dat kan ik ook erg waarderen in vogels ;).
Ja, die grote vogel in de Indische buurt ("Oost a") is een schoolvoorbeeld; hij heeft duidelijk de boekjes gelezen. Ik passeer hem vrijwel dagelijks op de fiets tussen huis en werk. Brutaal als de neten, hij is ongetwijfeld uit de hand te voeren. Toch eens proberen van de week.

Geen crop; hij vliegt hier zowat in mijn gezicht omdat er net een paar meter achter me iemand een tas vol brood leeggoooit voor de kolonie soepganzen ter plekke: