Trechtertaaiplaat??

Gestart door klump.105, december 13, 2012, 18:42:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72540058
onzeker Trechtertaaiplaat - Lentinus conchatus gezien op 2012-12-11 Purmerend - Wheermolen
Foto's:








bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

ratje

ik denk bij de eerste foto's aan de hoed te zien dat het honingzwammen kunnen zijn. Bij de laatste denk ik aan de roodbruine schijnridderzwam.

Gert Kremer

of ... Roodbruine trechterzwam?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Citaat van: Gert Kremer op december 13, 2012, 21:17:00 PM
of ... Roodbruine trechterzwam?
Die naam is inmiddels veranderd in Roodbruine schijnridderzwam.
Grieta.

Gert Kremer

mooi dan weet ik dat ook weer.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

klump.105

Bedankt voor de reakties.
Ik merk dat de foto's niet voldoende duidelijkheid geven.
Op de laatste foto zijn de zwammen m.i. niet trechtervormig maar opgerold.
De steel was volgens mij zijdelings aangehecht.
Ik ga zo snel mogelijk weer kijken om te zien of ze het ontdooien overleefd hebben en hoe ze nu precies in elkaar zitten!
Mvg, Adria
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

klump.105

Ik heb inmiddels bij de goedgekeurde waarnemingen Roodbruine schijnridderzwammen gezien die er heel veel op lijken, met gespleten hoeden waardoor het net lijkt of ieder stuk een zwam met zijdelings aangehechte steel is. Ik verander de waarneming vast maar ga zeker nog even naar de zwammen kijken!
Adria
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

ridderzwam


grietaf

Citaat van: ridderzwam op december 14, 2012, 00:17:43 AM
Oude Zalmzwammen ?
Volgens mij zijn die nooit zo trechtervormig en bovendien hebben ze een vrij dikke gelatineuze laag op de hoed.
Ik houd het op Roodbruine schijnridderzwam.
Grieta.

ridderzwam

Ja, ben ik met je eens hoor Grieta. Was maar even een nachtelijke reactie op Adria's mededeling dat ze NIET trechtervormig waren en dat de stelen zijdelings waren aangehecht waardoor de schijnridderzwammen afvielen.  Zelf heb ik nog nooit zalmzwammen oud gezien. Maar op het moment dat ik die zalmzwammenmogelijkheid (?) intypte gaf Adria al rectificatie op haar laatste mededeling....
Hartelijke groet,
Ria.