Natuurbeleid rutte II (afgesplitst van Rutte I)

Gestart door JRoosma, oktober 29, 2012, 17:09:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 07, 2014, 12:25:02 PM
Sharon is weer lekker bezig: http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3782467/2014/11/04/Nederlandse-koe-dreigt-het-haasje-te-worden.dhtml Ze heeft een ontwerp-Melkveewet aan de Kamer aangeboden waarin bedrijven onbeperkt mogen intensiveren. Dit in combi met de opheffing van de melkquota per april '15 zal nog maar weinig gezonde koeienvla's opleveren in de wei vrees ik. Dag Grutto's...
En welkom stronthopen. De verdere achteruitgang van de weidevogels als gevolg van verdere intensivering schuiven we natuurlijk gewoon in de schoenen van de vossen en buizerds  B)
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

#241
Het is wel tekenend voor de tijden waarin we leven dat ik het eens moet zijn met Cees Veerman en Herman Wijffels; personen waar ik twintig jaar geleden al een gezonde argwaan tegen koesterde, vanwege hun overwegend rechts-industrieel denken.

Maar goed; zó erg is het dus geworden. De VVD als sledgehammer en de VVD-light (de PvdA), die gedienstig het aambeeld vast houdt waarop het kabinet Rutte-II alles aan gruzelementen ramt.

Of het door de Kamer gaat komen, dit meurende stuk Dijksma-denken, dat zal van de "bevriende" oppositiepartijtjes afhangen.
Ik weet NU in ieder geval al, dat de recente vreemde knieval van Plasterk (PvdA) vóór handhaving van de zondagsrust een poging was om de CU en de SGP te paaien...  http://www.telegraaf.nl/binnenland/23294367/__Herrie_om_zondagsrust__.html  ...NU weet ik dus WAAROM!

Koehandel! JIJ iets, dan WIJ ook iets...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan


Arjan Broekhuizen

Citaat van: KorHaan op november 08, 2014, 03:45:27 AM
https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/natuurmonumenten-teleurgesteld-dat-drenthe-zwijnen-blijft-weren


Er is nog een wereld te winnen. Benieuwd of ik dat nog meemaak.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Aan de andere kant gelukkig wel: Drenthe wacht met smart op edelhert

Nu maar afwachten wat er uit het beleidsplan komt...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

In Twente/Overijssel worden er momenteel nogal wat vraagtekens gezet bij het Nederlandse en Europese natuurbeleid en Natura 2000. Zie een aantal regionale nieuwsitems van de afgelopen week:
- Europarlementariër Schreijer-Pierik wil stop op regels Natura2000
- Groeiende frustraties over grote verschillen in natuurbeleid in de grensstreek
- Provinciale politiek wil duidelijkheid over Europees natuurbeleid

In de laatste twee items worden de verschillen tussen het Nederlandse en het Duitse beleid toegelicht. Met name in de bijbehorende video's wordt dit goed gedaan (en dan ga ik er van uit dat het geschetste beeld klopt). Zo wordt het voorbeeld gegeven van het hoogveengebied Engbertsdijksvenen, een gebied dat grotendeels ligt in Duitsland. In het Nederlandse gedeelte wordt er alles aan gedaan om het gebied optimaal tot z'n recht te laten komen, terwijl in Duitsland een deel van het gebied wordt afgegraven en klaargemaakt als landbouwgebied. Dan gaat er toch iets mis (in Nederland, Duitsland of Europees)?

Bijzonder is ook om in de video bij het laatste nieuwsitem te zien dat ieder Europees land in de jaren 90 een lijst moest aanleveren van 20 bijzondere planten en dieren die beschermd moeten worden. Duitsland leverde er precies 20 aan, België helemaal niets (en daar is volgens de reportage niets aan gedaan). Nederland leverde een lijst aan met maar liefst 300 bijzondere planten en dieren, aangevuld met nog een lijst met 700 bijzondere vogels. Europa heeft vervolgens gezegd dat de landen de soorten op hun eigen lijst moesten beschermen.

Is Nederland destijds dan zo braaf (of dom) geweest om zo goed hun best te doen, of moeten we dit zien als gedurfd en laten ze juist zien wat belangrijk is in Nederland. Ik hoop het laatste, maar ik kan me goed voorstellen hoe de mensen in de grensstreek zich voelen...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

migratorius

De Engbertsdijkvenen liggen volledig in Nederland, da's toch merkwaardig (ik heb de video nog niet gezien).
Bij het Witte Veen (Weißes Venn) vindt zowaar aan de Duitse zijde (maar met steun van Natuurmonumenten) *natuurontwikkeling* plaats door afplaggen (dat zie je werkelijk nooit in Duitsland... in de Achterhoek [waar ik dat soort plekken vaker bezoek dan in Twente] zijn dat vaak heel leuke gebieden). Het Aamsveen is in Duitsland een groot ontoegankelijk natuurgebied.
Veel Duitsers komen de grens over om door de Nederlandse natuur te fietsen: ik vermoed dat zij het Nederlandse beleid wel waarderen.

Duitsland beschermt qua planten uitsluitend "in Europa bedreigde soorten" zoals Drijvende waterweegbree: dat zullen die twintig soorten wel zijn. De vogelbescherming is heel wat uitgebreider (o.a. Zwarte Specht, die in ieder stukje bos zit, is een beschermde soort).

Overigens is die Schreijer-Pierik dusdanig anti-natuur dat we blij mogen zijn dat het CDA nog in de oppositie zit.

JanHein

joostheeremans

Ik weet niet waar RTV Oost zijn data vandaan haalt (ben ik wel benieuwd naar), maar daar klopt volgens mij heel weinig van. Er zijn in Duitsland wel meer dan 20 soorten beschermd (kijk hier bijvoorbeeld: http://ec.europa.eu/environment/life/publications/otherpub/documents/bfn_en.pdf).

Over het aantal gebieden, ik kwam onderstaand grafiekje tegen, afkomstig uit de 11de nieuwsbrief regiebureau natura2000 (hier te downloaden).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

migratorius

Het kost een beetje moeite, maar via http://www.umweltkarten-niedersachsen.de/GlobalNetFX_Umweltkarten/ en http://www.naturschutzinformationen-nrw.de/nsg/de/karten/nsg en http://www.naturschutz-fachinformationssysteme-nrw.de/natura2000-meldedok/de/karten/n2000 een goede indruk krijgen hoe het met de natuurbescherming over de grens zit. Vooral verder van de grens zijn fikse lappen grond als natuurgebied aangegeven: overigens zijn dit relatief vaak militaire terreinen!

JanHein


Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op november 27, 2014, 18:56:01 PM
Het kost een beetje moeite, maar via http://www.umweltkarten-niedersachsen.de/GlobalNetFX_Umweltkarten/ en http://www.naturschutzinformationen-nrw.de/nsg/de/karten/nsg en http://www.naturschutz-fachinformationssysteme-nrw.de/natura2000-meldedok/de/karten/n2000 een goede indruk krijgen hoe het met de natuurbescherming over de grens zit. Vooral verder van de grens zijn fikse lappen grond als natuurgebied aangegeven: overigens zijn dit relatief vaak militaire terreinen!

JanHein
Veel militaire tereinen zijn de vestigingsplaatsen van wolven. De natuur kan zich goed aanpassen aan de militairen. Ik kan me een bericht herinneren dat een militair gedurende een eenzame nachtelijke mars opeens omgeven werd door nieuwsgierige jonge wolven. Niks gebeurd, maar leuke oefening voor de militair :)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan Helmus

#250
Interessante visie van het CDA over de plezierjacht:



Ik heb de stemwijzer van Zuid-Holland nog even doorlopen om het te controleren, en het staat er echt!  ;D

En wat spuugt de VVD toch ook weer een heerlijke drogredenering uit: Jagers doen het niet voor hun plezier, want ze doen het in opdracht van ... Vandaar dat die jagers er zelf voor betalen om het uit te voeren; omdat ze het helemaal niet leuk vinden!

Verzin één of ander k*tsmoesje om een willekeurige, -graag bejaagde- soort te bejagen ('ze eten alle weidevogels op', of iets in die trant), en we hebben plotseling met 'beheer' te maken. Het blijft toch een bijzonder fenomeen om te zien dat er nog zoveel mensen rondlopen die dit soort doorzichtige woordtrucs als zoete koek slikken.
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Citaat van: Johan Helmus op februari 18, 2015, 07:41:06 AM
Interessante visie van het CDA over de plezierjacht:



Ik heb de stemwijzer van Zuid-Holland nog even doorlopen om het te controleren, en het staat er echt!  ;D

En wat spuugt de VVD toch ook weer een heerlijke drogredenering uit: Jagers doen het niet voor hun plezier, want ze doen het in opdracht van ... Vandaar dat die jagers er zelf voor betalen om het uit te voeren; omdat ze het helemaal niet leuk vinden!

Verzin één of ander k*tsmoesje om een willekeurige, -graag bejaagde- soort te bejagen ('ze eten alle weidevogels op', of iets in die trant), en we hebben plotseling met 'beheer' te maken. Het blijft toch een bijzonder fenomeen om te zien dat er nog zoveel mensen rondlopen die dit soort doorzichtige woordtrucs als zoete koek slikken.
Van een politieke partij mag je ook een mening verwachten. Maar goed toch, dan weet je hoe je moet kiezen. Stom trouwens want de meeste mensen zijn tegen de jacht. Zo win je geen zieltjes en stemmen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Johan Helmus op februari 18, 2015, 07:41:06 AM
Interessante visie van het CDA over de plezierjacht:

Het is duidelijk dat er bij het CDA in elk geval watersportliefhebbers zijn die helemaal niets van jacht weten. Wat een mooie spraakverwarring. Of zou het gaan om plezierjacht op kiezers vanaf een plezierjacht?




Peter Venema

Johan Helmus

#253
Citaat van: peterv op februari 25, 2015, 20:54:58 PM
Het is duidelijk dat er bij het CDA in elk geval watersportliefhebbers zijn die helemaal niets van jacht weten. Wat een mooie spraakverwarring. Of zou het gaan om plezierjacht op kiezers vanaf een plezierjacht?

Ik zag eens een documentaire over een Britse jager, die in Afrika, al rivier afvarende op een boot, alles doodschoot wat voorbij kwam. Tot zonnende varanen aan toe. Misschien is dat wat men hier bedoelt?  ;)
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Citaat van: Johan Helmus op februari 25, 2015, 22:04:58 PM
Citaat van: peterv op februari 25, 2015, 20:54:58 PM
Het is duidelijk dat er bij het CDA in elk geval watersportliefhebbers zijn die helemaal niets van jacht weten. Wat een mooie spraakverwarring. Of zou het gaan om plezierjacht op kiezers vanaf een plezierjacht?

Ik zag eens een documentaire over een Britse jager, die in Afrika, al rivier afvarende op een boot, alles doodschoot wat voorbij kwam. Tot zonnende varanen aan toe. Misschien is dat wat men hier bedoelt?  ;)
Vissen is ook een soort jacht toch :)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Ik heb nog even nagevraagd of ProDemos (makers van de Stemwijzer) de stellingen en de antwoorden controleert. reactie: "Het CDA is ook gewezen op de foutieve interpretatie van de stelling. Zij zijn echter van mening dat mensen de stelling niet als zodanig opvatten dat het over het doden van dieren gaat, dit terwijl er jagen boven staat. Zij wensen om die reden hun antwoord niet aan te passen."



Peter Venema

joostheeremans

Dit is volgens mij geen fout of grapje, maar een bewuste keuze. Plezierjacht is een term waar de VVD en CDA graag vanaf willen omdat het de negatieve associatie van voor je plezier dieren doodschieten, ze hebben het ook weleens geprobeerd met "een plezierjacht ligt in de haven" of iets in die trant. Dat ze nu er zo mee omgaan is dus niet zo verwonderlijk, als je wel op de stelling zou ingaan erken je in zekere zin het bestaan van plezierjacht, en dat is nou net wat ze niet willen bij het CDA.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#257
Volgens mij is dat ook de achterliggende werkelijke reden. Ik vind het wel zwak. Blijkbaar kan men niet met een betoog komen waarin men beargumenteert waarom plezierjacht volgens hen niet bestaat, en jacht volgens hen wel nodig is, en komen ze maar met deze slechte poging tot een grap om onder de stelling uit te komen. Ik vind het nogal respectloos naar de kiezer.
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

Citaat van: Johan Helmus op februari 26, 2015, 15:36:06 PM
Volgens mij is dat ook de achterliggende werkelijke reden. Ik vind het wel zwak. Blijkbaar kan men niet met een betoog komen waarin men beargumenteert waarom plezierjacht volgens hen niet bestaat, en jacht volgens hen wel nodig is, en komen ze maar met deze slechte poging tot een grap. Ik vind het nogal respectloos naar de kiezer.

Ja ik vind het ook niet bijzonder sterk, maar dat vind ik het antwoord van VVD ook niet. De stelling luidt immers "De plezierjacht moet mogelijk zijn in Zuid-Holland"  als je dan begint over populatiebeheer dan heb je de stelling dus niet begrepen of weet je niets af van het onderwerp. Daar hebben 50 Plus (geen motivatie) en de Libertarische partij (Jagen is een vorm van natuurbeheer die van belang kan zijn, een verbod is niet nodig) ook last van, alleen Verenigde Lokale Partijen ZH gaan er op in ( plezierjacht zou mogelijk moeten zijn, alleen op basis van lokale voorwaarden en vergunningen en altijd met in acht name van de natuurlijke omstandigheden en veiligheid).
Overigens doet de SGP ook iets opmerkelijks, ze zijn neutraal maar hebben als motivatie "De SGP vindt dat de jacht in het teken moet staan van beheer van de populatie en een bijdrage moet leveren aan schadebeperking aan gewassen. Veel jagers noemen dit plezierjacht." Ten slotte haalt Nederland Lokaal ook nog de pleziervaart aan zoals het CDA doet, maar geeft er in ieder geval wel blijk van de stelling te hebben begrepen " Wij nemen aan dat met plezierjacht bedoeld wordt het voor plezier doden van dieren. Anders dan voor beheersactiviteiten ter voorkoming van overlast achten wij het voor het plezier doden van dieren in de randstad niet wenselijk. Overigens dient de pleziervaart met een plezierjacht, daar waar Zuid Holland een grote toeristische potentie heeft te worden bevorderd."
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 14, 2014, 10:03:03 AM
In Twente/Overijssel worden er momenteel nogal wat vraagtekens gezet bij het Nederlandse en Europese natuurbeleid en Natura 2000....

Annie Schreijer: Timmermans erkent problemen uitvoering natuurbeleid
Eurocommissaris Timmermans zegt dat Nederland bij de uitvoering van Europees natuurbeleid te veel afwijkt van andere EU-landen. Europarlementariër Annie Schreijer uit Hengevelde had Timmermans vragen gesteld over de Nederlandse uitvoering van Europese natuurregels.
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=212971&cat=1

Kennelijk is mevr. Schreijer niet helemaal op de hoogte van de verschillende dossiers: In Kampen blokkeren de natuurregels zelfs de bouw van een hele woonwijk. Het moet niet gekker worden, maar normaler.
In dit dossier heeft de Raad van State een streep door dit plan gezet. Niet om de natuurregels, maar omdat er niet aangetoond kan worden dat er behoefte is aan woningbouw. Natuur speelt uiteraard wel mee; woningbouw tast het landschap aan. Maar op deze manier geeft mevr. Schreijer er toch een mooie draai aan...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Johan Helmus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 11, 2015, 11:25:26 AM
Kennelijk is mevr. Schreijer niet helemaal op de hoogte van de verschillende dossiers: In Kampen blokkeren de natuurregels zelfs de bouw van een hele woonwijk. Het moet niet gekker worden, maar normaler.
In dit dossier heeft de Raad van State een streep door dit plan gezet. Niet om de natuurregels, maar omdat er niet aangetoond kan worden dat er behoefte is aan woningbouw. Natuur speelt uiteraard wel mee; woningbouw tast het landschap aan. Maar op deze manier geeft mevr. Schreijer er toch een mooie draai aan...

Met 'normaler' bedoelt mevrouw Schreijer (ik vermoedde nav dit verhaal al VVD of CDA, het blijkt CDA te zijn) ongetwijfeld 'minder natuur', en meer mogelijkheden om in het kader van kortetermijnbelangen en winstbejag van enkelen over natuurbelangen heen te denderen.
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Staatssecretaris Dijksma op bezoek bij Overijsselse natuurvrijwilligers
"Vrijwilligers zijn goud waard voor de natuur". Dat heeft staatssecretaris Dijksma (PvdA) uit Enschede gezegd tijdens een bezoek aan een groep vrijwilligers van Landschap Overijssel.
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=213207&cat=1

Even verderop in het bericht staat: "Er is hard bezuinigd op organisaties die het werk van vrijwilligers mogelijk maken. Dat moet stoppen. Er moet boter bij de vis", zegt lijsttrekker De Bree (PvdA).

Dat zijn natuurlijk mooie uitspraken van de staatssecretaris. Het zou mooi zijn al organisatie daar middelen voor krijgen.
Misschien ben ik een beetje sceptisch, maar tussen de regels door lees ik eigenlijk dat ze bedoelen dat bezuinigen op vaste krachten (bij natuurorganisaties) nodig is en dat het werk dat deze krachten deden dan maar door vrijwilligers gedaan moet worden. Daarom zijn vrijwilligers zo belangrijk.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen


Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

peterv

Citaat van: Johan Helmus op juni 11, 2015, 08:01:52 AM
http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/topkoks-pleiten-bij-tweede-kamer-voor-plezierjacht~a4069951/

Mooi dat zij namens de 'maatschappij' spreken. Volgens mij spreken ze puur uit eigenbelang.
(Bijna) iedereen ziet 'de maatschappij' natuurlijk vanuit de eigen bril en eigenbelang. 'de maatschappij' wil ook liever geen plofkippen uit de bioindustrie en daar spelen jagers en deze koks handig op in.
Aanstaande maandag (15 juni) voert de 2e kamer debat over de nieuwe natuurwet. Kan je life volgen via internet. Gaat de PvdA haar verkiezingsprogramma (stoppen met plezierjacht) bijvoorbeeld waarmaken? Het wetsvoorstel is al een compromis richting VVD. Wordt dat nog verder uitgekleed? We zullen het zien. Wat de uitkomst ook is, dit is dan hoe 'de maatschappij' er op dit moment kennelijk echt over denkt.
Peter Venema

Johan Helmus

http://www.volkskrant.nl/binnenland/vvd-en-pvda-willen-minder-regels-bij-jacht~a4077198/

Niet zo lang geleden pleitte het PvdA nog voor een verbod op de plezierjacht, in het kader van initiatiefnota 'Mooi Nederland'. Deze partij wordt er m.i. ook niet geloofwaardiger op. In deze voorstellen hoeft men pas achteraf te rapporteren wat men heeft gedaan. Controle wordt op deze manier volgens mij ook onmogelijk gemaakt, je kunt tenslotte achteraf rapporteren wat je wilt.

"Volgens Heerema doen jagers veel vrijwilligerswerk in de natuur. Door jagen te verbieden, haken die vrijwilligers af, zo maakte hij duidelijk toen Thieme haar voorstel afgelopen week officieel indiende."
Ik zou graag willen horen welk vrijwilligerswerk dit is. De natuurlijke balans stelselmatig verstoren? roofvogels vergiftigen? Broedende weidevogels verstoren door 's nachts met lichtbakken rond te schijnen? En als ze wel een nuttige bijdrage leveren (die mij dan onbekend is, volgens mij is de jacht een volstrekt egoïstische hobby), waarom kan dit ineens niet meer als men niet langer dieren mag schieten?
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Jagersvereniging 'heel blij' met nieuw coalitievoorstel jacht
De Jagersvereniging is blij dat PvdA en VVD "de jagers het vertrouwen geven dat ze verdienen". Dat zei directeur Laurens Hoedemaker op NPO Radio 1. De twee coalitiepartijen hebben een voorstel ingediend als alternatief voor het wetsvoorstel van staatssecretaris Dijksma.

..."Er worden nu al geen dieren voor het plezier geschoten. Wij schieten alleen ter bescherming, beheer en voor consumptie."
http://nos.nl/artikel/2041466-jagersvereniging-heel-blij-met-nieuw-coalitievoorstel-jacht.html

VVD, PvdA willen geen extra regels voor jagers
VVD en PvdA willen geen extra regels voor jagers. Er lag al een wetsvoorstel van staatssecretaris Dijksma van Landbouw, maar dat levert te veel bureaucratie op. De coalitiepartijen willen dat de plannen worden aangepast en vereenvoudigd. Wel krijgen natuurorganisaties meer invloed op het natuurbeheer.
http://nos.nl/artikel/2041450-vvd-pvda-willen-geen-extra-regels-voor-jagers.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

#267
Jagers het vertrouwen geven dat ze verdienen en dan lees je dit: http://www.dichtbij.nl/west-friesland/112/artikel/4051713/jager-zag-mijn-hond-aan-voor-een-vos-en-schoot-haar-dood.aspx  als het waar is niet voor het eerst dat een jager zich zo vergist bij het schieten van een vos, gelukkig deze keer geen menselijke slachtoffers.

edit: staat blijkbaar niet op zichzelf, al is dit geval wel duidelijk dat een jager de hond doodschoot, bij die in Zuidermeer volgens mij niet.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


Johan Helmus

In het kader van de recente voorstellen van het kabinet omtrent de (plezier)jacht: Jacht helpt duurzaam natuurbeheer om zeep
Groeten, Johan Helmus