Moet je een jonge egel die nu nog actief is misschien beter vangen....

Gestart door martin.wolters, december 13, 2012, 11:46:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

martin.wolters

Hoi allemaal,


Heb momenteel een erg jonge egel in de tuin die nog steeds actief is. Gaat die de winter wel overleven?  Of zal ik 'm vangen en naar een opvang brengen?


Experts?


Greetz
Martin

Botervlieg

#1
Is de egel ziek of gewond en/of loopt deze overdag rond?

Als de tuin een veilige omgeving voor de egel is, kun je hem/haar kittenbrokjes voeren, gewoon op een bordje.

Edit, gepelde pinda's of pindakaas verdunt met water lusten ze ook graag.

Eventueel egelopvang bellen voor advies. Vangen kan, indien nodig, daarna wel.

Groetjes, Marleen

martin.wolters

Niet ziek of gewond... loopt soms ook wel overdag rond en is duidelijk nog erg jong, want klein... Komt dan vaak op de vogelvoederplek wat eten...


Zou nu toch wel eens in winterslaap moeten zijn



Kattebrokjes heeft geen zin, want die eten de katten dan wel op

Botervlieg

Ik ben een middag per week vrijwilliger bij onze egelopvang.
Daar zijn ook nog niet veel egels in winterslaap.

Tja, misschien kun je er iets op verzinnen zodat de egel er wel bij kan maar de katten niet...

Succes

A Kuipers

Bij mij lopen de jonge egels ook nog rond, ook die van vorig najaar. Heb twee huisjes staan waar ze in slapen overdag. Misschien zie je niet steeds dezelfde jonge egel lopen maar zijn broers en zussen. Ze maken meer kans op overleven als ze met elkaar in een nest de winter doorbrengen, dus als ie niet ziek of gewond is dan zou ik hem goed in de gaten houden en laten lopen. Eind december is de 'normale' tijd van jonge egels om in winterslaap te gaan. De vorst is dit jaar gewoon te vroeg voor ze.
Ik voer wel bij met kittenbrokjes en pindasoep en nu ook met gedroogde meelwormen.
Deze info heb ik niet alleen uit eigen ervaring (al een paar jaar egels in mijn tuin) maar ook van de egelopvang hier uit de buurt. De egelstichting in Naarden denkt anders over het opvangen van jonge egeltjes.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

A Kuipers

Oeps, vergeten..... Je kan een oude emmer op de kop zetten, hier een klein stukje uitzagen, wat gaatjes prikken en een flinke steen boven op de emmer leggen. Zo kunnen de katten er niet bij maar de kleintjes wel :blink:
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

gko

Citaat van: A Kuipers op december 13, 2012, 16:30:00 PM
De egelstichting in Naarden denkt anders over het opvangen van jonge egeltjes.

misschien kun je ook nog zeggen wat de egelstichting naarden er van vindt en waarom
alvast bedankt
met vr gr gkoopman

A Kuipers

Is misschien niet zo handig geweest om dat hier te noemen.... Maar edoch, zij adviseren jonge egeltjes die  laat in de herfst nog rond scharrelen naar de opvang te brengen. Omdat ze een bepaald gewicht moeten hebben, vet reserves, om de winter door te komen. Dat gewicht, 400 of 500 gram haalt een egeltje nooit dat  eind augustus, begin september geboren wordt . Zij gaan dus met een ander gewicht de winter in en halen het misschien niet. De egels in mijn tuin van vorig jaar hebben het wel gehaald dus ook dat kan. Misschien niet allemaal maar er lopen er hier wel 2 of 3 rond van vorige herfst.

Nou ja, zoiets.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Jeroen Nagtegaal

Zoals (algemeen) bekend zijn er organisaties die vinden dat alles moet worden opgevangen. Ik denk dat hier in het geval in Naarden ook op gedoeld wordt.

Zelf heb ik het geheel niet zo op de opvang. Ondere andere omdat ik vind dat er teveel opgevangen wordt. Als een dier ziek is, heeft dat vaak een reden. Ik ben dan ook sterk voor om alles zijn gang te laten gaan. Wat voeren, zoals met vogels ook gebeurd, kan maar persoonlijk vraag ik me af of dat niet averechts werkt op het in winterslaap raken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

A Kuipers

Ik denk ook dat voeren de egels later in de winterslaap brengt. Toch doe ik het, tja.... ik was aan het minderen op advies van een egelopvang en toen begon het te vriezen. Weg regenwormen, weg slakken en ander "gespuis". Volgend jaar doe ik het vast anders. Ook in de opvang gaat veel dood heb ik me laten vertellen. Het is geen garantie voor overleving.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

gko

Citaat van: A Kuipers op december 13, 2012, 20:20:59 PM
Is misschien niet zo handig geweest om dat hier te noemen.... Maar edoch, zij adviseren jonge egeltjes die  laat in de herfst nog rond scharrelen naar de opvang te brengen. Omdat ze een bepaald gewicht moeten hebben, vet reserves, om de winter door te komen. Dat gewicht, 400 of 500 gram haalt een egeltje nooit dat  eind augustus, begin september geboren wordt . Zij gaan dus met een ander gewicht de winter in en halen het misschien niet. De egels in mijn tuin van vorig jaar hebben het wel gehaald dus ook dat kan. Misschien niet allemaal maar er lopen er hier wel 2 of 3 rond van vorige herfst.

Nou ja, zoiets.

bedankt, ik vind het nuttig alle kanten van een probleem te belichten,
persoonlijk denk ik dat elke keuze zijn voor- en nadelen heeft.
met vr gr gkoopman

martin.wolters

Mooie discussie zo op mijn vraag...

MIJN CONCLUSIE: Ik laat 'm maar lekker zijn/haar gang gaan. Er is schuilgelegenheid genoeg in mijn tuin.

Botervlieg

Citaat van: martin.wolters op december 17, 2012, 10:10:53 AM
MIJN CONCLUSIE: Ik laat 'm maar lekker zijn/haar gang gaan. Er is schuilgelegenheid genoeg in mijn tuin.

Wat mij betreft prima 'oplossing'. Ik zou het zelf ook zo hebben gedaan.