grote zilverreiger met kleurring (geel rechts) geen vt ring

Gestart door V S van Bergen, december 10, 2012, 15:00:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Vanmorgen een grote zilverreiger die net iets te ver zat om de kleurring goed op de foto te zetten. Achteraf mezelf voor de kop geslagen omdat ik niet op het idee gekomen was om de telescoop erbij te pakken..

Weet iemand van welk project deze vogel afkomstig kan zijn en waarom hij geen metalen ring draagt?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72509575

BVD!

Valentijn

Date Lutterop

Zou van dit project in Polen kunnen zijn. Metalen ring zou dan om rechter tarsus zitten. Weet je zeker dat de vogel geen metalen ring droeg? http://www.cr-birding.org/node/426

Groet,

Date


V S van Bergen

Oke, bedankt, zag net ook het topic met een andere gekleurringde zilverreiger.

De ring van deze vogel lijkt echter met een 1 te beginnen, het tweede teken lijkt mij een 9. De Ringen van het genoemde project beginnen allen met P of R, daar lijkt het eerste teken op de foto dus echt niet op..

Misschien had hij dan toch een metalen ringetje, verstopt onder het gras.

Ted van der Knaap

#3
Mij lijkt het dat het nummer op de ring 192 is.

Is ook een project van Polen (http://www.cr-birding.org/node/1417) en deze is dan het makkelijkst in te voeren op deze website en heb je vrij snel gegevens/historie: http://ring.stornit.gda.pl/


ps   als je de wn nog even aanpast door bij "gedrag" (kleur)ringdragend aan te vinken is jouw wn makkelijker in de database terug te vinden (http://waarneming.nl/soort/view/115?waardplant=0&from=2000-11-26&to=2012-12-10&prov=0&akt%5B%5D=79&maand=0&rows=20&os=0)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

In Polen zijn ze sinds enkele jaren heel actief begonnen met kleurringen aan vele soorten. Zodoende zijn er ditjaar misschien al 10 Poolse Grote Zilverreigers gemeld uit NL. Hiervoor was dat nog minder...

Invoeren in de de Ted genoemde site geeft voor alle Poolse vogels na enkele dagen de ringgegevens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

canoorlander

Citaat van: V S van Bergen op december 10, 2012, 15:46:51 PM
Oke, bedankt, zag net ook het topic met een andere gekleurringde zilverreiger.

Misschien had hij dan toch een metalen ringetje, verstopt onder het gras.
De gekleurringde zilverreiger in het andere topic heeft ook een metalen ringetje. Zelfs in de vlucht valt deze nauwelijks op, laat staan in het gras. Overigens heb ik de waarneming op 30 november  op de genoemde website ingevoerd. Tot op heden nog geen bericht ontvangen. Het kan dus zijn dat ze het druk hebbenen niet binnen 'enkele dagen' kunnen reageren. Ik wacht nog even af.

groeten
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Ted van der Knaap

Citaat van: canoorlander op december 10, 2012, 19:17:19 PM
Citaat van: V S van Bergen op december 10, 2012, 15:46:51 PM
Oke, bedankt, zag net ook het topic met een andere gekleurringde zilverreiger.

Misschien had hij dan toch een metalen ringetje, verstopt onder het gras.
De gekleurringde zilverreiger in het andere topic heeft ook een metalen ringetje. Zelfs in de vlucht valt deze nauwelijks op, laat staan in het gras. Overigens heb ik de waarneming op 30 november  op de genoemde website ingevoerd. Tot op heden nog geen bericht ontvangen. Het kan dus zijn dat ze het druk hebbenen niet binnen 'enkele dagen' kunnen reageren. Ik wacht nog even af.

groeten
Albert

Het kan zijn dat de ringer de gegevens van de vogel(s) nog niet aan de website heeft aangeleverd.

Heb er zelf ook nog zo een in staan.

Bij "List of records awaiting verification" staat dan Status: No ringing data

Je bent dan afhankelijk wanneer de ringer zijn input bijwerkt!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

V S van Bergen

Oke mensen, bedankt voor alle info maar wat zal ik nu doen? Zal ik hem invoeren onder de code 192? Of is het toch te onduidelijk..

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: V S van Bergen op december 10, 2012, 20:24:28 PM
Oke mensen, bedankt voor alle info maar wat zal ik nu doen? Zal ik hem invoeren onder de code 192? Of is het toch te onduidelijk..

Ik zou hem invoeren als 192, op de website kun je foto's plaatsen, bij het commentaar zou je evt. kunnen zetten dat je niet 100% weet of de code juist is.

De invoering word altijd door medewerkers gecheckt. Van hun hoor je dan evt. wel of ie wel/niet geaccepteerd word.
(De 2 als laatste cijfer lijkt mij duidelijk... ...welk cijfer heeft een liggend _ onderop als je het _ van de 9 ernaast vergelijkt!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Probleem is dat er naast cijfers ook letters gebruikt worden door de Polen. Vuil is niet uit te sluiten op deze foto's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 10, 2012, 21:22:27 PM
Probleem is dat er naast cijfers ook letters gebruikt worden door de Polen. Vuil is niet uit te sluiten op deze foto's.

Er zijn 2 projecten (zie hierboven van Date en van mij) een project begint met Letter + cijfer + cijfer en het andere met cijfer + cijfer + cijfer.

Dus hij is van het laatste project m.i.

Gewoon melden.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ted, CR-birding is lang niet altijd up-to-date. Zeker niet al het om Poolse projecten gaat...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Klaas van Dijk

hoi Valentijn,

Ik zou even een aantal dagen wachten met invoeren en de komende dagen gebruiken om te kijken of je de vogel weer kunt vinden en of je dan de kleurring wel goed kunt ontcijferen. Scheelt voor iedereen een hoop werk. En dan weet je bovendien zelf ook zeker hoe het allemaal in elkaar zit.

Zelf ben ik altijd erg terughoudend om dit soort zaken te melden, tenzij het via de e-mail MET de foto kan. Want de ringer weet natuurlijk wel precies welke combinaties zijn gebruikt, details over de vorm van de letters / cijfers (etc.), en op die wijze kan hij dan -vaak- wel zien welk individu het is geweest. Op de Poolse website kun je ook foto's uploaden. Maar ik zou geen 'onduidelijke' gevallen invoeren. Ook met het sturen van een e-mail kun je natuurlijk best wel even een tijdje wachten.

Groetjes, Klaas

V S van Bergen

Citaat van: Klaas van Dijk op december 10, 2012, 21:45:50 PM
hoi Valentijn,

Ik zou even een aantal dagen wachten met invoeren en de komende dagen gebruiken om te kijken of je de vogel weer kunt vinden en of je dan de kleurring wel goed kunt ontcijferen. Scheelt voor iedereen een hoop werk. En dan weet je bovendien zelf ook zeker hoe het allemaal in elkaar zit.

Zelf ben ik altijd erg terughoudend om dit soort zaken te melden, tenzij het via de e-mail MET de foto kan. Want de ringer weet natuurlijk wel precies welke combinaties zijn gebruikt, details over de vorm van de letters / cijfers (etc.), en op die wijze kan hij dan -vaak- wel zien welk individu het is geweest. Op de Poolse website kun je ook foto's uploaden. Maar ik zou geen 'onduidelijke' gevallen invoeren. Ook met het sturen van een e-mail kun je natuurlijk best wel even een tijdje wachten.

Groetjes, Klaas

Net te laat..

Antwoord op een mail aan Marcin Wereszczuk:

"thanks for the info. This is probably one of my egretts ringed this spring as a chick on the nest on Biebrza Marshes, NE Poland. If you have time please try to read the whole number - one of the egretts with a ring starting with 19 have been recently seen in Germany - maybe this is the same one?"

V S van Bergen

De vogel is in dezelfde omgeving opnieuw gespot! deze foto kwam ik op Facebook tegen. 192 klopte dus.