zakdrager?

Gestart door JohnvR, april 07, 2007, 19:12:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanmiddag op de Veluwe zag ik deze over een boom kruipen. Leek dat te doen met alle pootjes van voor tot achter over het lijf. Daarbij draagt het een pluizig bolletje met zich mee, zoiets als een slak dat doet. Later zag ik er ook nog een die een blauwig 'pluisje' met zich meedroeg op een boom met blauw-achtig korstmos (had dus min of meer de kleur van het korstmos). De foto's zijn helaas niet zo scherp. Het diertje was klein, ca. 4 a 5 mm. Aan de kop lijken een soort kaakjes te zitten. Is dat toch een zakdrager?










Elachista

Dit is een kokerjuffer, let op de grote kaakachtige monddelen.
Groet,
Tymo

JohnvR

Grappig diertje. Ik vond het andere exemplaar nog terug en mijn voorzetlens en heb er nog een paar foto's van gemaakt. Kokerjuffers op het forum vallen zeker onder de verzamelterm insecten?







JohnvR

Ik heb deze diertjes nog even gepost bij 'insecten' algemeen en daar kwam een reactie op dat het waarschijnlijk een gaasvlieg larve is en nu ik er wat over gelezen heb lijkt mij dat ook: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=21593

Kees v.d.Berg

Is dit niet de larve van een gaasvlieg??
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Mark Lammers

Ik vond het ook al vreemd te lezen dat een kokerjuffer op het land rond zou lopen, ik dacht dat die beesten echt altijd in het water zaten.

Mark

Elachista

Lang niet alle kokerjuffers zitten in het water. Ik zou een gaasvlieg niet uitsluiten bij deze...
Groet,
Tymo