Weer in wijkparkje

Gestart door zuilim, december 09, 2012, 14:41:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze zag ik op de zijkant van een boomstronk (Populier vermoedelijk) in een Leids wijkparkje.
Een Trametes spec. wellicht?
Bovenste foto: de stronk op afstand en vervolgens de zijkant, dan een rijtje consolevormige hoedjes van bovenaf gezien en nog twee binnenshuis van een verzamelde console-hoedje, eerste bovenaanzicht, tweede onderkant.

1.Wat mag dit weer zijn?
2.Hebben de korst op de zijkant en de consoles met elkaar te maken of zijn het twee soorten?

Mvrgr.,
Karel Brussee.

loest

#1
 
Karel,

Ik denk niet dat de korst en de houtzwammetjes (jonge Roodporiehoutzwam - Daedaleopsis confragosa) met elkaar te maken hebben.

Zo te zien heeft de korst geen poriën en is dan geen Trametes.
Het zou misschien Eikenbloedzwam - Stereum gausapatum kunnen zijn (geweest). Deze komt voor op eik en zelden op andere loofbomen.
Groet, Loes

ridderzwam

Sorry, maar ik zie in de houtzwam Bjerkandera...
Groet,
Ria.

zuilim

Loes,
Tot mijn spijt voegde ik van de korst, de verkeerde foto toe. Blijft dus voor mij de vraag of korst en consoles bij elkaar horen. De goede voeg ik er nu bij, als dat lukt. Ook op die korst kan ik geen poriën ontdekken.
Van de houtzwammetjes lijk je vrij zeker. Jonge Roodporiehoutzwam - Daedaleopsis confragosa.
In het boekje "Vliegenzwammen op het Rapenburg" van mijn stadgenoot, de bioloog/mycoloog Hans Adema lees ik over die soort: "De roodporiehoutzwam heeft een misleidende naam want de poriën van verse exemplaren zijn vuilwit in plaats van rood. Ze verkleuren pas roodbruin bij druk of bij drogen" en ook nog  "De Roodporiehoutzwam is een bewoner van dood hout en kan vooral op es, els en wilg worden gevonden". Het enige wat hiermee overeenkomt is het dode hout, De onderkant vind ik eerder wit dan vuilwit en van een verkleuring is ook geen sprake.

Ria's suggestie Bjerkandera, van welk geslacht ik (gelukkig) maar twee soorten zie bij Wrn.nl, lijkt mij ook niet zo gek.
Kortom,ik ben er niet uit.

Mvrgr.,
Karel.