Hoofdmenu

pieper

Gestart door Folkert Jan, november 29, 2012, 15:25:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8


frankmeer

Frank van der Meer

frankneijts

Vooral de zeer 'zwarte' tekening op kruin, snor, schouder en bovenstaartdekveren (bij Graspieper zijn deze minder 'zwart', meer grijs) in combinatie met erg zware streping van boven- en onderzijde zijn indicatief voor Roodkeelpieper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

en de clincher is natuurlijk het ontbreken van een handpenprojectie (die je bij Petsjora wel hebt)
Steven Wytema


JanBaert

Vergelijk ook eens de kleur aan de basis van de ondersnavel, Folkert-Jan.

Jan

frankneijts

Citaat van: JanBaert op december 02, 2012, 13:57:18 PM
Vergelijk ook eens de kleur aan de basis van de ondersnavel, Folkert-Jan.

Jan

Inderdaad wordt een "geelachtige ondersnavelbasis" nogal eens genoemd als 'kenmerk' voor Roodkeelpieper maar ik vraag me af in hoeverre dat verschilt van Graspieper (herfst/winter), zie bijlage van een willekeurige selectie Graspiepers in herfst/winter uit mijn foto-archief:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JanBaert

Terechte opmerking, Frank. Maar ook al is een kenmerk niet sluitend lijkt het mij daarom niet waardeloos om het in een totaalbeoordeling mee te nemen. Die onderste twee in de collage vind ik zelf trouwens eerder oranje-geel i.p.v. citroengeel (maar wellicht zijn er ook dergelijke Roodkeelpiepers terug te vinden ).

Jan

frankneijts

Citaat van: JanBaert op december 02, 2012, 21:24:11 PM
Terechte opmerking, Frank. Maar ook al is een kenmerk niet sluitend lijkt het mij daarom niet waardeloos om het in een totaalbeoordeling mee te nemen. Die onderste twee in de collage vind ik zelf trouwens eerder oranje-geel i.p.v. citroengeel (maar wellicht zijn er ook dergelijke Roodkeelpiepers terug te vinden ).

Jan

Ik wil ook niet beweren dat het "waardeloos" is Jan maar het lijkt me dat er (in veel gevallen) te weinig verschil is om het als 'bruikbaar kenmerk' te bestempelen en dat er meerdere, betrouwbaarder kenmerken zijn waar je beter op kunt letten. Weliswaar is er in het meer gevorderde voorjaar, wanneer bij veel Graspiepers de snavel (vrijwel) geheel donker is, een veel duidelijker verschil in snavelkleur/tekening maar dan zijn de meeste Roodkeelpiepers terstond herkenbaar aan hun kopkleur.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'