2 verschillende roze 10 cm hoge bloemen

Gestart door Grada Menting, augustus 13, 2005, 22:57:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting


laatvlieger

die bovenste lijkt me een reigersbek spec. en die onderst eeen duizendguldenkruid spec. welke soorten exact durf ik niet te zeggen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

#2
Sofie,

Deze waren lastig. De eerste hou ik op Kleverige Reigersbek. De plant lijkt me geheel bedekt door klierharen en de bloemen zijn nogal éénkleurig roze.
De tweede is Strandduizendguldenkruid.

Han.

Hinko

Hoi Han, waaraan zie jij dat het Strandduizendguldenkruid is? Ik vind de verschilende soorten duizendguldenkruid namelijk al best moeilijk met de plant voor je neus, laat staan van de foto.
mvgr, Hinko

han.endt

#4
CiteerHoi Han, waaraan zie jij dat het Strandduizendguldenkruid is? Ik vind de verschilende soorten duizendguldenkruid namelijk al best moeilijk met de plant voor je neus, laat staan van de foto.
Ik heb ze ook liever live!
Het plantje heeft maar één of hooguit enkele wortelbladen. Dan de combinatie: armbloemig, lichtroze bloem, klein plantje, afwijkende bloem met 4 bloemblaadjes.

Han.

Hinko

CiteerHet plantje heeft maar één of hooguit enkele wortelbladen. Dan de combinatie: armbloemig, lichtroze bloem, klein plantje, afwijkende bloem met 4 bloemblaadjes.

Ik ben nog steeds niet overtuigd. Volgens mij kun je op basis van deze foto geen zekere uitspraak doen over de soort Duizendguldenkruid.

Het ontbreken van het wortel rozet komt (tijdens de bloei) bij alle 3 de soorten voor. Fraai duizendguldenkruid heeft geen wortelrozet en bij de anderen verwelkt het tijdens de bloei. Het eventuele wortelrozet staat volgens mij niet op de foto.

Armbloemig/klein duidt op Strand- of Fraai duizendguldenkruid
(maar ik heb ook wel eens Echt duizendguldenkruid gevonden dat erg armbloemig en klein was).

lichtroze: over het algemeen meer een kenmerk van Echtduizendguldenkruid maar ook bij Strandduizendguldenkruid komen licht exemplaren voor. Ik vind deze bloemen niet zo 'licht'.

4 bloemblaadjes: de Oecoflora vermeld dit alleen voor Fraai duizendguldenkruid

Verder vind ik de blaadjes nogal rond voor Strandduizendguldenkruid.

Dus als ik zou moeten kiezen zou ik Fraai duizendguldenkruid zeggen.
mvgr, Hinko

han.endt

#6
Inderdaad, nu ik je argumentatie zo lees zie ik dat je gelijk hebt. Ik meende de wortelbladeren te zien en daarom sloot ik Fraai Duizendguldenkruid bij voorbaat uit, want die heeft deze niet in dit stadium. Ik zie nu dat het waarschijnlijker is dat het plantje nog verder doorloopt naar onderen en voor ons niet zichtbaar is.

Bedankt,

Han.


han.endt

#8
Citeeren deze: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=307573
Dit is Fraai Duizendguldenkruid! Hierop zijn de smalle puntige bloemblaadjes ook te zien, daarom dacht ik ook niet aan die soort op de foto van Sofie. Ik dacht dat ze dat allemaal hadden. Ik begin nu weer te twijfelen bij het plantje van Sofie. Die is denk ik, zoals Hinko72 al zei, niet op naam te brengen.

Han.

Hinko

#9
Dit onderwerp is met de 2 laatste bijdragen voor mij een beetje verwarend geworden. Wat is nou wat?

Die foto's uit Houten (potsje Optilete) lijken mij toch vrij duidelijk Echt duizendguldenkruid. O.a. op basis van de lokatie, de vorm van de plant en vooral de grootte van de plant. Puntige bloemblaadjes vind ik niet terug als determinatie kenmerk.

Bij die foto van Sophie gok ik nog steeds op Fraai duizendguldenkruid maar met zekerheid kan ik dit niet zeggen.

Wel vind het vreemd dat deze waarneming als Strand duizendguldenkruid in de lijst met waarneming staat, terwijl er toch minimaal twijfel is over deze benaming
mvgr, Hinko

han.endt

#10
Ik voel met je mee, want hoe meer ik erover lees echt duidelijker wordt het niet. Die van Optilete lijken me wij toch Fraai Duizendguldenkruid, niet alleen vanwege de bloemblaadjes, maar ook vanwege de bladeren, die zijn alle drienervig, terwijl die van Echt Duizenguldenkruid toch overwegend vijf nerven moeten hebben. En bij één foto is duidelijk tezien dat er geen grondbladeren zijn. Echt Duizenguldenkruid komt op een vochtige plek bij mij voor (in behoorlijk aantal, Ermelo) en die hebben die grondbladeren toch wel en ook alle meer ronde bloemblaadjes. De andere soorten heb ik inderdaad meer bij de kust gezien en ook wel op een enkele plaats langs het IJsselmeer.
Sofie heeft die ene plant toch als Stranduizendguldenkruid ingevoerd en Pieter zag (kennelijk?) geen reden om dat te veranderen.

Han.

Grada Menting

Ik zie nu pas dat er een discussie is over mijn klein  :( roze bloempje...ik zal hem weghalen omdat het niet duidelijk is wat het precies is.
Volgende keer zal ik hem beter in beeld brengen....alhoewel het moeilijk te fotograferen was omdat het een erg klein bloempje was.

Hinko

#12
Ik heb nog even een 'oude' waarneming ingevoerd van Strandduizendguldenkruid met foto erbij. Helaas zijn de foto's niet bepaald fantastisch maar wel geschikt om een indruk te krijgen van de planten. Verder geeft het een idee van de grootte en de vorm van de blaadjes. Fraai Duizendguldenkruid, dat ook in de buurt stond, is veel kleiner.
http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?id_vogel=6571
mvgr, Hinko