LHB uit Japan

Gestart door kobra, december 08, 2012, 15:36:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

kobra

Speciaal voor Arp  ;) dit LHB'tje uit Japan.

Kan iemand zeggen wat het is?

http://observado.org/waarneming/view/72473573
Beetle spec. - Coleoptera observed at 2011-07-23 Japan - Ujitawara





Dank bij voorbaat,
groeten,
Koenraad
Koenraad Bracke
Uilen- en Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
https://kalkensemeersen.actieforum.com/

Arp

Hoi Koenraad,

Dank, dank :)

Het is in elk geval een Henosepilachna. Hoewel ... zelfs de genusnaam is wat aan discussie onderhevig - sommige auteurs vinden dat de verschillen met Epilachna (vooral en juist aan de type species meen ik) niet duidelijk genoeg zijn, waardoor de geldigheid van het genus wat op losse schroeven staat. Je komt deze dus ook als Epilachna tegen.

Dan de soort. Dat is ook een warrig verhaal. Je hebt van oudsher vigintioctopunctata en vigintisexpunctata die erg op elkaar lijken en historisch erg met elkaar verhaspeld zijn. Ik meen me zelfs (even uit m'n hoofd) te herinneren dat door een toevalligheid met individuele afwijking bij het type-exemplaar 26-punctata doorgaans meer puntjes heeft dan de 28-p - vooral de twee schoudervlekjes ontbreken bij 28-p vaker dan bij 26-p.

Alsof dat niet verwarrend genoeg is, heeft genetisch onderzoek de laatse decennia bizarre verbanden aan het licht gebracht waardoor de waarde van de vlekpatronen ernstig onderuit wordt gehaald. Zo zijn er populaties gevonden met totaal afwijkende vlekpatronen maar vrijwel hetzelfde genoom als een van deze soorten (conspecifiek) die in een gebied leven waar een andere soort met vrijwel ditzelfde patroon ook voorkomt. Een vreemd geval van mimicry dat meer vragen oproept dan er antwoorden zijn.

Het hele spul zou eigenlijk helemaal genetisch gereviseerd moeten worden, ondersteund door kruisingsonderzoek.

Deze van jou zou qua vlekpatroon ook prima 26-p kunnen zijn, maar voor zover ik begrepen heb worden deze in Japan allemaal 28-punctata genoemd. In hoeverre dat historisch gegroeid is of op basis van genetische revisie is vastgelegd (betrouwbaar?) weet ik even niet, maar je doet denk ik weinig verkeerd als je een Japans exemplaar vigintioctopunctata noemt, totdat het tegendeel gepubliceerd is.

Er zijn wat morfologische dingetjes waarme ze beter te onderscheiden zijn - iets met de vorm van de hoekjes achteraan de naad van de dekschilden (scherp/stomp) en een tandje aan de tars ofzo (en genitaal natuurlijk). Als je nog een plaat van het kontje hebt is dat eerste misschien nog wel te beoordelen.

Deze info komt overigens uit m'n achterkamertje, want ik heb m'n notities erover even niet bij de hand, dus zie het meer als slap geouwehoer ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kobra

Amai, dat is een hele boterham en interessante materie.
Vind het nu al spijtig dat ik in Japan niet meer naar die LHB'tjes gezocht heb ;)
Alleen al om jouw verhalen te lezen.
Ik hoop stiekem dat er nog ergens eentje tussen zit, maar vrees van niet, want kan het mij niet direct herinneren.

Ik zal deze dan ingeven als 28-punctata (maar eerst moeten aanvragen, want denk niet dat die al in het bestand zit).

Groeten,
Koenraad
Koenraad Bracke
Uilen- en Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
https://kalkensemeersen.actieforum.com/