Vleugel

Gestart door Maurice Elf, december 07, 2012, 17:58:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf

Ik kreeg de foto van onderstaande vleugel doorgestuurd met de vraag of ik wist van welke vogel deze afkomstig zou kunnen zijn. Een aantal
andere vogelaars en ik kwamen er niet uit met. (Trap komt nog het dichts in de buurt). Hierdoor reist bij ons het vermoeden van een
soep eend, dan wel sierkip of iets dergelijks. De enige info die ik heb is dat de vleugel een aantal jaren geleden ergens in de Achterhoek gevonden is.
Ik heb gevraagd om meer informatie en een foto met een meetlat. Die info zal dus nog volgen, maar ik open het topic toch maar vast, misschien
dat jullie zonder deze info al wel weten waar de vleugel van is....

Namens de vragensteller alvast bedankt voor de moeite (ik ben zelf inmiddels ook wel erg benieuwd  ;D)

Mvg Maurice

Mvg Maurice

KorHaan

Een of andere tamme duif?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

whmvb

Hoi Maurice,

voor een hoender- of eendachtige vind ik de veren te plat. Deze vogels hebben een veel bollere vleugel. Het kan natuurlijk zijn dat de vleugel al die tijd bewaard is op een manier die de bolling eruit gehaald heeft, maar ik vind de suggestie van Ronald nog niet zo gek. Zou best van een duif kunnen zijn. In dat geval zou een foto van een losse armdekveer veel duidelijkheid geven, vanwege de relatief grote hoeveelheid dons die daaraan zit bij duiven.

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

ha Maurice, zijn er ook foto's van de onderzijde van de vleugel? Bestaat de vleugel nog?

keesschreven



De overlangs gekromde handpennen vind ik juist wel krom genoeg voor een hoenderachtige. De vleugel is ook erg afgerond. Duiven en eenden zijn spitser. Met de gekke kleurverdeling (ik ken even geen wilde soort met zwarte armpennen en witte handpennen), de versmalde grootste alula, en de rossige zweem op de basis van de armpennen, kom ik toch op een kip uit.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

gjcaspers

#5
Afgeronde vleugelvorm en kleurverdeling past prima op Muskuseend, gedomesticeerde vorm.

Vergelijk bijv. http://www.flickr.com/photos/jokerswild1963/6843513259/
Groet,
Gert-Jan Caspers

Klaas van Dijk

Citaat van: gjcaspers op december 09, 2012, 19:01:42 PMAfgeronde vleugelvorm en kleurverdeling past prima op Muskuseend, gedomesticeerde vorm. Vergelijk bijv.http://www.flickr.com/photos/jokerswild1963/6843513259/

Gert Jan, ik vind het altijd lastig om van een foto (slechts twee dimensies) een aantal zaken te bepalen, maar ik kan me prima vinden in je conclusie dat het best wel eens een Muskuseend kan zijn. Mijn eerste indruk ging ook wat uit naar een eend o.i.d., want de armpennen deden me wat aan iets als Bergeend / Nijlgans denken. Tegelijkertijd leek het me inderdaad ook een gedomesticeerde vogel. Leuk.

Groetjes, Klaas