Regelmatig gevlekte P. scaber??

Gestart door Arp, april 07, 2007, 07:06:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Heb weer eens een zot beest. Dacht ik net dat ik het een beetje begrepen had met de gemarmerde vlektekeningen op de Ruwe pissebed (Porcellio scaber) en veel regelmatigere patronen op de Kleipissebed (Trachelipus rathkii) komt dit diertje roet in het eten gooien ...

Het gaat om de wittige linksonder en in de inzetjes (al heeft het oranje dier rechtsboven eigenlijk ook wel een ietwat vergelijkbare vlektekening?). Die witte viel me vanwege het regelmatige patroon op tussen de rest van de kudde scabertjes en ik dacht dat het wellicht een (erg licht gekleurd) kleipissebedje was (circa 6mm?). Dus even ertussenuit gevist en de onderkant bekeken - maar nee  - wel gewoon twee paar pseudotracheeën, dus géén T. rathkii
:blink:

Bij mijn huidige determinatievermogen blijf ik dan toch weer op P. scaber steken, maar het donkere achterlijfje en de zeer regelmatige gevlekte epimeren alsmede het het grappige donkere "brilletje" maken dit dan toch wel een erg "cool" beestje...

Toch gewoon P. scaber of zie ik een soort over het hoofd??

[size=8]Ter info - en een beetje vanwege het donkere achterlijf en de regelmatige vlekken: Binnen 20m van de vindplaats van deze, maar wel in een andere habitat, liep ook P. spinicornis rond (mijn eerste B) ) . Ik zie deze er echt niet voor aan, maar ja, wat weet ik nou ...[/size]
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Inderdaad Porcellio scaber. Er komen soms individuen voor die regelmatige vlekkenrijtjes hebben, net als bij Trachelipus rathkii. Echter het oranje antenneleedje en de twee paar pleopodale longen sluit T. rathkii uit.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#2
CiteerEr komen soms individuen voor die regelmatige vlekkenrijtjes hebben, net als bij Trachelipus rathkii.
Jammer, dat maakt het wat lastiger ze van boven "op het oog" uit elkaar te houden en dus een T. rathkii van een foto te herkennen - zal uiteindelijk op basis van veel ervaring wel kunnen, maar die moet je dan dus wel eerst opdoen door honderd van die beesten te vinden en allemaal om te draaien :huh:

Bedankt weer in elk geval voor de determinatie/info!

Terzijde: Ik vond bij deze het tweede antenne lid nou niet echt heel erg duidelijk "oranje" (wel iets anders van kleur dan de rest). Is dat toch wat je bedoelt - c.q. komt dit kleurverschil zo bij T. rathkii niet voor?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Hoi Matty, bedankt voor de bevestiging. Ik doe nog even vervelend want ik probeer het gewoon goed op een rijtje te krijgen ... als je hier geen zin in hebt laat dan maar gewoon lekker zitten (!)

Naar aanleiding van bovenstaande mijn "T. rathkii" van de afgelopen tijd nog eens heroverwogen. De volgende kiekjes zijn allemaal dieren die verspreid onder dezelfde plank zaten. Ik heb ze niet opgepakt en zou dus op basis van de "bovenkant" moeten onderscheiden.

Vooral vanwege het eerste dier had ik ze gezamenlijk als "T. rathkii" bestempeld.

Deze eerste is volgens mij dan ook nog steeds een T. rathkii ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dier 2: Wel ietsjes richting zelfde kleur en wat regelmatigs in de vlekjes (op epimeren), maar duidelijk oranje antennelid dus P. scaber ?!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dier 3: Duidelijk bruiner maar wel regelmatige vlekjes op epimeren - duidelijk oranje antennelid dus P. scaber ?!  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dier 4: Géén oranje antennelid, maar veel te onregelmatig vlekkenpatroon voor T. rathkii dus ook P. scaber ?!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het eerste beest is inderdaad Trachelipus rathkii, en wel een vrouwtje (licht van kleur). De andere drie foto's betreft Porcellio scaber.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerHet eerste beest is ... Trachelipus rathkii ...De andere  ... Porcellio scaber.
Dat zeg ik :gap:  Dank je wel Matty - misschien leer ik het uiteindelijk dan toch nog wel een keer  :blink:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)