Telescoop + statief in vliegtuig

Gestart door Rikstar, december 07, 2012, 12:07:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Hoi iedereen,

Het is alweer even geleden dat ik met Telescoop en statief hebt gereist in een vliegtuig maar ben dat volgende week wel weer van plan.
Mijn vraag; wat zijn de regels omtrend het meenemen van een telescoop en met name het statief.
Mijn telescoop past opzich wel in mijn koffer maar het statief past er niet in.  Dit moet dus of mee de hand bagage in of aan mijn koffer geknoopt worden.
Wat is het handigste en hoe gaan andere vogelaars hiermee om?
Volgens mij heb ik hier wel eens eerder wat over gelezen op dit forum maar ik kan het topic niet meer terug vinden.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rikstar op december 07, 2012, 12:07:48 PM
Hoi iedereen,

Het is alweer even geleden dat ik met Telescoop en statief hebt gereist in een vleigtuig maar ben dat volgende week wel weer van plan.
Mijn vraag; wat zijn de regels omtrend het meenemen van een telescoop en met name het statief.
Mijn telescoop past opzich wel in mijn koffer maar het statief past er niet in.  Dit moet dus of mee de hand bagage in of aan mijn koffer geknoopt worden.
Wat is het handigste en hoe gaan andere vogelaars hiermee om?
Volgens mij heb ik hier wel eens eerder wat over gelezen op dit forum maar ik kan het topic niet meer terug vinden.

Als ik backpackend reis neem ik altijd twee rugzakken; een grote en een kleine. Bij verplaatsing hang ik de kleine op mijn buik en de grote op mijn rug. In de kleine het vogelboek, de verrekijker, camera, tandenborstel, 1 paar sokken en een schone onderbroek en in de grote de rest van mijn spullen (waaronder ook het statief, vastgeknoopt aan de rugzak). De kleine rugzak houd ik angstvallig en steevast altijd bij me als handbagage, de grote gaat het ruim in (nadat ze me in 2003 de rugzak geript hadden op de luchthaven van Johannesburg (gewoon het luchthavenpersoneel dus!) en ik ook al eens mijn rugzak een paar dagen ben kwijt geweest nadat ik een vlucht gemist had waarbij ik de bagage al ingecheckt had... Wat een gedoe om terug te krijgen en je reisschema behoorlijk in de poeier!). Ik heb trouwens wel eens staan kijken toen ze met de hand de bagage uit het ruim haalden, in Quito meen ik -> daar wil jij je gevoelige optische instrumenten echt niet tussen hebben (koffers en tassen vliegen dus letterlijk meters door de lucht!). Kijk dus in eerste instantie niet naar "praktisch" maar probeer het mogelijke bederf van je dure trip zo goed mogelijk te voorkomen... (vooral als je in de derde wereld reist). Met mijn handbagage heb ik nog nooit problemen gehad aan grens of incheckbalie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Corné Timmers

Citaat van: Rikstar op december 07, 2012, 12:07:48 PM
Hoi iedereen,

Het is alweer even geleden dat ik met Telescoop en statief hebt gereist in een vleigtuig maar ben dat volgende week wel weer van plan.
Mijn vraag; wat zijn de regels omtrend het meenemen van een telescoop en met name het statief.
Mijn telescoop past opzich wel in mijn koffer maar het statief past er niet in.  Dit moet dus of mee de hand bagage in of aan mijn koffer geknoopt worden.
Wat is het handigste en hoe gaan andere vogelaars hiermee om?
Volgens mij heb ik hier wel eens eerder wat over gelezen op dit forum maar ik kan het topic niet meer terug vinden.


Hallo Rik,


misschien had je deze al verzonnen: je kunt de middenpoot uit je statief halen en evt de kop ook nog demonteren (van de middenpoot). Dan heb je minder lengte en past het geheel dus makkelijker in koffer of rugzak. Zo krijg ik het spul althans in mijn koffer. Ik moet daarbij zeggen dat ik de helft van de middenpoot heb afgezaagd (wat achteraf ook weer niet slim is, want, geloof het of niet, de middenpoot is stabieler dan de 3poot). Optiek doe ik altijd in de handbagage (Lowepro 300). Ik heb daar, binnen Europa, nooit opmerkingen over gekregen. Succes!
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Rik,

Ik ben het geheel eens met de goede adviezen van Bart en Corné.

Optiek ALTIJD in de handbagage, en het statief het liefst goed ingepakt en ingebed IN een koffer of rugzak, als incheckbagage voor het bagageruim. Grotere koffer kopen. Dat bespaart veel ergernis, want een statief geknoopt aan een koffer komt geheid beschadigd op de bagageband terecht, of het is gewoon weg. Neem het zekere voor het onzekere. Er wordt heel wat gegooid en gesmeten met bagage.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Waar ga je naar toe Rik?

De laatste keren binnen en buiten Europa had ik ALLE optiek en het statief in handbagage: Kijker om m'n nek, telescoop in rugzak (Loweprowe 350 AW), met boeken, camera etc. En het statief aan de buitenkant van de rugzak zonder losgemaakte middenkolom. Het is overigens een flink statief. Ik noch medereizigers hebben enige last ervaren van vliegtuigpersoneel.

Nog afgezien van beschadiging in koffers door ruw gebruik denk ik altijd maar dat het lastiger is om een nieuw statief te vinden op de plek van bestemming dan een onderbroek of tandenborstel  ;D

Kortom: gewoon meenemen in handbagage. En dit kan natuurlijk een sporttas zijn met het statief er liggend bovenop.

Goede reis!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Rikstar

Bedankt voor alles reacties tot nu toe!!
Ik ga hier zeker wat mee doen en ik heb tot nu toe geen verhalen te horen gekregen van statieven die niet meekonden.
Ik reis trouwens naar Nederland. (ik woon in Schotland zoals sommige weten)   ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Yeronimo

Citaat van: Rikstar op december 11, 2012, 19:57:08 PM
Bedankt voor alles reacties tot nu toe!!
Ik ga hier zeker wat mee doen en ik heb tot nu toe geen verhalen te horen gekregen van statieven die niet meekonden.
Ik reis trouwens naar Nederland. (ik woon in Schotland zoals sommige weten)   ;D

Het Leeuwarder bos zo gemist? ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rikstar

 ;D ;D ;D   

Citaat van: Yeronimo op december 11, 2012, 20:24:14 PM
Citaat van: Rikstar op december 11, 2012, 19:57:08 PM
Bedankt voor alles reacties tot nu toe!!
Ik ga hier zeker wat mee doen en ik heb tot nu toe geen verhalen te horen gekregen van statieven die niet meekonden.
Ik reis trouwens naar Nederland. (ik woon in Schotland zoals sommige weten)   ;D

Het Leeuwarder bos zo gemist? ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

SlechtValk

Citaat van: Rikstar op december 07, 2012, 12:07:48 PMMijn telescoop past opzich wel in mijn koffer maar het statief past er niet in.

Als je weet hoe sommige medewerkers op sommige luchthavens met koffers omgaan, dan schaam je je dat je erover gedacht hebt om je telescoop in je koffer te doen. Daar wordt letterlijk mee gegooid e.d. dus doe die hoe dan ook in je handbagage. Op Schiphol heb ik nooit meegemaakt dat ze er moeilijk over doen, op andere luchthavens (in het buitenland) willen ze soms nog wel eens raar opkijken, en het grondig willen inspecteren. Zo heb ik ooit meegemaakt dat men op de Spaanse luchthaven Barajas vroegen om de telescoop open te maken, wat uiteraard niet echt mogelijk was, uiteindelijk nadat 3 verschillende mensen van beveiliging en douane ernaar gekeken hadden mochten we zonder problemen doorlopen.

Aangezien statieven vaak nogal fors en onhandelbaar zijn (wanneer ze niet in de koffer passen, of niet echt (goed) ingepakt zijn) worden ze ook wel eens als afwijkende bagage meegenomen (op dezelfde manier als waarop bijvoorbeeld fietsen e.d. meegenomen worden.

Regels buiten Europa kunnen natuurlijk wel eens afwijken van wat hier gebruikelijk is, en zelfs binnen Europa doen ze in sommige landen nogal moeilijk over optische apperatuur. Denk bijvoorbeeld aan landen aan het oostelijk deel van de middelandse zee, Griekenland, Turkije, Cypres daar staan ze er wel om bekend dat optische apperatuur nabij/op vliegvelden uit den boze is (en zelfs voor beschuldiging van spionage kan zorgen, waarop de straffen in die landen niet mals zijn (denk aan die vliegtuigspotters die toen een tijd vast gezeten hebben)).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rikstar

#9
Hoi iedereen,

Bedankt voor alle reacties!
In ben een aantal opties/tips nagegaan maar ik ben er uiteindelijk achtergekomen dat het statief echt niet in de koffer paste en ik het ook onmogelijk vond om het statief te demonteren.
Een grotere koffer kopen zag ik ook niet zo zitten.
Uiteindelijk zat er niets anders op dan de tip op te volgen van M. Hoogteijling.
Mijn Telescoop en Verrekijker zaten in mijn rugzak als handbagage.
Mijn statief heb ik uiteindelijk ingewikkeld in vuilniszakken, vastgeplakt en zo meegenomen als handbagage. Ik kwam zo zonder problemen door de security, zowel op Schiphol als in Glasgow/Scotland.
Hoe het natuurlijk in andere landen/buiten europa is weet ik natuurlijk niet, maar ik was blij dat ik zonder problemen door de security kwam.
Ik zag uit mijn vliegtuig raampje dat ze inderdaad behoorlijk kunnen smijten met de incheckbagage! Daar wil je inderdaad je telescoop niet inhebben. Aan de andere kant; sommige passagiers kunnen ook behoorlijk ruw zijn met andermans bagage heb ik gemerkt.  >:(

Maar nogmaals bedankt voor de tips en ik weet nu hoe ik het beste mijn statief kan vervoeren binnen europa!

ps. Het tripje naar Nederland was weer erg gezellig en ik was blij dat ik mijn Telescoop mee had genomen.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre