Vraatsporen van onbekend zoogdier

Gestart door Edwin Schuller, mei 21, 2012, 16:01:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

In het forum van waarneming.be geplaatst maar ik heb het gevoel dat ik hier sneller een reactie krijg. Dus... wie weet welk zoogdier dit heeft gedaan:

http://waarnemingen.be/waarneming/view/68626442
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2012-05-19 Mabompré (Belgische Ardennen)
Foto's:


Edwin Schuller

Maarte5n

denk een wildzwijn schuur en veeg boom(en) waarlangs hij zijn vacht en slachttanden(voornamelijk de mannetjes) schuurt

Gr Maarten
Maarten vd Berg

Edwin Schuller

#2
Een wild zwijn lijkt me toch sterk. Op de bomen zijn de sporen van kleine tanden te zien. Daarnaast is de bast wel heel keurig weggehaald en zaten de sporen bovendien allemaal aan dezelfde kant van de bomen. Ik denk eerder aan een dier dat de bast eet en dan een kleine gezien de hoogte (het lijkt erop dat ze niet boven de halve meter uit komen). Ik dacht eerst aan bevers, maar vind het dan wel vreemd dat er verder geen burchten of om geknaagde bomen te zien waren.

Update: ook wat info in dit document gevonden: http://waarnemingen.be/exo/be/nl/1490.pdf. Lijkt toch wel sterk op beverrat (aangezien er geen bever-sporen in de buurt waren). Wie durft dit te bevestigen dan wel ontkennen?
Edwin Schuller

vincentjwisgerhof

#3
Dag meneer Schuller,

Volgens mij heb je nog geen eenduidig antwoord gekregen op je vraag dus voel ik me zo vrij me er ook tegenaan te bemoeien.

In mijn sporenboek `Veldgids Diersporen' [Van Diepenbeek, 2007] kom ik een foto tegen met een identiek vraatpatroon op een boomstam tegen met deze beschrijving: 'wirwar van krassen min oof meer scheef op de stam'. Deze zouden afkomstig zijn van moeflon, schaap of geit.Enig idee of die daar voorkomen. Diezelfde vraag gaat net zo goed op voor bever(rat).

Ik zit zelf met een bever/-rat vraat-vraagstuk die ik binnenkort maar eens ga posten...

Groeten!!

Merel

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het vraatsporen van een hert(achtige) zijn.
De sporen lijken wel op die op het plaatje in het diersporengidsje van schaap, moeflon en geit, maar komen die in de Ardennen en in dat gebied voor? Heb je deze vraatsporen ook op grotere hoogte aangetroffen of alleen tot op ong een meter boven de grond? Edelherten kunnen veel hoger komen (2 m), maar ree komt tot ongeveer 1,50m hoogte. Het lijkt me dat schapen en geiten ook niet veel hoger dan dat komen. Het lijken mij geen wilde zwijn sporen.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
=EDIT=
Kon je bij die tweede foto in de grond geen pootafdrukken ontdekken? Misschien ook handig om de volgende keer naar te zoeken. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Edwin Schuller

Goeie suggesties, maar de genoemde soorten zijn wel allemaal grotere beesten. Alle vraatsporen begonnen op de grond en eindigden ca. een halve/hele meter hoger, zoals op de foto's te zien is. Het lijkt me dat de vraatsporen van geit, schaap, moeflon, edelhert etc. allemaal daar pas beginnen en nog hoger eindigen.

De waarnemingen in dit gebied zijn helaas niet zo uitvoerig dat er iets zinnigs te zeggen valt over het voorkomen van de genoemde soorten. De determinatie zal puur op basis van de foto's gedaan moeten worden.
Edwin Schuller

Marko Oudenaarden

Ik heb in mijn boomgaard een aantal Oussantschapen lopen. Dit is een klein schapenras. Een aantal jaren geleden hebben zij precies zulke vraat plekken op een aantal van mijn appelbomen achtergelaten. Vanaf de grond tot ongeveer een halve meter hoog. Heel geduldig wordt met de tanden steeds een stukje bast van de boom geschraapt.
De eerder genoemde mogelijkheid van een schaap of geit lijkt mij dus ook zeer aannemelijk. Waarbij een (ontsnapt) tam schaap natuurlijk ook nog een optie is.
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Edwin Schuller

Hmm dat klinkt aannemelijk. Een ontsnapte geit of schaap is natuurlijk altijd goed mogelijk.

Wel jammer dat niemand het echt 100% zeker lijkt te weten. Ik hoop eigenlijk nog steeds dat er een expert zoogdiersporen zich hiermee gaat bemoeien, of dat iemand zo'n iemand kent... wie o wie?
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Schopje. Nog steeds niemand die met zekerheid de knaagsporen kan determineren?
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Mijn eerste indruk is Geit, Schaap of Paar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Douwe van der Ploeg

Ik denk niet dat het uberhaupt mogelijk is om bij dergelijke sporen van foto zekerheid te krijgen.. En dan al helemaal niet in een dergelijk gebied.
Douwe van der Ploeg

Edwin Schuller

Daar ben ik ook steeds meer bang voor :)
Edwin Schuller