Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Gewoon zoals het er staat. Met behulp van in de breedste zin van het woord. Dus ook soorten die zich hebben kunnen verspreiden door de aanleg van het Main-Donaukanaal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Roland_Wantia

Citaat van: gerdwichers8 op december 22, 2012, 19:39:59 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2012, 19:24:40 PM
Citaat van: Ben Wielstra op december 22, 2012, 19:03:34 PM
... De situatie voordat de mens de verspreiding van biodiversiteit begon te beinvloeden moeten we negeren?
Ben

Precies: de laatste eeuwen heeft de mens een nieuwe realiteit geschapen, het ' Anthropocene', en dat betekent dat het utopisch/onzinnig is om uit te gaan van de situatie van voordat de mens overal zijn invloed op de biodiversiteit begon uit te oefenen. Je moet daarom betere redenen hebben dan een status als 'exoot' om een soort weg te vangen.

Bij het bepalen of een soort op een bepaalde plek een exoot is, speelt de uitgangssituatie die nog niet of beperkt door mensen was beinvloed, wel degelijk een rol. Ik zou het daarom in dit topic niet onzinnig willen noemen om die situatie als uitgangspunt te nemen. Om aan die situatie vast te willen houden als baken voor de uitkomst van een discussie als deze, is iets anders.
In de nieuwe realiteit hebben huiskraaien aangetoond, dat ze op eigen kracht, meeliftend op schepen (die er niet hebben gevaren om hen een lift te geven), op plekken terecht te kunnen komen, die voorheen voor hen onbereikbaar waren. Het geheel aan bestaande barrieres is voor deze soort blijkbaar niet langer effectief om verdere verspreiding te voorkomen.
Ik vraag me daarom af waarin de verdere verspreiding van de huiskraai wezenlijk verschilt van de uitbreiding van hun verspreidingsgebied door andere soorten die zich prima handhaven in omgevingen die sterk door mensen zijn beinvloed zoals huismussen, huiszwaluwen, gierzwaluwen en turkse tortels. Ook zij hebben menselijke constructies of door mensen geconverteerde leefomgevingen nodig gehad, om op plaatsen te geraken waar we ze nu als heel normaal beschouwen. En wellicht, bereiken huiskraaien Europa ooit ook nog eens zonder de noodzakelijke hulp van een boot. Met de alsmaar toenemende oppervlakte bewoond gebied, is het niet ondenkbaar dat een onafgebroken route van stepping stones ontstaat. Wie weet welke (voormalige) exoten dat nog meer oplevert.

(Overigens kan ik er prima mee leven als exoten worden verwijderd op plaatsen waar ze onherstelbare schade veroorzaken, denk hierbij aan ratten op voorheen rattenvrije eilanden.)

Groet,
Roland Wantia

August

( innocent until proved guilty) ,Maar ach het zijn maar vogels gelukkig zijn staan wij mensen boven alle andere levende wezens zodat dat zinnetje niet voor hun geldt. :angel:
August van Rijn

gerdwichers8

Citaat van: Roland_Wantia op december 22, 2012, 22:17:37 PM

Ik vraag me daarom af waarin de verdere verspreiding van de huiskraai wezenlijk verschilt van de uitbreiding van hun verspreidingsgebied door andere soorten die zich prima handhaven in omgevingen die sterk door mensen zijn beinvloed zoals huismussen, huiszwaluwen, gierzwaluwen en turkse tortels. Ook zij hebben menselijke constructies of door mensen geconverteerde leefomgevingen nodig gehad, om op plaatsen te geraken waar we ze nu als heel normaal beschouwen. En wellicht, bereiken huiskraaien Europa ooit ook nog eens zonder de noodzakelijke hulp van een boot.


Mijns inziens gaat alleen de vergelijking met Huismus ten dele  op, maar voor welke landen dat precies geldt zou ik moeten uitzoeken. De andere drie, verplaatsen zichzelf en introduceren zichzelf en zijn daarmee wat betreft hun eindbestemming nooit volkomen overgeleverd aan de mens. Er blijft een hoge mate van zelfstandigheid als  vrije vogel gehandhaafd.

HPM

Citaat van: Marcel van der Tol op december 22, 2012, 21:54:03 PM
...
Mijn conclusie is, afgezien van de vraag of het wel of niet een exoot is, dat uit voorzorg ook besloten kan worden om te onderzoeken, of de risico's echt wel zo groot zijn.


Marcel

En ik denk dat daar nog ruimschoots tijd voor is. Tot nu toe heeft de huiskraai zich nog nergens anders in Nederland  gevestigd en de groeisnelheid in HvH is niet zodanig groot dat dat op korte termijn is te verwachten (maar dat weet je natuurlijk nooit zeker), en  als ze zich ergens anders vestigen zal dat ook niet massaal zijn en zullen ze daar dus desgewenst gemakkelijk zijn te bestrijden. Je zou dat ook als 'compromis' kunnen zien: in HvH e.o handhaven maar vestiging elders tegengaan.

Overigens leeft de Halsbandparkiet alweer meer dan 40 jaar in Nederland en die heeft nog steeds Nederland niet helemaal overspoeld.

Herman van der Meer

liptaster

Citaat van: HPM op december 22, 2012, 23:22:37 PM
Overigens leeft de Halsbandparkiet alweer meer dan 40 jaar in Nederland en die heeft nog steeds Nederland niet helemaal overspoeld.

Populatie in Brussel: 1974: 50, 1984: 250, 2005: 7000. Dit is om de 10 jaar maal 5. Zullen we elkaar nog eens spreken in het jaar 2055 als de populatie aan dit tempo op 22 miljoen staat?


De discussie verzandt in een welles-nietesspelletje omwille van een andere visie op levensrecht van dieren.

- Groep 1: elk beest heeft recht op leven.
- Groep 2: het belang van de natuur is belangrijker dan het leven van enkele individuen.

Mijn interpretatie van de discussie hieromtrent:
Groep 1 is tegen het dooddoen van de huiskraai en zwaaien met termen als schadelijkheid niet bewezen, geen exoot. Groep 2 weerlegt dit zoveel mogelijk met wetenschappelijke argumenten, maar gezien niemand in de toekomst kan kijken zijn ze zo eerlijk om te spreken van een risico en niet van een zekerheid. De argumenten aan beide kanten kan iedereen nalezen, ik ga ze niet meer vermelden.

P.s. iets dergelijks zien we ook bij vegetariers:
- ik eet geen varken omdat het beest niet moet doodgaan.
- ik eet geen varken omdat ze voor varkensvoer het regenwoud in Brazilië kappen.

Of bij sparren
- je doet die mooie bomen toch niet weg?
- weg met die bomen of anders gaat de voorjaarsflora om zeep.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

HPM

Citaat van: liptaster op december 23, 2012, 10:14:20 AM
Citaat van: HPM op december 22, 2012, 23:22:37 PM
Overigens leeft de Halsbandparkiet alweer meer dan 40 jaar in Nederland en die heeft nog steeds Nederland niet helemaal overspoeld.

Populatie in Brussel: 1974: 50, 1984: 250, 2005: 7000. Dit is om de 10 jaar maal 5. Zullen we elkaar nog eens spreken in het jaar 2055 als de populatie aan dit tempo op 22 miljoen staat?
..

22 miljoen Halsbandparkieten in Brussel. Dat geloof je toch zelf niet?
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

De foto van Garry is nu te zien op de site van vroege vogels: (copy paste hele url)

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=362948&cHash=910429de5c43070cedf535cd9c11e35e

(Ik ben benieuwd wat "het comité" heeft bedacht voor het geval de rechter de provincie een GO geeft).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 10:51:54 AM
De foto van Garry is nu te zien op de site van vroege vogels: (copy paste hele url)

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=362948&cHash=910429de5c43070cedf535cd9c11e35e

(Ik ben benieuwd wat "het comité" heeft bedacht voor het geval de rechter de provincie een GO geeft).

Het lijkt erop dat je niet komt waar jij naar toe wilt... Wellicht kun je de link inkorten via http://goo.gl Dan doet het forum niet moeilijk over de haakjes.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 23, 2012, 10:55:25 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 10:51:54 AM
De foto van Garry is nu te zien op de site van vroege vogels: (copy paste hele url)

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=362948&cHash=910429de5c43070cedf535cd9c11e35e

(Ik ben benieuwd wat "het comité" heeft bedacht voor het geval de rechter de provincie een GO geeft).

Het lijkt erop dat je niet komt waar jij naar toe wilt... Wellicht kun je de link inkorten via http://goo.gl Dan doet het forum niet moeilijk over de haakjes.

Dat komt door die haakjes rondom tt_news. Hier de link middels de url-shortener (handige page trouwens, kende ik nog niet, thx).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#431
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 10:46:40 AM
22 miljoen Halsbandparkieten in Brussel. Dat geloof je toch zelf niet?

Dat is inderdaad wel onwaarschijnlijk maar van de andere kant kan het er toch wel behoorlijk exponentieel aan toegaan: populatie in the UK was in 1998 slechts 1500. In 2009 waren dat er maar liefst al een slordige 40.000: http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/12/ring-necked-parakeet-cull
(= een ver-26-voudiging in 11 jaar tijd).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

liptaster

De vlek halsbandparkiet rond Brussel wordt dan ook groter. Binnenkort worden de volledige lage landen WEL overspoeld hetgeen het punt was.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

rapunzel

Citaat van: Pim op december 11, 2012, 19:49:07 PM
Op persoonlijke titel:


Ik vind het een laffe reactie van SOVON!
Je zogenaamd niet uitlaten over bestrijden, maar wel aangeven als je hiertoe besluit je dit moet doen voordat de populatie onbeheersbaar wordt.


Ik heb zeer veel respect voor huiskraaien die waarschijnlijk zijn meegelift met boten en zich al jaren weten te handhaven.
Ik ga zelfs een stapje verder. Als de populatie huiskraaien verder toeneemt en dit ten koste gaat van bijvoorbeeld zwarte kraaien vind ik dit ook nog te verdedigen. Het principe survival of the fittest in de meest pure vorm. 


Veel natuurbeschermers hebben een erg sterke hang naar het verleden. We vergeten soms dat we als mens ook onderdeel zijn van de natuur en dat een soort als de huiskraai daar bewust of onbewust gebruik van maakt. Het meeliften op een schip zie ik als een natuurlijke migratie!


Met de bestrijding van de huiskraai slaat het team invasieve exoten wat mij betreft de plank volkomen mis. Dat dit ten koste gaat van hun geloofwaardigheid bij het bestrijden van soorten die aantoonbaar schadelijk zijn zullen ze voor lief moeten nemen.


Ik ben er dan ook niet blij mee dat Waarneming.nl samenwerkt met deze organisatie. Zeker bij het discutabele besluit om de huiskraaien te verwijderen zonder goede onderbouwing zou ik blij zijn om dit contact te bevriezen.

Helemaal mee eens !!!
Koos
Koos Ballintijn

HPM

Citaat van: liptaster op december 23, 2012, 11:11:59 AM
De vlek halsbandparkiet rond Brussel wordt dan ook groter. Binnenkort worden de volledige lage landen WEL overspoeld hetgeen het punt was.

Dat is een absurde veronderstelling, die je op basis van de huidge groeicijfers ook helemaal niet mag trekken.
Bedenk ook dat er in Nederland rond het miljoen paar Merels broedt, en wat misschien relevanter is: 65000 paar Grote Bonte Specht.
Herman van der Meer

HPM

#435
Citaat van: HPM op december 15, 2012, 11:52:35 AM

Als ik mij goed herinner uit de tijd dat 'De Faunabescherming' nog 'Kritisch Faunabeheer' heette, kunnen kraaienvangkooien soms een verrassend korte levensduur hebben en zijn jagers nogal gevoelig voor verstoring.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe 'Duke' deze klus denkt uit te voeren zonder 'sociale onrust' te veroorzaken. Ze kunnen toch moeilijk een vangkooi of kanonnet voor het Vispaleis gaan plaatsen, en daar vogels gaan schieten zal ook niet onopgemerkt blijven, en al helemaal niet als het publiek erop bedacht is.

Comité Huiskraaien Onderduik
http://radiobox.omroep.nl/fragment/read_sitestat_fragment/67058/67058.mp3
(Vroege Vogels in gespek met Norman van Swelm)
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 11:05:50 AM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 10:46:40 AM
22 miljoen Halsbandparkieten in Brussel. Dat geloof je toch zelf niet?

Dat is inderdaad wel onwaarschijnlijk maar van de andere kant kan het er toch wel behoorlijk exponentieel aan toegaan: populatie in the UK was in 1998 slechts 1500. In 2009 waren dat er maar liefst al een slordige 40.000: http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/12/ring-necked-parakeet-cull
(= een ver-26-voudiging in 11 jaar tijd).

En dat toegepast op de Huiskraai in Nederland:
De Huiskraai in HvH is in de afgelopen 10 jaar in aantal verdubbeld.(van 15 in 2003 tot 30 in 2012)  Dat zou dus bijna 31000 over 100 jaar betekenen.
Maar die zitten dan wel allemaal in Hoek van Holland, want er is geen teken van uitbreiding.  :)
Herman van der Meer


Justin Jansen

Citaat van: HPM op december 23, 2012, 13:47:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 11:05:50 AM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 10:46:40 AM
22 miljoen Halsbandparkieten in Brussel. Dat geloof je toch zelf niet?

Dat is inderdaad wel onwaarschijnlijk maar van de andere kant kan het er toch wel behoorlijk exponentieel aan toegaan: populatie in the UK was in 1998 slechts 1500. In 2009 waren dat er maar liefst al een slordige 40.000: http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/12/ring-necked-parakeet-cull
(= een ver-26-voudiging in 11 jaar tijd).

En dat toegepast op de Huiskraai in Nederland:
De Huiskraai in HvH is in de afgelopen 10 jaar in aantal verdubbeld.(van 15 in 2003 tot 30 in 2012)  Dat zou dus bijna 31000 over 100 jaar betekenen.
Maar die zitten dan wel allemaal in Hoek van Holland, want er is geen teken van uitbreiding.  :)
Vergeet iedereen dat ze in Den Haag, Hoorn, Lauwersmeer, Utrecht etc zijn gezien?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op december 23, 2012, 14:17:24 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 13:47:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 11:05:50 AM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 10:46:40 AM
22 miljoen Halsbandparkieten in Brussel. Dat geloof je toch zelf niet?

Dat is inderdaad wel onwaarschijnlijk maar van de andere kant kan het er toch wel behoorlijk exponentieel aan toegaan: populatie in the UK was in 1998 slechts 1500. In 2009 waren dat er maar liefst al een slordige 40.000: http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/12/ring-necked-parakeet-cull
(= een ver-26-voudiging in 11 jaar tijd).


En dat toegepast op de Huiskraai in Nederland:
De Huiskraai in HvH is in de afgelopen 10 jaar in aantal verdubbeld.(van 15 in 2003 tot 30 in 2012)  Dat zou dus bijna 31000 over 100 jaar betekenen.
Maar die zitten dan wel allemaal in Hoek van Holland, want er is geen teken van uitbreiding.  :)


Vergeet iedereen dat ze in Den Haag, Hoorn, Lauwersmeer, Utrecht etc zijn gezien?


Ik niet, maar daar hebben ze zich niet gevestigd, dus er is na bijna 20 jaar nog steeds geen enkele uitbreiding.
Herman van der Meer

HPM

VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:37:28 PM
VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.

Dat zat ik net te lezen in Straatgras (ombladeren in rechter bovenhoek)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:39:18 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:37:28 PM
VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.

Dat zat ik net te lezen in Straatgras (ombladeren in rechter bovenhoek)

Daar heb je Straatgras niet voor nodig.
http://denhaag.waarneming.nl/soort/view/261?waardplant=0&from=2012-01-01&to=2012-12-23
Het is ook in dit forum (Zeldzaamheden in Nederland) besproken.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:46:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:39:18 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:37:28 PM
VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.

Dat zat ik net te lezen in Straatgras (ombladeren in rechter bovenhoek)

Daar heb je Straatgras niet voor nodig.
http://denhaag.waarneming.nl/soort/view/261?waardplant=0&from=2012-01-01&to=2012-12-23
Het is ook in dit forum (Zeldzaamheden in Nederland) besproken.

Klopt maar ik vond het toch wel leuk voor de voorstanders van faunavervalsing om dat artikel hier te linken. Bovendien staat er een goede tip in voor de mensen die hem nog moeten "scoren" -> niet op maandag gaan want dan is de viskraam dicht en zitten ze elders.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:50:40 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:46:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:39:18 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:37:28 PM
VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.

Dat zat ik net te lezen in Straatgras (ombladeren in rechter bovenhoek)

Daar heb je Straatgras niet voor nodig.
http://denhaag.waarneming.nl/soort/view/261?waardplant=0&from=2012-01-01&to=2012-12-23
Het is ook in dit forum (Zeldzaamheden in Nederland) besproken.

Klopt maar ik vond het toch wel leuk voor de voorstanders van faunavervalsing om dat artikel hier te linken. Bovendien staat er een goede tip in voor de mensen die hem nog moeten "scoren" -> niet op maandag gaan want dan is de viskraam dicht en zitten ze elders.  :)


Bart, voorstanders van faunavervalsing, wie bedoel je daar mee?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:50:40 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:46:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 14:39:18 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2012, 14:37:28 PM
VAn 5 t/m 17 juli hebben er met zekerheid 2 in den Haag verbleven.

Dat zat ik net te lezen in Straatgras (ombladeren in rechter bovenhoek)

Daar heb je Straatgras niet voor nodig.
http://denhaag.waarneming.nl/soort/view/261?waardplant=0&from=2012-01-01&to=2012-12-23
Het is ook in dit forum (Zeldzaamheden in Nederland) besproken.

Klopt maar ik vond het toch wel leuk voor de voorstanders van faunavervalsing om dat artikel hier te linken. Bovendien staat er een goede tip in voor de mensen die hem nog moeten "scoren" -> niet op maandag gaan want dan is de viskraam dicht en zitten ze elders.  :)

Wel een beetje opletten hoor. Naar de nieuwer Straatgas was hier al gelinkt en dat van maandagmorgen stond ook al in het verslag van de laatste telling.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 14:55:45 PM
Bart, voorstanders van faunavervalsing, wie bedoel je daar mee?

Ik beschouw Huiskraai als valse fauna, net als Habapa, Nijlie en Mandarijn (dacht dat inmiddels wel duidelijk was...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 15:16:13 PM
Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 14:55:45 PM
Bart, voorstanders van faunavervalsing, wie bedoel je daar mee?

Ik beschouw Huiskraai als valse fauna, net als Habapa, Nijlie en Mandarijn (dacht dat inmiddels wel duidelijk was...).


Was jij niet degene die zich zo druk maakte over het hellend vlak eerder deze discussie? De drogreden van de stroman is blijkbaar geen probleem?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

#448
Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 15:19:04 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 15:16:13 PM
Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 14:55:45 PM
Bart, voorstanders van faunavervalsing, wie bedoel je daar mee?

Ik beschouw Huiskraai als valse fauna, net als Habapa, Nijlie en Mandarijn (dacht dat inmiddels wel duidelijk was...).


Was jij niet degene die zich zo druk maakte over het hellend vlak eerder deze discussie? De drogreden van de stroman is blijkbaar geen probleem?

Klopt -> je kunt als overheid maar 2 dingen doen -> entweder alles heraus oder alles hinein. Wat mij betreft alles raus. Je kunt niet in een discussie afbakenen welke exoot wel en welke niet mag blijven en er is maar 1 methode om 100% zeker te weten of een exoot invasief is... wachten totdat hij inderdaad invasief blijkt en dat moment is te laat voor aanpak van het probleem.. Je tweede zin is me onduidelijk.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 15:28:12 PM
Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 15:19:04 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 23, 2012, 15:16:13 PM
Citaat van: joostheeremans op december 23, 2012, 14:55:45 PM
Bart, voorstanders van faunavervalsing, wie bedoel je daar mee?

Ik beschouw Huiskraai als valse fauna, net als Habapa, Nijlie en Mandarijn (dacht dat inmiddels wel duidelijk was...).


Was jij niet degene die zich zo druk maakte over het hellend vlak eerder deze discussie? De drogreden van de stroman is blijkbaar geen probleem?

Klopt -> je kunt als overheid maar 2 dingen doen -> entweder alles heraus oder alles hinein. Wat mij betreft alles raus. Je kunt niet in een discussie afbakenen welke exoot wel en welke niet mag blijven en er is maar 1 methode om 100% zeker te weten of een exoot invasief is... wachten totdat hij inderdaad invasief blijkt en dat moment is te laat voor aanpak van het probleem..


Je presenteert de situatie alsof er maar twee alternatieven zijn en dat is niet zo (vals dilemma, ook een drogreden). De overheid zou ook de situatie eens kunnen onderzoeken, of een nulstand buiten HvH hanteren of iets anders creatiefs verzinnen, maakt niet uit wat, punt is dat je ten onrechte de situatie als zwart-wit afschildert en vervolgens mensen een standpunt in de schoenen schuift dat niet te verdedigen is. Dus mensen die niet overtuigd zijn van de noodzaak van bestrijding zijn voorstanders van faunavervalsing? Dat lijkt mij een manier om je tegenspreker buitenspel te zetten, zonder daadwerkelijk op de argumenten in te gaan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-