Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

pieternella

Nou, je kunt de publieke opinie niet mobiliseren want het interesseert de meeste nederlanders helemaal niks wat er met die Huiskraaien gebeurt.
Sterker nog, ze weten niet eens dat ze bestaan.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlos op december 20, 2012, 23:12:53 PMIk heb de Vogelbescherming (vogels beschermen dacht ik) benaderd [en kreeg] (..) de volgende reactie :

Hartelijk dank voor uw email. De huiskraai wordt bestreden omdat dit een uitheemse soort is die zich per schip over grote delen van de wereld heeft verspreid (dus niet op natuurlijke wijze), en in veel landen die ze hebben gekoloniseerd voor problemen zorgen onder inheemse vogels (en andere dieren). Ze concurreren om voedsel en nestplaatsen, prederen eieren en jongen, en doen dat voornamelijk in grote, agressieve groepen waar inheemse soorten vaak niet tegen zijn opgewassen. De populatie in Nederland is nu nog relatief klein (max. 30 vogels), dus is het mogelijk om verdere uitbreiding in de kiem te smoren. Bovendien wordt hiermee voorkomen dat de soort zich vanuit Nederland in omringende landen kan vestigen. Bij de Huiskraai zijn er verschillende gepubliceerde artikelen die van de negatieve effecten op inheemse vogels en andere dieren reppen (in gebieden/landen waar de Huiskraai van nature niet voorkomt). Ook een risicoanalyse van Sovon geeft aan dat bij een toenemende populatie de risico's ook toenemen. En de kans dat de populatie verder toeneemt is reëel. De huiskraaien kunnen een gevaar vormen voor inheemse vogels, met name t.o.v. broedvogels als andere kraaiachtigen en zangvogels, maar in de ruime omgeving van de huidige broedplaatsen (Hoek van Holland) bevinden zich ook kwetsbare kolonies kustbroeders als sterns en plevieren die mogelijk niet opgewassen zijn tegen een toenemende populatie Huiskraaien. De verwachting is namelijk dat de soort zich hier flink kan uitbreiden en toenemen. Vogelbescherming is in Nederland de organisatie voor de bescherming van wilde vogels en hun leefgebieden. Huiskraaien komen van nature niet in Nederland (of Europa) voor, en vormen een bedreiging voor inheemse vogels van Nederland. Vogelbescherming zal daarom niet dwars gaan liggen bij activiteiten die tot doel hebben deze soorten te bestrijden, mits inheemse soorten door de bestrijdingsacties niet onevenredig worden verstoord.

Hier valt weinig van te verwachten? Wie heeft suggesties hoe de publieke opinie te mobiliseren? Het kan blijkt uit de geschiedenis rond de inkomensafhankelijke zorgpremie.

hoi Peter,

Zeer bedankt (maar niet heus) voor het plaatsen van de officiële reactie van Vogelbescherming Nederland.

Ik zou in ieder geval een e-mail sturen naar Fred Wouters, de directeur van Vogelbescherming Nederland (fred.wouters@vogelbescherming.nl), waarin je duidelijk maakt dat hij er onmiddellijk voor moet zorgen dat zijn medewerkers niet langer onzin uitkramen. Het niveau (maar ook de visie) van deze tekst is belabberd, onjuist en ver bezijden de waarheid. Verder zou ik deze tekst zoveel mogelijk verspreiden. Zet hem gewoon maar integraal op Facebook (o.i.d.).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Klaas van Dijk op december 21, 2012, 10:33:53 AM
Citaat van: peterlos op december 20, 2012, 23:12:53 PMIk heb de Vogelbescherming (vogels beschermen dacht ik) benaderd [en kreeg] (..) de volgende reactie :

Hartelijk dank voor uw email. De huiskraai wordt bestreden omdat dit een uitheemse soort is die zich per schip over grote delen van de wereld heeft verspreid (dus niet op natuurlijke wijze), en in veel landen die ze hebben gekoloniseerd voor problemen zorgen onder inheemse vogels (en andere dieren). Ze concurreren om voedsel en nestplaatsen, prederen eieren en jongen, en doen dat voornamelijk in grote, agressieve groepen waar inheemse soorten vaak niet tegen zijn opgewassen. De populatie in Nederland is nu nog relatief klein (max. 30 vogels), dus is het mogelijk om verdere uitbreiding in de kiem te smoren. Bovendien wordt hiermee voorkomen dat de soort zich vanuit Nederland in omringende landen kan vestigen. Bij de Huiskraai zijn er verschillende gepubliceerde artikelen die van de negatieve effecten op inheemse vogels en andere dieren reppen (in gebieden/landen waar de Huiskraai van nature niet voorkomt). Ook een risicoanalyse van Sovon geeft aan dat bij een toenemende populatie de risico's ook toenemen. En de kans dat de populatie verder toeneemt is reëel. De huiskraaien kunnen een gevaar vormen voor inheemse vogels, met name t.o.v. broedvogels als andere kraaiachtigen en zangvogels, maar in de ruime omgeving van de huidige broedplaatsen (Hoek van Holland) bevinden zich ook kwetsbare kolonies kustbroeders als sterns en plevieren die mogelijk niet opgewassen zijn tegen een toenemende populatie Huiskraaien. De verwachting is namelijk dat de soort zich hier flink kan uitbreiden en toenemen. Vogelbescherming is in Nederland de organisatie voor de bescherming van wilde vogels en hun leefgebieden. Huiskraaien komen van nature niet in Nederland (of Europa) voor, en vormen een bedreiging voor inheemse vogels van Nederland. Vogelbescherming zal daarom niet dwars gaan liggen bij activiteiten die tot doel hebben deze soorten te bestrijden, mits inheemse soorten door de bestrijdingsacties niet onevenredig worden verstoord.

Hier valt weinig van te verwachten? Wie heeft suggesties hoe de publieke opinie te mobiliseren? Het kan blijkt uit de geschiedenis rond de inkomensafhankelijke zorgpremie.

hoi Peter,

Zeer bedankt (maar niet heus) voor het plaatsen van de officiële reactie van Vogelbescherming Nederland.

Ik zou in ieder geval een e-mail sturen naar Fred Wouters, de directeur van Vogelbescherming Nederland (fred.wouters@vogelbescherming.nl), waarin je duidelijk maakt dat hij er onmiddellijk voor moet zorgen dat zijn medewerkers niet langer onzin uitkramen. Het niveau (maar ook de visie) van deze tekst is belabberd, onjuist en ver bezijden de waarheid. Verder zou ik deze tekst zoveel mogelijk verspreiden. Zet hem gewoon maar integraal op Facebook (o.i.d.).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk
VBN aan de schandpaal nagelen vanwege een medewerker die niet doet dat wat jij wil lijkt me wat vreemd... Eerst contact zoeken met VBN lijkt me veel gepaster!

Daarnaast vind ik de reactie zeker niet ongepast.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Citaat van: pieternella op december 21, 2012, 08:39:03 AM
Nou, je kunt de publieke opinie niet mobiliseren want het interesseert de meeste nederlanders helemaal niks wat er met die Huiskraaien gebeurt.
Sterker nog, ze weten niet eens dat ze bestaan.

Het interesseert me wel, ik ben alleen niet tegen. Dertig kraaien afschieten voor een exoot minder. Een beetje perspectief van Google: er gaan er in Nederland 440 miljoen vleeskippen per jaar doorheen. Zelden heb ik minder tijd nodig gehad om een mening te vormen.

Al dat huilie-huilie over wat Sovon of Vogelbescherming hier van vinden, op de man spelen, staat-hij-nu-wel-of-niet-op-de-lijst-van-Pietje-of-Jantje, volwassenheid à là een-na-laatste reactie... Serieus mensen; probeer de discussie een beetje objectief te houden.
Edwin Schuller

joostheeremans

Citaat van: Edwin Schuller op december 21, 2012, 12:37:05 PM
Citaat van: pieternella op december 21, 2012, 08:39:03 AM
Nou, je kunt de publieke opinie niet mobiliseren want het interesseert de meeste nederlanders helemaal niks wat er met die Huiskraaien gebeurt.
Sterker nog, ze weten niet eens dat ze bestaan.

Het interesseert me wel, ik ben alleen niet tegen. Dertig kraaien afschieten voor een exoot minder. Een beetje perspectief van Google: er gaan er in Nederland 440 miljoen vleeskippen per jaar doorheen. Zelden heb ik minder tijd nodig gehad om een mening te vormen.

Al dat huilie-huilie over wat Sovon of Vogelbescherming hier van vinden, op de man spelen, staat-hij-nu-wel-of-niet-op-de-lijst-van-Pietje-of-Jantje, volwassenheid à là een-na-laatste reactie... Serieus mensen; probeer de discussie een beetje objectief te houden.


Ik weet niet of het vergelijken van 30 huiskraaien met 440 miljoen vleeskippen de discussie objectief houdt. Sterker nog, het alsmaar wijzen op kwesties die nog erger zijn dan hetgeen dat wordt bediscussieerd leidt alleen maar af van het onderwerp. Daarbij, een typering als huillie-huillie, voor mensen die tegen de bestrijding zijn, past al helemaal niet in een objectieve discussie.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theo Linders

Citaat van: peterlos op december 20, 2012, 23:12:53 PM
Ik heb de Vogelbescherming ( vogels beschermen dacht ik )


Vogels beschermen betekent in dit geval je inheemse vogels beschermen tegen de nadelige gevolgen die een evt. uitbreiding van de huiskraaienpopulatie zou kunnen hebben. Ik vind de reactie van vogelbescherming prima en is precies wat ik hier probeer te zeggen.

@HPM, of ze ooit relevante schade zullen veroorzaken in NL weten we idd nog niet, maar de kans is zeker aanwezig, zeker gezien de schade die hij in andere plekken op de wereld heeft voortgebracht, waar hij niet inheems is...

Dan kun je wel zeggen dat die plekken niet met NL te vergelijken zijn maar het toont wel aan dat deze soort plastisch genoeg is om zich makkelijk in andere gebieden aan te passen en daar invasief te worden.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 21, 2012, 12:06:50 PMVBN aan de schandpaal nagelen vanwege een medewerker die niet doet dat wat jij wil lijkt me wat vreemd.

hoi Jeroen,

Ik zou je willen aanraden om de verschillende bijdragen van Marcel van der Tol nog eens even goed door te lezen en voor jezelf op een rij te zetten wat er niet klopt aan zijn redeneringen. Het gaat er bovendien helemaal niet om dat iemand van Vogelbescherming niet doet wat ik wil: ik constateer alleen maar dat Peter Los het niet eens is met het antwoord van Vogelbescherming en hier een vraag neerlegt wat hij daarmee moet. Ik geef Peter wat suggesties, meer niet. Jeroen, een organisatie (en dus ook Vogelbescherming), bestaat uit mensen en die mensen maken het beleid. Marcel maakt, zeker niet als enige, moes van het Sovon-rapport. Wat is jouw weerwoord? Ik ben het volkomen eens met Marcel, en ik begrijp dat ik lang niet de enige ben.

Het betoog van Marcel is bovendien een belangrijke inhoudelijke steun in de rug voor de visie over de Huiskraai die Arnoud van den Berg en Kees Roselaar al eens hebben neergelegd in hun artikel in 1995 in Dutch Birding. Ik kan me daar dus prima in vinden.

Maar het zal je niet onbekend zijn dat ik hier diverse malen anderen heb gevraagd (opgejut zelfs) om maar eens met een doortimmerde betoog aan te komen dat er niets klopt van de visie/theorie/hypothese van Arnoud en Kees. En wat is de huidige stand van zaken? De visie van Arnoud en Kees is alleen maar versterkt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: Theo Linders op december 21, 2012, 12:57:21 PM
...
@HPM, of ze ooit relevante schade zullen veroorzaken in NL weten we idd nog niet, maar de kans is zeker aanwezig, zeker gezien de schade die hij in andere plekken op de wereld heeft voortgebracht, waar hij niet inheems is...

Dan kun je wel zeggen dat die plekken niet met NL te vergelijken zijn maar het toont wel aan dat deze soort plastisch genoeg is om zich makkelijk in andere gebieden aan te passen en daar invasief te worden.

Het 'bewijs' voor schade elders in de wereld is nogal anecdotisch en iedereen praat dat maar na.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: joostheeremans op december 21, 2012, 12:48:51 PM
Ik weet niet of het vergelijken van 30 huiskraaien met 440 miljoen vleeskippen de discussie objectief houdt. Sterker nog, het alsmaar wijzen op kwesties die nog erger zijn dan hetgeen dat wordt bediscussieerd leidt alleen maar af van het onderwerp. Daarbij, een typering als huillie-huillie, voor mensen die tegen de bestrijding zijn, past al helemaal niet in een objectieve discussie.

-> Ik wijs niet op kwesties die erger zijn, ik maak het perspectief duidelijk vanwaar uit ik redeneer.
-> Die typering is niet gericht tegen mensen die tegen zijn, maar tegen huilie-huilie posts. Als dit blijkbaar allemaal mensen zijn die tegen de bestrijding zijn, trek dan je conclusies. :)
-> Dit gaat niet over de huiskraai.

Afschieten die beesten.

Edwin Schuller

Ben Wielstra

Die gestrande Bultrug van pas had binnen no-time een naam. Dat helpt het zieltjes winnen. Dus geef de Huiskraaien namen is mijn suggestie.

jonathan leeuwis.

#370
Foto 4 op http://waarneming.nl/waarneming/view/72586879?_popup=1 , bijpassend foto??? Nou daar schijnen andere mensen toch anders over te denken! Maar wel een mooie foto! :right:

HPM

Citaat van: jonathan leeuwis. op december 21, 2012, 21:51:37 PM
Foto 4 op http://waarneming.nl/waarneming/view/72586879?_popup=1 , bijpassend foto??? Nou daar schijnen andere mensen toch anders over te denken! Maar wel een mooie foto! :right:

Die foto is al in dit topic gepost en ook im andere topics.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op december 21, 2012, 17:56:09 PM
Die gestrande Bultrug van pas had binnen no-time een naam. Dat helpt het zieltjes winnen. Dus geef de Huiskraaien namen is mijn suggestie.

Een gele oorflap met hun naam.
Herman van der Meer

pieternella

 Edwin,
Ik bedoelde niet te zeggen dat jij geen mening hebt. Het is gewoon zo dat veel mensen niet weten wat een exoot is en al helemaal niet of ze schadelijk zijn.
Denk aan gedumpte waterplanten, schilpaddden e.d. 
.

Maar namen geven is een idee...
Melchior, Caspar en Balthasar en dan de tekst eronder: voor hen is geen plaats in de herberg...
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

HPM

In de nieuwste Straatgras twee artikelen over de Huiskraai.
- André de Baerdemaeker & Olaf Klaassen, Huiskraaien in Hoek van Holland: is de groei eruit?
- Gerard Ouweneel, Langs de Afrikaanse oostkust beschouwt men huiskraaien als een plaag

Het nummer staat online maar voor mij op een nauwelijks bruikbare manier.

http://www.hetnatuurhistorisch.nl/het-museum/publicaties/publicaties-straatgras/straatgras-2012/straatgras-jg-24-nr-4-december-2012/
Herman van der Meer

Margreet Kwh

#375
Citaat van: HPM op december 22, 2012, 10:02:37 AM
In de nieuwste Straatgras twee artikelen over de Huiskraai.
- André de Baerdemaeker & Olaf Klaassen, Huiskraaien in Hoek van Holland: is de groei eruit?
- Gerard Ouweneel, Langs de Afrikaanse oostkust beschouwt men huiskraaien als een plaag

Het nummer staat online maar voor mij op een nauwelijks bruikbare manier.

http://www.hetnatuurhistorisch.nl/het-museum/publicaties/publicaties-straatgras/straatgras-2012/straatgras-jg-24-nr-4-december-2012/
Dank voor de link, Herman. Ik ben het nu met een verrekijker aan het lezen. De zeer toepasselijke bordfoto van Gary Bakker staat er ook in!
En ook de Haagse waarneming, met bron wnl.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Ben Wielstra

CiteerMaar het zal je niet onbekend zijn dat ik hier diverse malen anderen heb gevraagd (opgejut zelfs) om maar eens met een doortimmerde betoog aan te komen dat er niets klopt van de visie/theorie/hypothese van Arnoud en Kees. En wat is de huidige stand van zaken? De visie van Arnoud en Kees is alleen maar versterkt.

Hoi Klaas,

Wat is de visie van Arnoud en Kees dan, leg mij dat eens uit? Ze zeggen zeer duidelijk dat de Huiskraai zich verspreid heeft per schip en niet op eigen kracht. De soort is dus een exoot, daar zijn ze duidelijk over.

Zij stellen verder echter dat 1) verspreiding per schepen 'gebruikelijk' is voor de soort. Dit punt zullen ze toch echt beter uit moeten werken. Wat betekent 'gebruikelijk'? Arnoud gaf al aan dat ze het niet als adaptatie bestempelen. Maar wat dan wel? Hoe kwantificeer je dat? Waarom geldt het voor andere soorten niet? Verder zeggen ze dat 2) de soort tot broeden is gekomen op plekken waar-ie per schip is aanbeland.

Niemand zal ontkennen dat Huiskraaien per schip verpreid zijn. Niemand zal ontkennen dat Huiskraaien zijn gaan broeden waar ze aangemeerd zijn. Maar hoe ga je van die twee punten naar het advies Huiskraai op de NL lijst te plaatsen? Hun "Derhalve" zin volgt toch helemaal niet uit het voorgaande?

En hoe is door huidige discussie de visie van Arnoud en Kees versterkt? Nogmaals, er wordt toch niet ontkent dat de Huiskraai via schepen is verspreid?

Groeten,
Ben

arnoud.vandenberg

Ben, je zegt: 'De soort is dus een exoot, daar zijn ze duidelijk over.' Dit is te kort door de bocht want een term als 'exoot' kun je alleen gebruiken als je aangeeft wat je ermee bedoelt. Iedereen hanteert namelijk net weer een andere definitie. Ik herinner me bijvoorbeeld een artikel over 'nieuwe exoten' in Nederland in Grasduinen (het huidige Roots) waarmee nieuwe broedvogels als Roodmus en dwaalgasten als Bruinkeelortolaan werden bedoeld.
De discussie over Huiskraai zou er niet over moeten gaan of je de vogel al of niet een exoot moet noemen maar of hij zo schadelijk is/kan worden dat uitroeiing nodig is.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2012, 15:38:02 PM
De discussie over Huiskraai zou er niet over moeten gaan of je de vogel al of niet een exoot moet noemen maar of hij zo schadelijk is/kan worden dat uitroeiing nodig is.

Waarom? De soort is langs niet-natuurlijke weg hier beland en valt dus onder de categorie valse fauna en hoort hier dus simpelweg niet thuis. Alle pro- en contra-argumenten naast dat grote gegeven zijn futiel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

garryb

#379
Dat 'grote gegeven'. Hoe ongenuanceerd kun je zijn Bart, ik kan hier hele enge parallelen trekken (waardoor deze discussie verzandt, dus laat ik dat maar niet doen). Ik zie toch heus liever een rationele afweging op ecologische gronden voor het al dan niet ondernemen van een actie zoals o.a. Arnoud bepleit, dan dat het zogenaamd voldoen aan een multi-interpretabele definitie hier doorslaggevend gaat zijn.

Ben Wielstra

CiteerDe discussie over Huiskraai zou er niet over moeten gaan of je de vogel al of niet een exoot moet noemen maar of hij zo schadelijk is/kan worden dat uitroeiing nodig is.

Klopt, daar zou de discussie inderdaad niet over moeten gaan want de Huiskraai is simpelweg een exoot. Maar dat moet dus eerst even uit de weg, want niet iedereen lijkt dat door te hebben.

Margreet Kwh

Misschien voegt dit wat toe aan de discussie over huiskraaien en exoten:
citaat uit Straatgras 24 (4) 2012, blz. 81:
Citeer"Tenslotte nog een kanttekening, eentje van meer academische aard. Mogen we de huiskraai wel beschouwen als een exoot? Inventief en opportunistisch als ze zijn, gaan ze in het kielzog van de mens over de wereld. Net als huismussen en spreeuwen dat deden (en doen). Worden die dan ook in die delen van de wereld waar ze verschenen, beschouwd als exoten?"
Citaat van Gerard Ouweneel.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

#382
Citaat van: garryb op december 22, 2012, 16:11:55 PM
Dat 'grote gegeven'. Hoe ongenuanceerd kun je zijn Bart, ik kan hier hele enge parallelen trekken (waardoor deze discussie verzandt, dus laat ik dat maar niet doen). Ik zie toch heus liever een rationele afweging op ecologische gronden voor het al dan niet ondernemen van een actie zoals o.a. Arnoud bepleit, dan dat het zogenaamd voldoen aan een multi-interpretabele definitie hier doorslaggevend gaat zijn.

Ik dacht aan het trekken van '"hele enge parallellen" toen ik een paar honderd berichten eerder in dit topic schreef:
"Ze wringen zich in duizend bochten om maar te verhullen dat
purisme eigenlijk het enige argument is. Ze kunnen bij politiek
en grote publiek natuurlijk niet aankomen met 'ze horen hier
niet dus moeten ze dood'. Dat ligt een beetje gevoelig
."

Er is hier in verschillende vormen ook meermalen betoogd dat het  'ecologische'/overlast- argument in feite boterzacht is.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 22, 2012, 16:40:48 PM
Er is hier in verschillende vormen ook meermalen betoogd dat het  'ecologische'/overlast- argument in feite boterzacht is.

En als het wel een argument zou zijn kom je er evengoed nog niet uit -> je kunt niet per soort langs discussie afbakenen of hij wel of niet mag blijven op basis van "een mate van" bedreiging/overlast. Ik heb een paar 100 berichten terug al aangegeven dat je dan op een helling beland waar het alleen maar glijden en glibberen is zonder dat er een oplossing uitkomt. Je kunt hier alleen maar stellen "of allemaal blijven of allemaal eruit". Wat mij betreft het laatste en de gevallen die discutabel zijn zijn collateral damage.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op december 22, 2012, 17:12:25 PM
Een oplossing WAARVOOR, Bart?

Het einde van een discussie met een besluit erachteraan.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op december 22, 2012, 16:11:55 PM
Hoe ongenuanceerd kun je zijn Bart, ik kan hier hele enge parallelen trekken (waardoor deze discussie verzandt, dus laat ik dat maar niet doen).

Dit is een contradictie! -> heb je nu dus zelf al gedaan (ruik ik in de verte de wet van Godwin trouwens?...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

garryb

#387
Bart, om op mijn eerdere vraag en jouw antwoord terug te komen, klaarblijkelijk is daadkracht tonen (door een besluit te nemen) en het stoppen van een in mijn ogen wel degelijk nuttige discussie in jouw optiek dus belangrijker dan het voorkomen van onnodig dierenleed. Spijtig.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op december 22, 2012, 17:40:50 PM
Bart, om op mijn eerdere vraag en jouw antwoord terug te komen, klaarblijkelijk is daadkracht tonen (door een besluit te nemen) en het stoppen van een in mijn ogen wel degelijk nuttige discussie in jouw optiek dus belangrijker dan het voorkomen van onnodig dierenleed. Spijtig.

Ach Garry,

Ik heb, op een paar eieren en een broodje ham na, de hele week vega gehad en vanavond (hoera weekend) eten we mijn lievelingsvogel -> een biologisch kippetje van bijna € 14,- Als je een gelukkig dier even de nek omdraait is er geen sprake van leed, als je plofkippen eet wel (en als je je dan ook nog druk maakt over een 30-tal "oorsprong-vertroebelende" individuen heb je ook nog een megapartij boter op je hoofd waar de paus jaloers van zou worden  ;) ). Misschien ben je strikt vega en dan trek ik mijn woorden terug maar kijk dan ook even naar de leren schoenen waar je op loopt als je Huiskraaien staat te fotograferen voor je lijstje...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Ach Bart, dit soort argumentatie is al zo vaak gebezigd en al zo vaak veroordeeld, dat ga ik niet nog een keer doen. Het een staat volkomen los van het ander. Om een diersoort op een bepaalde plek uit te roeien, moet je een goede reden hebben. Dan moet er een probleem zijn dat je wilt oplossen, anders doe je het gewoonweg niet. Dat probleem, daar gaat het hier om.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015