Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Vogels gaan ook wel eens dood....
tot nu toe zijn er geen 26 waargenomen dit jaar en lijkt het mij niet echt goed om zomaar van 26 exx uit te gaan.


Citaat van: Gert Ottens op december 12, 2012, 17:59:11 PM
Citaat van: HPM op december 12, 2012, 14:07:27 PM
Olaf Klaassen & André de Baerdemaeker
Telling van Huiskraaien in Hoek van Holland op 4 maart 2012
Sovon-Notitie 2012-105
http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/SOVON-notitie_2012-105_Huiskraaitelling.pdf

"In maart 2012 heeft Sovon Vogelonderzoek Nederland in samenwerking met Bureau Stadsnatuur Rotterdam (bSR) in opdracht van Team Invasieve Exoten een telling uitgevoerd van Huiskraaien in Hoek van Holland. De telling bestond uit een slaapplaatstelling, voorafgegaan door een gebiedstelling, en werd uitgevoerd door vijf ervaren waarnemers. De telling is succesvol verlopen en leverde 23 exemplaren op. Dit maximum werd zowel op de voorverzamelplaats als op de slaapplaatsen geteld. Overdag werden niet meer dan 13 vogels aangetroffen.
In vergelijking met tellingen uit twee eerdere seizoenen ligt het vastgetelde aantal iets lager.  Het maximum is nog steeds 29 vogels in januari 2011.
Het uitblijven van verdere groei van de populatie vanaf 2009 is verrassend gezien de jaarlijks vastgestelde broedpogingen.
"


seizoen    datum    aantal    tellers
2009/10    16-11-09    24    Sovon
2009/10    06-01-10    24    Sovon
2009/10    28-02-10    23    Sovon
2010/11    10-01-11    >5    bSR
2010/11    24-01-11    29    bSR
2010/11    25-02-11    27    bSR
2011/12    26-10-11    >17    Sovon /bSR
2011/12    04-03-12    23    Sovon /bSR





Een  vergelijkbaar lijstje volgens Waarneming.nl.
Het maandmaximum
nov 2009    19
jan 2010    24
feb 2010    24
jan 2011    29
jan 2011    29
feb 2011    22
okt 2011    17
mrt 2012    18


Die 23 van afgelopen maart zijn inmiddels natuurlijk alweer achterhaald. Om te beginnen heeft die vogel van de ondersoort zugmayeri zich inmiddels bij de groep gevoegd (afgelopen mei, als deze vogel een nakomeling zou zijn van de al aanwezige (broed)vogels dan zou hij/zij vast al eerder zijn opgevallen; in mei was de vogel namelijk al in adult kleed) en daarnaast leert een check op waarneming.nl dat er zeker een en waarschijnlijk twee (mogelijk meer?) jongen zijn grootgebracht afgelopen broedseizoen. Als deze jongen het zover hebben overleefd dan zijn er dus minimaal 26 Huiskraaien aanwezig momenteel.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Citaat van: Theo_V op december 12, 2012, 16:00:35 PM
Beste Klaas,

En ook dat is een goede reden jouw niet aflatende stroom negatieve uitlatingen over Sovon gewoon te stoppen en nuttiger dingen te gaan doen, zoals ik je al eerder heb gevraagd.

Wie verder wil lezen hoe Sovon écht te werk verwijs ik graag naar onze website  www.sovon.nl/nl/actueel.

Theo Verstrael
directeur Sovon

Het wordt erg persoonlijk dus ga eens een kop koffie met elkaar drinken. En beste Theo, je richt je reactie nu op 1 persoon die je duidelijk zat bent. Je doet hierdoor mij en vele andere reageerders wel tekort want de reactie op de site van Sovon laat vele vragen (bewust) onbeantwoord. Ja, het is lastig om op zoveel forumvragen te reageren maar de relatie met je achterban en begrip voor elkaar zijn belangrijk. M.i. is de reactie van Sovon onvoldoende. Nog deze week heb ik overigens een prima gesprek met een "Sovonner  ;)" hierover kunnen voeren dus laten we eens met een afvaardiging om de tafel zitten. Waar het misgaat is dat Sovon heeft geantwoord op de hypothetische vraag "hoe eventuele bestrijding" vorm moet krijgen. Waarom daarop antwoorden? Jullie geven zelf aan dat "Sovon stelt zich op als een onafhankelijke organisatie die tel- en onderzoeksresultaten presenteert ten behoeve van natuurbeheer, -beleid en -bescherming". Als er het onderzoek geen reden actie geeft waarom dan je laten verleiden tot een antwoord? En te zeggen dat je bij het daadwerkelijke besluit niet bent betrokken is te kort door de bocht: je onderzoekt tenslotte wel ten behoeve van oa natuurbeleid. Het beleid zou dan op z'n minst moeten zijn gebaseerd op het onderzoek en anders verder je handen ervan af trekken! Als je rollen zuiver wil houden tenminste......

En nog iets: het is uiteindelijk TIE dat beslist en actie initieert dus hoe kunnen zij worden aangesproken. Op mijn vragen aan hen via de mail heb ik geen antwoord ontvangen, weet iemand hoe met hen in gesprek te komen? Want het gaat natuurlijk niet alleen om Sovon.

Temeer daar ik begrepen heb (de relatie met vogels is slechts zijdelings maar wel met TIE) dat Schiphol wil gaan werken met een gansonvriendelijke grassoort: http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=74058  Ik kan mij de keten voorstellen en dat klinkt goed maar ook kan ik mij niet voorstellen dat die keten volledig gesloten is. Zaadjes zullen elders terecht komen en binnen een paar jaar groeit dit gras ongewild en ongewenst in heel NL... Wordt het TIE hier ook bij betrokken???

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

dupont

#183
Beetje vreemde reactie hier en plein publiek van een directeur in functie! Jammer Theo. Ik weet niet wat Klaas allemaal 'uitspookt', en dat wil ik ook niet weten, maar in feite doe jij weinig anders dan datgene wat jij hem aanwrijft. Dat was het, verder even goede vrienden.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op december 12, 2012, 21:04:05 PM
Beetje vreemde reactie hier en plein publiek van een directeur in functie! Jammer Theo. ...

Theo neemt het en plein publique voor zijn mensen op, die door Klaas en plein publique in een adem met Diederik Stapel werden genoemd.
Dat vind ik alleen maar te prijzen.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

#185
Overigens kan waarneming.nl zelf ook hand in eigen boezem steken, zie http://waarneming.nl/waarnemingen_exoten.php Nu geeft waarneming.nl niet actief waarnemingen door aan TIE en geeft in feite aan dat waarnemingen van de soorten die staan genoemd, kunnen worden doorgestuurd naar PGO's waarna die PGO's ze al dan niet kunnen gebruiken tbv een opdracht van TIE (althans zo lees ik het). Nu is hier al wel eens voorlichting over geweest meen ik me te herinneren, maar kennelijk niet afdoende.

Ik zou dus graag zien dat waarneming.nl hier dan zelf ook een rol in gaat spelen, door bijv in het scherm "Hoe kan mijn data gebruikt worden" te vinden in "persoonlijke gegevens" een extra optie in te bouwen waarbij een waarnemer zelf kan bepalen wat er met zijn/haar waarnemingen van invasieve exoten gebeurd. Wel dan de lijst aanpassen natuurlijk (zeker nu Huiskraai ook als invasieve exoot is bestempeld). Hiermee voorkom je wellicht verdere escalatie in die zin dat mensen in hun persoonlijke gegevens gaan aanvinken dat de ingevoerde waarnemingen nergens voor gebruikt mogen worden. Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, niet voor waarneming.nl, niet voor de PGO's, maar ook niet voor die soorten die beschermd zijn/worden juist vanwege het feit dat er waarnemingen zijn ingevoerd die mogen worden gebruikt.

En voor wat betreft de reactie van de directeur van Sovon.
Verplaats je je eens in zijn positie. Sovon wordt behoorlijk aangevallen vanwege het rapport. Mag een directeur dan geen reactie geven en opkomen voor zijn medewerkers? Het is best wel persoonlijk op Klaas gericht, maar geldt in feite ook voor anderen die zich negatief hebben uitgelaten over Sovon. Ik zou blij zijn met zo'n baas eerlijk gezegd. En daarnaast is hij ook maar een mens met emoties net zoals wij allemaal. Ik hoop alleen van ganse harte dat Sovon uit dit alles lering trekt en in het vervolg ietsje beter nadenkt als er een verzoek komt van TIE, ondanks dat Sovon een onafhankelijke organisatie is die niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor beleidsontwikkelingen.

Heeft iemand trouwens de afgegeven ontheffing tot zijn beschikking, ik ben wel benieuwd daar nu exact in staat (gaat om ontheffing met kenmerk PZH-2012-361411989, maar staat nog niet op www.pzh.nl)?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

petermeer

In de tekst van deze link (http://www.nieuwslog.nl/2012/12/12/provincie-geeft-groen-licht-voor-verwijdering-hoekse-huiskraaien/) staat bijna onderin onderstaande tekst:

Het besluit van de provincie is (nog) niet op de website geplaatst. Wie het besluit wil lezen (kenmerk PZH-2012-361411989) zal dus even verzoek om toezending ervan moeten sturen aan zuidholland@pzh.nl
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Bas vd Burg

Citaat van: petermeer op december 12, 2012, 22:30:06 PM
In de tekst van deze link (http://www.nieuwslog.nl/2012/12/12/provincie-geeft-groen-licht-voor-verwijdering-hoekse-huiskraaien/) staat bijna onderin onderstaande tekst:

Het besluit van de provincie is (nog) niet op de website geplaatst. Wie het besluit wil lezen (kenmerk PZH-2012-361411989) zal dus even verzoek om toezending ervan moeten sturen aan zuidholland@pzh.nl

Dat had ik ook al gelezen Peter (rara waar ik het kenmerk-nr vandaan heb ;D ), maar vroeg me af of iemand de ontheffing al heeft opgevraagd
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

arnoud.vandenberg

Voor mij wordt het hele verhaal over het uitroeien van de Huiskraai steeds vreemder. Als ik het goed begrijp, hebben Sovon et al slechts tellingen verricht en wat literatuur over problemen op andere continenten vermeld maar geen conclusies getrokken over het al of niet toekennen van een nieuwe status (invasieve exoot) of over de noodzaak om onmiddellijk tot uitroeiing over te gaan. Dat heeft een groep ambtenaren gedaan die zich scharen onder de afkorting TIE.

Dan rijst de vraag hoe TIE tot zijn conclusies is gekomen. Bestaat TIE uit deskundigen die behalve wat feiten over aantallen geen goede raad nodig hebben omdat zij beter dan wie ook weten wat goed is voor onze vogels? Welke instantie benoemt de leden van TIE en wie beoordeelt hun kwalificaties? Waarom krijgen we de indruk dat de beslissingen van TIE zo lang mogelijk geheim worden gehouden? Dat soort vragen.

Bas vd Burg

@Arnoud, ik denk dat de ambtenaren van TIE, het rapport van Sovon (als onafhankelijke en deskundig "bureau")  hebben gebruikt als handvat, waarbij de conclusie "pak de populatie aan nu die nog klein is" leidend is geweest. Het rapport laat immers genoeg voorbeelden zien van landen waar de populatie Huiskraai zeer sterk is toegenomen. Een dergelijke werkwijze is op zich niet ongewoon in ambtenarenland. Als ik bijv een akoestisch onderzoek onder ogen krijg afkomstig van een bureau wat is aangesloten bij de branchevereniging NLingenieurs dan heb ik daar meer vertrouwen in dan in een rapport opgesteld door een onbekend bureau. En zo zal het hier in het geval Huiskraai niet anders zijn gegaan vermoed ik, maar dat is wel erg koffiedik-kijken hoor ;D

Goed, het rapport van Sovon is als onderlegger gebruikt: wil je eea beheersbaar houden dan moet je nu ingrijpen. Echter, om dit te kunnen doen moesten er wel wat juridische hobbels genomen worden. Zeker omdat de soort als inheems op de Nederlandse lijst staat, daarom ook de druk vanuit het ministerie op de CDNA destijds. Om een soort te bestrijden is het het meest makkelijke om de betreffende op de lijst in bijlage 1 van de "Regeling beheer en schadebestrijding dieren" te plaatsen. Als een soort op die lijst staat, kun je vervolgens "gemakkelijker" een ontheffing ex artikel 68 FF-wet aanvragen/verlenen. Bij koninklijk besluit is de Huiskraai dus bestempeld als invasieve exoot en daarmee geplaatst op de lijst in bijlage 1 van de eerder genoemde regeling, en kon vervolgens eea in gang worden gezet.

(mocht datgene wat hiervoor heb geschreven niet correct zijn, dan hoor ik het graag 8) )
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

CiteerIk zou dus graag zien dat waarneming.nl hier dan zelf ook een rol in gaat spelen, door bijv in het scherm "Hoe kan mijn data gebruikt worden" te vinden in "persoonlijke gegevens" een extra optie in te bouwen waarbij een waarnemer zelf kan bepalen wat er met zijn/haar waarnemingen van invasieve exoten gebeurd. Wel dan de lijst aanpassen natuurlijk (zeker nu Huiskraai ook als invasieve exoot is bestempeld). Hiermee voorkom je wellicht verdere escalatie in die zin dat mensen in hun persoonlijke gegevens gaan aanvinken dat de ingevoerde waarnemingen nergens voor gebruikt mogen worden. Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, niet voor waarneming.nl, niet voor de PGO's, maar ook niet voor die soorten die beschermd zijn/worden juist vanwege het feit dat er waarnemingen zijn ingevoerd die mogen worden gebruikt.
Ik ben slechts iemand die wat met nulletjes en eentjes speelt, maar volgens mij kun je nooit beheer uitvoeren zonder een goede data set.
Dus als je zeker wilt weten dat een onderzoek de juiste data bevat : Zoveel mogelijk data delen.
Als je vind dat een onderzoek verkeerd gebruikt wordt trek je aan de bel bij de 'uitvoerder'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Vandaag probeert men in Nijmegen verder af te bakenen wat een bedreigende exoot is en wat niet en wat er te doen valt aan problemen: http://www.natuurbericht.nl/?id=9853&rss=1&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas vd Burg

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2012, 08:03:24 AM
CiteerIk zou dus graag zien dat waarneming.nl hier dan zelf ook een rol in gaat spelen, door bijv in het scherm "Hoe kan mijn data gebruikt worden" te vinden in "persoonlijke gegevens" een extra optie in te bouwen waarbij een waarnemer zelf kan bepalen wat er met zijn/haar waarnemingen van invasieve exoten gebeurd. Wel dan de lijst aanpassen natuurlijk (zeker nu Huiskraai ook als invasieve exoot is bestempeld). Hiermee voorkom je wellicht verdere escalatie in die zin dat mensen in hun persoonlijke gegevens gaan aanvinken dat de ingevoerde waarnemingen nergens voor gebruikt mogen worden. Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, niet voor waarneming.nl, niet voor de PGO's, maar ook niet voor die soorten die beschermd zijn/worden juist vanwege het feit dat er waarnemingen zijn ingevoerd die mogen worden gebruikt.
Ik ben slechts iemand die wat met nulletjes en eentjes speelt, maar volgens mij kun je nooit beheer uitvoeren zonder een goede data set.
Dus als je zeker wilt weten dat een onderzoek de juiste data bevat : Zoveel mogelijk data delen.
Als je vind dat een onderzoek verkeerd gebruikt wordt trek je aan de bel bij de 'uitvoerder'

Hisko, zonder goede dataset geen plannen/beheer daar ben ik het helemaal mee eens, maar als "mijn" data wordt gebruikt voor beheersplannen om bepaalde soorten te bestrijden, dan is dat iets waar ik niet om heb gevraagd ondanks dat ik heb aangegeven dat mijn data mag worden gebruikt voor het opstellen van beheersplannen. En dan kan ik een paar dingen doen:
- niks meer invoeren op waarneming.nl (maar dan snijd ik mezelf in de vingers aangezien ik te lui ben om een notitieboekje te gebruiken 8) )
- aangeven dat mijn data niet mag worden doorgegeven aan andere organisaties. Op zich dan een logisch gevolg als je niet wilt dat jouw data op een voor jouw negatieve manier wordt gebruikt. Maar dan lijden de goeden onder de kwaden zeg maar.

In dit topic maar ook in sommige mailgroepen lees je nu dat mensen hun data gaan beschermen door het hokje "Mijn waarnemingen mogen niet doorgeleverd worden aan andere organisaties" aan te vinken, en dat is best jammer. Daarom mijn ideetje om een extra optie toe te voegen


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

#193
Bas, die huiskraai valt bij ons niet onder de exoten en van  andere invasieve exoten zullen de meeste mensen graag willen dat ze met wortel en tak uitgeroeid worden.
vermoedelijk zit jij ook niet te wachten op van die boktorren in je tuin of alle duinmeren vol met waterhyacint.
Als mensen hun data niet willen delen zal ik niet minder slapen, maar dan ook niet zeuren als infra structurele werken kunnen worden uitgevoerd omdat geen relevante natuurdata aanwezig is.
Simpele tip: embargo datum geven, die data wordt niet geëxporteerd tenzij je uitdrukkelijk aangeeft dat dit wel mag http://waarneming.nl/gebruiker_toestemming.php

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Nogmaals, je moet gaan klagen bij de beleidsmakers / uitvoerders
als je tegen bestrijding van de Huiskraai bent.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Citaat van: Bas vd Burg op december 13, 2012, 11:45:24 AM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2012, 08:03:24 AM
...Op zich dan een logisch gevolg als je niet wilt dat jouw data op een voor jouw negatieve manier wordt gebruikt...

Hierin zit natuurlijk ook de crux Bas. Want wat is een 'negatieve' manier van gebruik van je data? En wil je dat dan per organisatie (TIE) besluiten of per (onderzoeks)doel (SOVON)? Want ook dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik ben er zelf nog niet uit. Ben net terug van Zanzibar (en ben ook meermaals in de kuststreken van Oost-Afrika geweest) en dan begrijp ik het ergens wel. 90% van de vogels die je er ziet zijn Huiskraaien (alle Pied Crows - Schildraaf in die 9 dagen konden we op 1 hand tellen!). Ja, ook ik heb het verhaal hierboven gelezen en dat deze situaties (wellicht) totaal onvergelijkbaar zijn met de situatie in Nederland. En ook ik ben meermaals in HvH geweest om van de vogels hier te genieten. Zijn leuke beestjes. Maar een conclusie van de SOVON-rapportage deel ik wel: àls je ze zou willen bestrijden, moet je dat doen wanneer de populatie klein is. Alle pogingen in bijv. Zanzibar hebben nog niet geleidt tot uitroeiing van de populatie (meestal omdat deze projecten vanuit financiële perspectieven voortijdig zijn beëindigd). Ofwel, ik weet het gewoon nog niet...

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

joostheeremans

Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

Citeerzodat bestrijders, jagers en vogelhandelaren het niet te makkelijk wordt gemaakt.
Arnoud, misschien moet je je eerst eens in de NDFF verdiepen voordat je deze stellingen poneert.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Citaat van: Bas vd Burg op december 13, 2012, 11:45:24 AMHisko, zonder goede dataset geen plannen/beheer daar ben ik het helemaal mee eens, maar als "mijn" data wordt gebruikt voor beheersplannen om bepaalde soorten te bestrijden, dan is dat iets waar ik niet om heb gevraagd ondanks dat ik heb aangegeven dat mijn data mag worden gebruikt voor het opstellen van beheersplannen. En dan kan ik een paar dingen doen:
- niks meer invoeren op waarneming.nl (maar dan snijd ik mezelf in de vingers aangezien ik te lui ben om een notitieboekje te gebruiken 8) )
- aangeven dat mijn data niet mag worden doorgegeven aan andere organisaties. Op zich dan een logisch gevolg als je niet wilt dat jouw data op een voor jouw negatieve manier wordt gebruikt. Maar dan lijden de goeden onder de kwaden zeg maar.

In dit topic maar ook in sommige mailgroepen lees je nu dat mensen hun data gaan beschermen door het hokje "Mijn waarnemingen mogen niet doorgeleverd worden aan andere organisaties" aan te vinken, en dat is best jammer. Daarom mijn ideetje om een extra optie toe te voegen

hoi Bas,

Ook Sovon heeft al jarenlang hiermee te maken en heeft hiervoor diverse oplossingen. Zo kun je als vrijwillige vogelteller / telgroep / vogelwerkgroep bij Sovon zelf aangeven op wat voor manier en waarvoor jouw / jullie gegevens gebruikt mogen worden.

Dus wel voor landelijke overzichten, trendberekeningen (etc, etc, etc). Denk aan de jaaroverzichten van broedvogels, watervogels, landelijke trendberekeningen, internationale overzichten (BirdLife, Wetlands International, Rode Lijst-zaken, etc). Dat is standaard, want anders kun je net zo goed niets doorgeven.

Maar niet, of onder voorwaarden voor projecten / beheersplannen / natuurtoetsen / etc. Ik ken verschillende individuele vogelaars / vogelwerkgroepen / telgroepen in Noord-Nederland die dus hun gegevens wel vrij aanleveren (maar het detailniveau waarop kan verschillen!!) voor alle landelijke projecten, maar niet zonder uitdrukkelijke toestemming voor het gebruik van 'projecten' (bv beheersplannen / kijken of er wel windmolens kunnen komen, etc.).

Ik ken telgroepen in Noord-Nederland (o.a. in de Waddenzee) die hun gegevens uitsluitend beschikbaar stellen voor dergelijke projecten van Sovon als ze zelf ook bij de uitwerking / interpretatie betrokken zijn. Met name om er zeker van te zijn dat de interpretatie op een juiste manier gebeurt, en met inbreng van de specifieke locale kennis.

Ik ken ook een teller van Sovon die onder geen beding wil dat zijn telgegevens voor 'plannen en projecten' gebruikt worden.

Zelf ben ik al vele jaren de coördinator van de wadvogeltellingen (hoogwatertellingen) op Schiermonnikoog. Alle gegevens zijn bij Sovon (digitaal, ook op telgebiedsniveau) en ik krijg een mailtje als Sovon voor 'plannen en projecten' hier gebruik van wil maken. Ik stem hier altijd, na overleg met de tellers, zonder voorbehoud mee in. Dus accoord en zonder feed-back, maar ik houd op die manier wel een vinger aan de pols wat er met de gegevens gebeurt.

Zo wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas

arnoud.vandenberg

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2012, 13:18:32 PM
Citeerzodat bestrijders, jagers en vogelhandelaren het niet te makkelijk wordt gemaakt.
Arnoud, misschien moet je je eerst eens in de NDFF verdiepen voordat je deze stellingen poneert.

Ja, sorry, waar bemoei ik me eigenlijk mee. Ik weet niet eens waar NDFF voor staat.

HGR

A

arnoud.vandenberg

Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.

joostheeremans

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Maar dan moet de status van de huiskraai bij de EU ook exoot zijn voordat tot eliminatie kan worden overgegaan, of niet?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:54:16 PM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2012, 13:18:32 PM
Citeerzodat bestrijders, jagers en vogelhandelaren het niet te makkelijk wordt gemaakt.
Arnoud, misschien moet je je eerst eens in de NDFF verdiepen voordat je deze stellingen poneert.

Ja, sorry, waar bemoei ik me eigenlijk mee. Ik weet niet eens waar NDFF voor staat.

HGR

A
http://www.gegevensautoriteitnatuur.nl/pages/deelnemers-ndff.aspx
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2012, 11:56:14 AMBas, die huiskraai valt bij ons niet onder de exoten
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 00:08:51 AMVoor mij wordt het hele verhaal over het uitroeien van de Huiskraai steeds vreemder. Als ik het goed begrijp, hebben Sovon et al slechts tellingen verricht en wat literatuur over problemen op andere continenten vermeld maar geen conclusies getrokken over het al of niet toekennen van een nieuwe status (invasieve exoot) of over de noodzaak om onmiddellijk tot uitroeiing over te gaan. Dat heeft een groep ambtenaren gedaan die zich scharen onder de afkorting TIE. Dan rijst de vraag hoe TIE tot zijn conclusies is gekomen. Bestaat TIE uit deskundigen die behalve wat feiten over aantallen geen goede raad nodig hebben omdat zij beter dan wie ook weten wat goed is voor onze vogels? Welke instantie benoemt de leden van TIE en wie beoordeelt hun kwalificaties? Waarom krijgen we de indruk dat de beslissingen van TIE zo lang mogelijk geheim worden gehouden? Dat soort vragen.

Beste Arnoud,

op pagina 3 van het rapport (http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/De%20huiskraai%20in%20Nederland_risicoanalyses%20en%20beheer_rap2009_08.pdf ) staat te lezen dat Tom van der Have [destijds] werkzaam was bij het Team Invasieve Exoten. Het rapport doet wel en niet een uitspraak over een (nieuwe) status van Huiskraai.

* pagina 19, paragraaf 4.1:
Citeer"Omdat de Huiskraai ook elders nieuwe gebieden heeft bereikt met behulp van schepen – en deze manier van verspreiding kennelijk 'gebruikelijk' is voor Huiskraaien – beschouwen sommigen de soort als een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna (van den Berg & Roselaar 1995) (zie ook 4.1.3). Anderen hechten daarentegen meer waarde aan het feit dat de Huiskraai zonder de hulp van de mens hier niet terecht was gekomen, zoals soorten die met ballastwater van zeeschepen meeliften, en bestempelen hem als een exoot. Welke opvatting de juiste is, hangt af van de definitie die men hanteert van het begrip exoot, en dus van het natuurbeeld dat men aanhangt. Die vraag wordt hier verder buiten beschouwing gelaten."

Geen uitspraak dus. Mee eens?

* pagina 22:
Citeer4.1.3 Wettelijke status. In Nederland geniet de Huiskraai wettelijke bescherming op grond van de Flora- en Faunawet; de soort wordt genoemd in artikel 4 als beschermde diersoort. Voor activiteiten die schade doen aan de Huiskraai is derhalve een ontheffing of vrijstelling nodig.

* pagina 9.
Citeer"Het begrip exoot verwijst naar een soort die van oorsprong niet in een gebied voorkomt, maar die er door toedoen van de mens terecht is gekomen. Het wordt in dit rapport als synoniem gebruikt van het begrip uitheemse soort. (...). De Huiskraai is een uitheemse soort die Nederland waarschijnlijk voor het eerst in 1994 bereikte. Sindsdien is er een kleine, maar groeiende populatie aanwezig in Hoek van Holland."

Wel een uitspraak / visie over de status van Huiskraai in Nederland, namelijk een exoot. Mee eens?

Maar wat is het nou? Een exoot of een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna? Waarom is in het rapport van Sovon hier geen knoop over doorgehakt? (zie http://dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1995-6.pdf  voor het originele stuk uit 1995) Voor mijn gevoel blijft het nu in het midden? En er zijn dus een heel stel andere bronnen die eveneens stellen / de beslissing van CDNA volgen (etc.) dat Huiskraai géén exoot is (bv waarneming.nl, Avifauna van Nederland deel 1, etc.).

KorHaan

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Juist.


Zolang de populatie klein blijft en er geen negatieve effecten aantoonbaar zijn, kun je beter de beslissing om al of niet uit te gaan roeien, zeg 10 jaar opschuiven. In die tijd kun je de populatie volgen en meer gegevens verzamelen.
Nu lijkt het erop dat de bestrijding vooral wordt ingegeven door negatieve effecten elders in de wereld, en een overhaaste beslissing.
In de loop van dat tienjarige moratorium kun je dan makkelijk inspelen op ontwikkelingen als populatiegroei en negatieve effecten daarvan, want de populatie is op dit moment erg klein en explosieve groei (als die al plaats vindt) is dan alsnog beheersbaar door zorgvuldige monitoring van jaar tot jaar en de beslissing om ad hoc te bestrijden kan dan in elk gewenst jaar van de moratoriumperiode plaatsvinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


HPM

De eerste melding van Huiskraai in Waarneming is van 10 april 1994. Hierbij een grafiek met alle maandmaxima vanaf dat jaar. In totaal dus een reeks van 19 jaar.
Er zijn veel oude waarnemingen ingevoerd maar tot in 2004 ontbreken er maanden met waarnemingen.
Voor een wat duidelijker beeld heb ik ook seizoensmaxima in de grafiek gezet. Die seizoenen lopen van oktober t/m maart en van april t/m september.
Het afwijkende aantal (41) van oktober 2010 heb ik wel weergegeven maar voor het seizoensmaximum ben ik uitgegaan van 28.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om het grootste aantal wat is geteld/doorgegeven, wat dus het minum aantal aanwezige Huiskraaien is. Uit de tellingen van Sovon/bSR blijkt wel dat de maxima uit Waarneming in het geval van de Huiskraai redelijk betrouwbaar zijn. In ieder geval sinds november 2009. Hoe dat in eerdere jaren zit kunnen we door gebrek aan echte tellingen niet weten.

Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: KorHaan op december 13, 2012, 19:16:29 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Juist.


Zolang de populatie klein blijft en er geen negatieve effecten aantoonbaar zijn, kun je beter de beslissing om al of niet uit te gaan roeien, zeg 10 jaar opschuiven. In die tijd kun je de populatie volgen en meer gegevens verzamelen.
Nu lijkt het erop dat de bestrijding vooral wordt ingegeven door negatieve effecten elders in de wereld, en een overhaaste beslissing.
In de loop van dat tienjarige moratorium kun je dan makkelijk inspelen op ontwikkelingen als populatiegroei en negatieve effecten daarvan, want de populatie is op dit moment erg klein en explosieve groei (als die al plaats vindt) is dan alsnog beheersbaar door zorgvuldige monitoring van jaar tot jaar en de beslissing om ad hoc te bestrijden kan dan in elk gewenst jaar van de moratoriumperiode plaatsvinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


De vraag komt in mij op waarom je dan over 10 jaar geen problemen hebt met het 'ruimen' van heel veel kraaien.
Terwijl er grote weerstand rijst tegen het ruimen van  heel weinig kraaien.

KorHaan

Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 16:09:13 PM
Citaat van: KorHaan op december 13, 2012, 19:16:29 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Juist.


Zolang de populatie klein blijft en er geen negatieve effecten aantoonbaar zijn, kun je beter de beslissing om al of niet uit te gaan roeien, zeg 10 jaar opschuiven. In die tijd kun je de populatie volgen en meer gegevens verzamelen.
Nu lijkt het erop dat de bestrijding vooral wordt ingegeven door negatieve effecten elders in de wereld, en een overhaaste beslissing.
In de loop van dat tienjarige moratorium kun je dan makkelijk inspelen op ontwikkelingen als populatiegroei en negatieve effecten daarvan, want de populatie is op dit moment erg klein en explosieve groei (als die al plaats vindt) is dan alsnog beheersbaar door zorgvuldige monitoring van jaar tot jaar en de beslissing om ad hoc te bestrijden kan dan in elk gewenst jaar van de moratoriumperiode plaatsvinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


De vraag komt in mij op waarom je dan over 10 jaar geen problemen hebt met het 'ruimen' van heel veel kraaien.
Terwijl er grote weerstand rijst tegen het ruimen van  heel weinig kraaien.



In 10 jaar kan veel gebeuren.
Ten eerste kan blijken dat het met de groei van de populatie meevalt, ten tweede kan die grote weerstand die nu onder een maatschappelijk onbelangrijke groep bestaat, overslaan op het grote publiek, en ten derde kun je in tien jaar veel onderzoek doen naar de nu voetstoots aangenomen schade die Huiskraaien hier zouden doen, terwijl dat op gegevens van elders is gebaseerd.

Ik vind het 'ruimen' op dit moment, getuigen van een ondoordachte, op lichte paniek gebaseerde beslissing van een overheid die niets met natuur heeft. Daar kan SOVON niets aan doen, zij zijn niet de uitvoerders van het beleid. Over tien jaar kan de politiek er wel heel anders over denken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



gerdwichers8

#208
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2012, 17:05:45 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 16:09:13 PM
Citaat van: KorHaan op december 13, 2012, 19:16:29 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Juist.


Zolang de populatie klein blijft en er geen negatieve effecten aantoonbaar zijn, kun je beter de beslissing om al of niet uit te gaan roeien, zeg 10 jaar opschuiven. In die tijd kun je de populatie volgen en meer gegevens verzamelen.
Nu lijkt het erop dat de bestrijding vooral wordt ingegeven door negatieve effecten elders in de wereld, en een overhaaste beslissing.
In de loop van dat tienjarige moratorium kun je dan makkelijk inspelen op ontwikkelingen als populatiegroei en negatieve effecten daarvan, want de populatie is op dit moment erg klein en explosieve groei (als die al plaats vindt) is dan alsnog beheersbaar door zorgvuldige monitoring van jaar tot jaar en de beslissing om ad hoc te bestrijden kan dan in elk gewenst jaar van de moratoriumperiode plaatsvinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


De vraag komt in mij op waarom je dan over 10 jaar geen problemen hebt met het 'ruimen' van heel veel kraaien.
Terwijl er grote weerstand rijst tegen het ruimen van  heel weinig kraaien.
Als men erin slaagt aan te tonen dat ruimen zin heeft, dan valt veel weerstand weg (zoals bij Rosse Stekelstaart).


Het oogmerk van ruimen is het verdwijnen van de kraai. Als de kraai verdwijnt, heeft het ruimen zin gehad.


Maar.. het gewenste onderzoek naar de zin daarvan is echter onvolledig indien het niet voorafgaand begint: n.m.l. bij de introductie van de kraai.
Helaas heeft de wetenschap die kans voorbij laten gaan.
Waarom zo streng en de wetenschap geen herkansing gunnen?


KorHaan

Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 17:59:53 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2012, 17:05:45 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 16:09:13 PM
Citaat van: KorHaan op december 13, 2012, 19:16:29 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2012, 13:56:00 PM
Citaat van: joostheeremans op december 13, 2012, 12:51:28 PM
Als ik kijk op de website van de Europese Unie staat de huiskraai niet tussen de geïntroduceerde soorten, maar wel als occasional breeder. Is het niet strijdig met de EU om te gaan bestrijden aangezien dit de broedpopulatie in Europa zal doen verdwijnen?

Vogels worden meestal bestreden en bejaagd zonder dat men het excuuswoord 'exoot' nodig heeft. In ons land en in omringende landen worden bijvoorbeeld op grote schaal Kauwen, Roeken en Zwarte Kraaien afgeschoten, zo vaak dat het de verspreiding van Raven in de weg staat (want een schutter ziet niet altijd het verschil met een kraai). Van de spelregels rond al dat afschieten weet ik weinig maar volgens mij mag men van schadelijk geachte wilde 'A-soorten' in principe bijna de hele populatie uitroeien zolang er maar enkele broedparen overblijven. Huiskraai is een speciaal geval want zijn 'status' wordt betwist. Omdat hij niet 'actief' door de mens wordt verspreid zou je hem als wilde vogel kunnen beschouwen (zo staat hij op de Nederlandse lijst van de CDNA/CSNA, nog steeds) en vanwege het lage aantal van 20-30 exemplaren zelfs beschermen. Andere instanties verlenen hem echter de status van 'exoot', invasief nog wel, waardoor men tot totale uitroeiing kan overgaan, alsof het een boktor of een waterhyacint betreft.


Juist.


Zolang de populatie klein blijft en er geen negatieve effecten aantoonbaar zijn, kun je beter de beslissing om al of niet uit te gaan roeien, zeg 10 jaar opschuiven. In die tijd kun je de populatie volgen en meer gegevens verzamelen.
Nu lijkt het erop dat de bestrijding vooral wordt ingegeven door negatieve effecten elders in de wereld, en een overhaaste beslissing.
In de loop van dat tienjarige moratorium kun je dan makkelijk inspelen op ontwikkelingen als populatiegroei en negatieve effecten daarvan, want de populatie is op dit moment erg klein en explosieve groei (als die al plaats vindt) is dan alsnog beheersbaar door zorgvuldige monitoring van jaar tot jaar en de beslissing om ad hoc te bestrijden kan dan in elk gewenst jaar van de moratoriumperiode plaatsvinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


De vraag komt in mij op waarom je dan over 10 jaar geen problemen hebt met het 'ruimen' van heel veel kraaien.
Terwijl er grote weerstand rijst tegen het ruimen van  heel weinig kraaien.
Als men erin slaagt aan te tonen dat ruimen zin heeft, dan valt veel weerstand weg (zoals bij Rosse Stekelstaart).


Het oogmerk van ruimen is het verdwijnen van de kraai. Als de kraai verdwijnt, heeft het ruimen zin gehad.


Maar.. het gewenste onderzoek naar de zin daarvan is echter onvolledig indien het niet voorafgaand begint: n.m.l. bij de introductie van de kraai.
Helaas heeft de wetenschap die kans voorbij laten gaan.
Waarom zo streng en de wetenschap geen herkansing gunnen?


Dat laatste bereik je dus alleen met een moratorium.
Het is nodig om een adempauze in te lassen, omdat de meningen die nu over de Huiskraaien circuleren, gebaseerd zijn op aannames over te verwachten schade in de toekomst. Ik hoop dat de wetenschap dit oppakt en de heersende publieke opinie, nl. dat alles weg moet wat ons en onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen ook maar enigszins eventueel zou kunnen willen bedreigen, gegrond tegengas geeft.

De wetenschap heeft de tijd niet mee. Wat zou moeten gelden als een baken in onzekere tijden, wordt op dit moment beschouwd als een mening, tegenover vele, vele andere meningen die er blijkbaar politiek meer toe doen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo