Hoofdmenu

Welke meeuw

Gestart door peter van santbrink, december 03, 2012, 20:16:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

paar weken geleden deze meeuw gespot in plas bij Barendrecht: leek erg groot, dacht aan Mantelmeeuw maar grote twijfel; niet al te beste foto's maar misschien heeft iemand een idee

Herman Bouman

Mantelmeeuw inderdaad. Maar nu bepalen welke?

peter van santbrink

Citaat van: Herman Bouman op december 03, 2012, 20:39:11 PM
Mantelmeeuw inderdaad. Maar nu bepalen welke?

Wat ik me kan herinneren is dat de vogel groot was, voor het gevoel groter dan een Zilvermeeuw; helaas niet meer foto's...

peter van santbrink

net even wat foto's bekeken op deze site en het lijkt me een Grote Mantelmeeuw, 3e winter, zie deze foto: http://waarneming.nl/fotonew/0/3940230.jpg

zou dit kunnen ?

caliprobola

Bekijk nog es de vorm van de bek en de hoeveelheid wit in de handpennen.

peter van santbrink

Citaat van: caliprobola op december 05, 2012, 10:58:17 AM
Bekijk nog es de vorm van de bek en de hoeveelheid wit in de handpennen.

vorm lijkt me hetzelfde, alleen lijkt die van de Grote iets dikker; ? ook lijkt de Grote iets donker van boven te zijn

handpennen, als ik de locatie goed heb (beginend vogelaar) is bij mijn foto iets meer wit aanwezig, maar kan dit niet binnen een soort varieren ?

kon niet zo snel een foto van een kleine, 3e winter, vinden die op die van mij lijkt


caliprobola

Check in je boek toch nog eens de vogeltopografie want ik vermoed dat jij de tertials op het oog hebt, grote mantel heeft grotere witte toppen aan de handpennen en de snavel is inderdaad beduidend zwaarder met een bovensnavel met een opvallende druipende top. Jouw foto toont een kleine mantel; relatief slanke snavel, kleine witte topjes aan de handpennen en inderdaad een tintje bleker op de bovendelen.

peter van santbrink

Citaat van: caliprobola op december 05, 2012, 16:25:13 PM
Check in je boek toch nog eens de vogeltopografie want ik vermoed dat jij de tertials op het oog hebt, grote mantel heeft grotere witte toppen aan de handpennen en de snavel is inderdaad beduidend zwaarder met een bovensnavel met een opvallende druipende top. Jouw foto toont een kleine mantel; relatief slanke snavel, kleine witte topjes aan de handpennen en inderdaad een tintje bleker op de bovendelen.

zat op m'n werk dus boekje niet bij me en zit als beginnend vogelaar nog niet goed in de vogeltopografie  ;) bedankt voor de topografie/determinatie tips, zou nu de Grote en Kleine Mantels uit elkaar moeten kunnen houden