Een Ridderzwam?

Gestart door zuilim, december 04, 2012, 18:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

In een Leids wijkparkje dat rijkelijk is voorzien van Populieren groeien de meeste paddenstoelen op vermolmde resten van verwijjderde bomen. Deze is een uitzondering. Ik gok op Populierridderzwam  (Tricholoma populina).
Goede gok?

Foto van resp. bovenzijde en onderzijde van het enige gevonden exemplaar.

Mvrgr.,
Karel Brussee.

xenion

Groeten,
Martin

zuilim

De hoed is noch grijs noch wit.
Waarom mogelijk Nevelzwam ? Op grond van welke op mijn foto's zichtbare kenmerken is mijn voorzichtige keuze onjuist?

Vrgr.,
Karel Brussee.

grietaf

Citaat van: zuilim op december 04, 2012, 19:59:29 PM
Op grond van welke op mijn foto's zichtbare kenmerken is mijn voorzichtige keuze onjuist?
De aanhechting van de lamellen aan de steel. Op jouw foto lopen ze af, van een Ridderzwam zijn ze "met een uitbochting aangehecht".
Grieta.

zuilim

Dag Grieta,
Had nog wat foto's gemaakt, maakte daaruit een detailluitsnede, die ik zal toevoegen.
Noem je zoiets aflopend of aangehecht met uitbochting?

Sorry voor mijn doorzeuren.

Mvrgr.,
Karel

grietaf

Citaat van: zuilim op december 05, 2012, 11:17:10 AM
Sorry voor mijn doorzeuren.
Dit is geen doorzeuren, maar doorvragen!
Alleen maar goed, want op je laatste foto is duidelijk te zien dat de lamellen zijn aangehecht met een uitbochting.
Het is misschien een Schijnridderzwam. Kijk eens of je het daar mee eens kunt zijn.
Grieta.

Corryabbink

Mogelijk Lepista nuda? Die was bij mij ook nog laat te vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

loest

#7
 
Aan het eind van het seizoen is het zo moeilijk loslaten:
Maar het is en blijft bijna ondoenlijk o.z. definitief een naam te geven  ;D
Groet, Loes

zuilim

Veel reacties. Hartelijk dank daarvoor.
Ik sluit me geheel aan achter de laatste (Loes).
Toch nog wat vragen:
Waarom een Schijnrridder en geen Ridder? (voor Grieta)
Waarom mogelijk Lepista nuda= Paarse schijnridderzwam? Ik zie weinig paars (voor Corry)
Waarom mogelijk Nevelzwam? Herhaal hiermede mijn eerdere, onbeantwoorde, vraag: De hoed is noch grijs noch wit. Op grond van welke op mijn foto's zichtbare kenmerken is mijn voorzichtige keuze onjuist?  (voor Grieta of Xenion)

Op grond van welke op mijn foto's zichtbare kenmerken is mijn voorzichtige keuze onjuist?

Vr.gr.,
Karel.

Corryabbink

Ik meen een paarse gloed te zien. Die kan ook bruinig zijn bij Lepista nuda. Dat in combinatie met de aanhechting van de plaatjes deed me op Lepista nuda komen. Maar ik denk dat het gezegde van Nico Dam opgaat: "oude zooi" ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

grietaf

Tja, daar vraag je me wat! En dat vind ik heel nuttig, want ik moet er zelf ook diep over nadenken en bovendien kunnen anderen er ook weer op reageren.
Het is slechts een idee van mij en niet getoetst aan de wetenschap, maar ik denk dat een Ridderzwam niet zo gevoelig is voor nattigheid. Jouw paddenstoel ziet er redelijk kledderig uit (althans op die laatste foto) en een Ridderzwam die dezelfde hoeveelheid water over zich heen gekregen heeft zou daar veel minder last van gehad hebben. Ik lees net in Gerhardt dat Schijnridderzwammen hygrofaan zijn, dus dat zou er mee te maken kunnen hebben.
Wat betreft de suggestie van Paarse schijnridderzwam, dat zou best kunnen. Door de nattigheid (en eventueel vorst?) wordt die altijd veel fletser, ook krijgt de hoed soms een meer bruine kleur.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders vraag je maar weer!
Grieta.

zuilim

Het woord hygrofaan kende ik niet. Dit las ik op Wikipedia:
"Met het identificeren van hygrofane soorten moet men zeer zorgvuldig zijn wanneer men de passende kleuren met foto's of beschrijvingen vergelijkt omdat de kleur zeer snel na het plukken kan veranderen.
De soorten die als hygrofaan gekenmerkt worden omvatten Agrocybe, Psathyrella, Psilocybe, Panaeolus en Galerina."

De laatste foto, Grieta, is van de onderzijde direct na het plukken om deze te kunnen fotograferen en zeker die vind ik niet kledderig. Het was vochtig weer en het had de nacht er voor zeer licht gevroren. Mogelijk hadden deze weersomstandigheden de kleur beinvloed en niet het plukken.
Ik moet erkennen dat, met enige welwillendheid, op mijn foto een vermoeden van paars te zien is.
Ik schrijf dit eerder toe aan de fotoopname. Zelden worden daarop de werkelijke kleuren vastgelegd. Ter plekke vond ik direct deze afgetakelde paddenstoel bruinig en niet paars.
Ja Corry, het is oude zooi, nu zelfs dooie zooi want toen ik na 6 dagen nog eens een kijkje wilde nemen was-ie spoorloos.

Ik voeg 'm dus maar bij mijn grote verzameling "Naamlozen".

Dank, Grieta en Corry, voor julie reacties.

Mvrgr., Karel