Hoofdmenu

Een kaaszwam?

Gestart door zuilim, december 04, 2012, 18:11:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Boven op een vermolmde boomstronk van vermoedelijk een afgezaagde Populier in een Leids wijkparkje zag ik deze paddenstoel. De geur deed me wel aan kaas denken maar dan aan een Franse kaas. Ik sneed er een stukje uit om het thuis te kunnen bekijken. Ook de substantie vond ik wat kaasachtig. Iemand noemde het een Kaaszwam maar de keus is zo groot.
Bovenste foto is gemaakt ter plekke. Van boven gezien.
De volgende is het uitgesneden segment. Foto binnenshuis gemaakt.
Op de laatste foto zijn gaatjes zichtbaar tussen het bobbelig oppervlak van een wit gedeelte.

Heeft het forum een antwoord?

Mvrgr Karel.

xenion

Lijkt me nog een beetje te jong om wat van te zeggen.
Groeten,
Martin

Willy

Dit is een foto van een echte kaaszwam
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

zuilim

Dank je Willy.
Dit heb ik niet gezien. Dus mijn kaaszwam exit. Maar wat dan?

Mijnvrgr.
Karel.

ratje


grietaf

Willy, het is een prachtige foto, maar de meeste Kaaszwammen zien er aan de onderkant toch wat anders uit.
Grieta.

loest

 
Karel,

Er zijn veel meer kaaszwammen.
Om je een beetje een idee te geven: Op de link hieronder staan alle kaaszwammen waarvan een  of meer foto's op waarneming staan vermeld.
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=kaaszwam&g=0&f=0&z=1&p=0&p=1&sound=0&sort_lat=0&sort_lat=1
Als je op het foto'tje achteraan de regel klikt verschijnen de foto's.
Voor je daarna verder gaat wel per soort eerst even midden rechts op het scherm het vakje "alleen goedgekeurde waarnemingen"aanvinken.
Veel plezier,

Groet, Loes

zuilim

Allen die reageerden, mijn dank.
Hier heb ik werkelijk geen kaas van gegeten. Ik heb vele goedgekeurde foto's (advies route Loes) bekeken. Nog te jong? (Ratje en Xenion) Misschien, later teruggaan is een optie. Bij een duidelijke verandering van habitus, kom ik er nog op terug.

Mvrgr.,
Karel

Corryabbink

Misschien heb je te doen met een Bleke borstelkurkzwam. Die wil ook nog wel eens op Populier verschijnen. Ik zou nog eens teruggaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

zuilim

Dag Corry,
Ik ben na 6 dagen terug gegaan en zag geen enkele verandering.
Ik bekeek foto's van je suggestie: Bleke borstelkurkzwam en zag geen gelijkenis. Iets borsteligs ontbrak in elke geval.

Mvrgr.,
Karel Brussee.

Aafke

Is 'n hele jonge Doolhofzwam misschien nog een idee ? Bovenkant ziet er wat raar uit maar ..... Over enige tijd zou dat duidelijker te zien moeten zijn.

Groet, Aafke
Groeten, Aafke

Corryabbink

Karel als je er ooit terugkomt, vergeet dan niet even op de onderkant te drukken. Het zou zomaar een Roodporiehoutzwam kunnen zijn.......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

zuilim

#12
Daaraan zal ik nu denken, zodra ik de plek weer eens passeer en dat komt nogal eens voor.
De onderkant is moeilijk bereikbaar want de zwam is met de gehele onderkant op de tronk bevestigd.

Dag Corry, Dag Aafke,

Mvrgr., Karel.

Gert Kremer

probeer dan ook eens even of de "hoed" van deze taai is!
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

zuilim

Ik sneed eerder een segment uit die bruin en witte klodder en ik denk dat ik het als taai zou kunnen omschrijven.(Een beetje rubberachtig.)
Wijst taaiheid op een geslacht of soort? Zo ja, waaraan dacht je?

Mvrgr.,
Karel

Gert Kremer

Op Eikenstronken groeien de taaie, kurkachtige vruchtlichamen van de Doolhofzwam.
Maar een klodder moet het NIET zijn  >:(   zelf het snijden valt niet mee.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.