Bultruggen voor Egmond en Bergen

Gestart door PieWie, december 02, 2012, 13:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Ik zeg ook niet dat je Lenie aan die tafel moet zetten. Er werken daar meer mensen die veel verstand van zaken hebben.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

HPM

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 08:40:51 AM


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.

Joost, je hebt het steeds maar over doodsbedreigingen maar Ecomare heeft aangifte gedaan van bedreiging vanwege tweets waarin gezegd werd dat de medewerkers van Dolfinarium en Ecomare zelf maar een spuitje moeten krijgen.
Helemaal niet leuk natuurlijk maar dat kan je moeilijk een doodsbedreiging noemen en zelfs niet 'als een oproep tot onwettelijke actie', zoals de directeur van Ecomare stelt. (zie bijv. http://www.rtvnh.nl/nieuws/93589/Ecomare+doet+aangifte+om+bedreigingen )
Herman van der Meer

HPM

"Natuurmuseum Naturalis bespreekt maandag met Rijkswaterstaat op welke
manier de dode bultrug van de zandplaat in de Waddenzee wordt weggehaald."

"Het 'walvisteam' van Naturalis gaat het kadaver ontleden. Dat gaat ook
gebeuren met de dode potvis die daar afgelopen zaterdag in de buurt
aanspoelde. Door het onderzoek aan de bultrug moet duidelijk worden wat de
doodsoorzaak en de gezondheidstoestand van de walvis is geweest."

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116279

Overigens is er nu niemand in de buurt en ligt de bultrug dus helemaal alleen weg te rotten.

Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op december 17, 2012, 10:00:57 AM
Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 08:40:51 AM


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.

Joost, je hebt het steeds maar over doodsbedreigingen maar Ecomare heeft aangifte gedaan van bedreiging vanwege tweets waarin gezegd werd dat de medewerkers van Dolfinarium en Ecomare zelf maar een spuitje moeten krijgen.
Helemaal niet leuk natuurlijk maar dat kan je moeilijk een doodsbedreiging noemen en zelfs niet 'als een oproep tot onwettelijke actie', zoals de directeur van Ecomare stelt. (zie bijv. http://www.rtvnh.nl/nieuws/93589/Ecomare+doet+aangifte+om+bedreigingen )


Ja ik heb de uitleg gehoord. Oproepen dat mensen een spuitje moeten krijgen. Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen met dit soort kwesties en wellicht is aangifte overdreven, maar dat doet niets af aan het feit dat dit soort tweets volstrekt doorgeslagen zijn. Wat mij betreft heeft Ecomare groot gelijk dat ze aangifte doen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 10:13:14 AM
Citaat van: HPM op december 17, 2012, 10:00:57 AM
Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 08:40:51 AM


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.

Joost, je hebt het steeds maar over doodsbedreigingen maar Ecomare heeft aangifte gedaan van bedreiging vanwege tweets waarin gezegd werd dat de medewerkers van Dolfinarium en Ecomare zelf maar een spuitje moeten krijgen.
Helemaal niet leuk natuurlijk maar dat kan je moeilijk een doodsbedreiging noemen en zelfs niet 'als een oproep tot onwettelijke actie', zoals de directeur van Ecomare stelt. (zie bijv. http://www.rtvnh.nl/nieuws/93589/Ecomare+doet+aangifte+om+bedreigingen )


Ja ik heb de uitleg gehoord. Oproepen dat mensen een spuitje moeten krijgen. Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen met dit soort kwesties en wellicht is aangifte overdreven, maar dat doet niets af aan het feit dat dit soort tweets volstrekt doorgeslagen zijn. Wat mij betreft heeft Ecomare groot gelijk dat ze aangifte doen.

Voor mij zijn aangiftes van doodsbedreiging om dergelijke tweets misschien nog wel erger dan de tweets waar het om gaat. Ik vind dat zulke dingen niet getweet zouden moeten worden, en zeker niet vanwege zo'n walvis,  maar ze strafrechtelijk (willen laten) vervolgen zet de vrijheid van meningsuiting op een wel heel erg hellend vlak. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat justitie deze mensen zal gaan vervolgen.

Herman van der Meer

joostheeremans

Ben ik het niet mee eens. Als er iemand oproept tot een daad die als strijdend met de wet kan worden uitgelegd, dan is het je goed recht om daar aangifte van te doen. De politie en eventueel justitie beslist daarna wat er mee gedaan moet worden, als dit zoals jij suggereert inderdaad onder vrijheid van meningsuiting valt dan is er niks aan de hand en doet de politie niets. Is het wel een serieus te nemen bedreiging, dan komen de autoriteiten in actie. Ik zie niet in hoe aangifte doen misschien nog wel erger is dan zo'n tweet versturen, je laat een onafhankelijk autoriteit beslissen, zonder zelf het recht in eigen hand te nemen. Iemand quasi-humoristisch met de dood bedreigen is wat mij betreft toch echt iets heel anders.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Citaat van: HPM op december 17, 2012, 10:36:46 AM
Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 10:13:14 AM
Citaat van: HPM op december 17, 2012, 10:00:57 AM
Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 08:40:51 AM


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.

Joost, je hebt het steeds maar over doodsbedreigingen maar Ecomare heeft aangifte gedaan van bedreiging vanwege tweets waarin gezegd werd dat de medewerkers van Dolfinarium en Ecomare zelf maar een spuitje moeten krijgen.
Helemaal niet leuk natuurlijk maar dat kan je moeilijk een doodsbedreiging noemen en zelfs niet 'als een oproep tot onwettelijke actie', zoals de directeur van Ecomare stelt. (zie bijv. http://www.rtvnh.nl/nieuws/93589/Ecomare+doet+aangifte+om+bedreigingen )


Ja ik heb de uitleg gehoord. Oproepen dat mensen een spuitje moeten krijgen. Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen met dit soort kwesties en wellicht is aangifte overdreven, maar dat doet niets af aan het feit dat dit soort tweets volstrekt doorgeslagen zijn. Wat mij betreft heeft Ecomare groot gelijk dat ze aangifte doen.

Voor mij zijn aangiftes van doodsbedreiging om dergelijke tweets misschien nog wel erger dan de tweets waar het om gaat. Ik vind dat zulke dingen niet getweet zouden moeten worden, en zeker niet vanwege zo'n walvis,  maar ze strafrechtelijk (willen laten) vervolgen zet de vrijheid van meningsuiting op een wel heel erg hellend vlak. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat justitie deze mensen zal gaan vervolgen.

De afgelopen dagen heb ik twitter gevolgd en als je de hele dag door dat een beetje probeerde te volgen dan kon je toch wel lezen dat die tweets geen echte doodsbedreigingen waren maar meer emotionele tweets van mensen die het verschrikkelijk vonden dat die bultrug daar zo lag te lijden en mensen die zich mee lieten slepen in die emotionele toestanden (waaronder ook de tweets van Lenie).
Toen ik gistermiddag op RTV-NH de uitleg van de directeur van Ecomare hoorde over die aangiftes zakte mijn broek af, men wist zelfs al wie die mensen waren: "zelfs mensen van boven de 40 soms met een eigen bedrijf". Triest dat Ecomare wel tijd had om uit te zoeken wie achter die tweets zaten maar op vragen waar half Nederland mee zat, waarom mochten die anderen niet iets proberen, geen echt duidelijk antwoord gaf dan alleen maar dat zij alles geprobeerd hadden.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Klaas van Dijk

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 09:12:12 AMhttp://nos.nl/audio/452482-burgemeester-texel-worden-andere-gevechten-uitgevochten-over-rug-van-johannes.html  burgemeester Giskes stelt dat er al langer een conflict is tussen Ecomare en Pieterburen (over hoe met zeehonden om te gaan) en tussen KNRM en beroepsbergers (de ene redt mensen gratis, de ander vraagt er een vergoeding voor) en dat dat nu over de rug van de bultrug wordt uitgevochten.

Joost,

Dat conflict tussen Ecomare (en een heel stel andere organisaties, inclusief de overheid) enerzijds en de zeehondencreche Pieterburen anderzijds bestaat al erg lang (misschien al 15 jaar of langer) en draait om de vraag hoe je moet aankijken tegen het opvangen van Zeehonden in de Waddenzee. Het conflict is ontstaan toen de overheid beleid ging maken hoe je, na het herstel van de Zeehondenpopulatie in de Waddenzee, aan zou moeten kijken tegen Zeehondenopvang.

Overheid, Ecomare en alle andere partijen waren van mening dat Zeehondenopvang niet meer nodig was. Passief, ok en een beetje, en goed voor educatie, maar niet langer actief en grootschalig opvangen van Zeehonden. Ergo, de natuur weer zijn gang laten gaan (=natuurlijke selectie). Pieterburen had en heeft hier een totaal andere visie over.

Is het nu wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

joostheeremans

Klaas, merci. Ik weet dat de weerstand tegen Pieterburen door de jaren heen is toegenomen, maar dacht eigenlijk dat het vooral tussen Ecomare en Pieterburen ging, maar de mening wordt dus breder gedragen dan alleen door Ecomare. Zoals ik al eerder zei, is zeehondenopvang op dit moment wat mij betreft een sociaal probleem hoe wij als mens tegen stervende dieren met een hoge aaibaarheidsfactor aankijken (wat in de OVP en ook in de bultrug discussie wel weer blijkt).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 10:44:44 AM
Ben ik het niet mee eens. Als er iemand oproept tot een daad die als strijdend met de wet kan worden uitgelegd, dan is het je goed recht om daar aangifte van te doen. De politie en eventueel justitie beslist daarna wat er mee gedaan moet worden, als dit zoals jij suggereert inderdaad onder vrijheid van meningsuiting valt dan is er niks aan de hand en doet de politie niets. Is het wel een serieus te nemen bedreiging, dan komen de autoriteiten in actie. Ik zie niet in hoe aangifte doen misschien nog wel erger is dan zo'n tweet versturen, je laat een onafhankelijk autoriteit beslissen, zonder zelf het recht in eigen hand te nemen. Iemand quasi-humoristisch met de dood bedreigen is wat mij betreft toch echt iets heel anders.

Hoe stel je je het gevolg van zo'n oproep voor? Dat mensen met een spuitje op zak naar Ecomare en Dolfinarium gaan om de medewerkers uit hun lijden te verlossen? Dat lijkt me niet erg realistisch.
Als elke verwensing als oproep tot moord zou worden opgevat zou waarschijnlijk half Nederland in de bak zitten.

Herman van der Meer

joostheeremans

Ik neem die bedreigingen ook helemaal niet serieus. Maar als iemand zich er door bedreigd voelt, dan staat hij in zijn recht wanneer hij daar aangifte van doet. Laat het maar aan de autoriteiten over om te zien hoe serieus je dit moet nemen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

C.Dekker

Misschien he heel misschien dachten die mensen die de tweets verstuurden wel aan de gezondheid van de mensen aldaar terplaatse, en bedoelden ze met die injecties wel iets tegen straatvuil enzo wie weet wat zo'n Bultrug voor enge ziektes met zich meeneemt.
Is persoonlijk zomaar ff een gedachte hoor nu niet iedereen maar beginnen te schreeuwen tegen mij. :-\
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

leonwillems@home.nl

zou "krijg toch een bultrug, vuile zeepok" ook niet mogen?  ???
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: leonwillems@home.nl op december 17, 2012, 11:42:09 AM
zou "krijg toch een bultrug, vuile zeepok" ook niet mogen?  ???

Dat is een oproep tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

De eerste beelden van de stille tocht voor Johannes staan inmiddels op YouTube: http://youtu.be/2-KHVMx2Nyc
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 11:16:32 AMKlaas, merci. Ik weet dat de weerstand tegen Pieterburen door de jaren heen is toegenomen, maar dacht eigenlijk dat het vooral tussen Ecomare en Pieterburen ging, maar de mening wordt dus breder gedragen dan alleen door Ecomare. Zoals ik al eerder zei, is zeehondenopvang op dit moment wat mij betreft een sociaal probleem hoe wij als mens tegen stervende dieren met een hoge aaibaarheidsfactor aankijken (wat in de OVP en ook in de bultrug discussie wel weer blijkt).

Laatste klopt natuurlijk helemaal. Niemand maalt om dode Roodborstjes of Winterkoninkjes en niemand maalt ook over de enorme sterfte bij een soort als Winterkoning tijdens een strenge winter. Om mij blijven dus ook al die grote zoogdieren in de OVP gewoon liggen en wordt er ook niet ingegrepen als ze bezig zijn om dood te gaan (want dat doen we ook niet bij een Winterkoning).

Die mening over Pieterburen wordt breed gedragen (ook dus door de overheid en door onderzoekers van onder andere Imares, maar moet om politieke redenen altijd wat omfloerst naar buiten worden gebracht). Zie bv http://www.waddenzee.nl/Zeehonden.1550.0.html (= site van de overheid) over wat achtergronden van de tellingen / aantalsontwikkelingen in de Waddenzee (de internationale Waddenzee). Ook hier is Lenie / Pieterburen het totaal niet mee eens. En met als gevolg dat Pieterburen dus eigen tellingen uitvoert.

De grootschalige Zeehondenopvang was dus tijdelijk. Vergelijk het bijvoorbeeld met de Ooievaarstations. Dat was een tijdelijk iets en nu moet de populatie Ooievaars zichzelf in stand weten te houden. De Ooievaarstations kunnen dus best wel in stand blijven, maar met een ander / veel breder doel (en Ooievaars broeden ook wel graag in de nabijheid van mensen). Dus de -vaak al erg oude- projectooievaars (zijn dus meer een soort huisdieren) dus wel blijven bijvoeren (etc.), maar verder alles zoveel mogelijk zijn eigen gang laten gaan.

Klaas van Dijk

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 11:16:32 AMKlaas, merci. Ik weet dat de weerstand tegen Pieterburen door de jaren heen is toegenomen, maar dacht eigenlijk dat het vooral tussen Ecomare en Pieterburen ging, maar de mening wordt dus breder gedragen dan alleen door Ecomare.

Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/03/29/kamerbrief-over-zenderen-van-zeehonden-ten-behoeve-van-onderzoek.html staat een uitgebreide brief van de overheid naar aanleiding van een brief van 'mevrouw 't Hart van de Zeehondencrèche in Pieterburen'. Wordt het nu wat duidelijker? Waarom hebben ze die brief van Lenie gewoon niet weggeflikkerd?

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dorine

van radio2:
De ene ambtenaar tegen de andere over gestrande bultrug: ik denk niet dat hij in de doofpot past
Dorine van Asten
peregrines.nl

Rob Koelman

Citaat van: Dorine op december 17, 2012, 14:48:11 PM
van radio2:De ene ambtenaar tegen de andere over gestrande bultrug: ik denk niet dat hij in de doofpot past

Dan maar in de stoofpot...  ;D

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Ook wel een mooie column die de gekte duidelijk maakt: "de Syrische Bultrug" van Nourdeen Wildeman.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


joostheeremans

Citaat van: Klaas van Dijk op december 17, 2012, 13:02:34 PM
Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 11:16:32 AMKlaas, merci. Ik weet dat de weerstand tegen Pieterburen door de jaren heen is toegenomen, maar dacht eigenlijk dat het vooral tussen Ecomare en Pieterburen ging, maar de mening wordt dus breder gedragen dan alleen door Ecomare.

Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/03/29/kamerbrief-over-zenderen-van-zeehonden-ten-behoeve-van-onderzoek.html staat een uitgebreide brief van de overheid naar aanleiding van een brief van 'mevrouw 't Hart van de Zeehondencrèche in Pieterburen'. Wordt het nu wat duidelijker? Waarom hebben ze die brief van Lenie gewoon niet weggeflikkerd?


'T Hart bleek ook in contact te komen met Opstelten, Kamp en Pechtold op vrijdag en zaterdag, haar naam opent blijkbaar nog steeds deuren. Klaas, bedankt voor de link, weet jij of de brief van 't Hart ook ergens te lezen is? Kan 'm zo niet vinden, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoud en de toon.


(overigens, Bart, Johan Derksen heeft meerdere malen verklaart niet te twitteren, dit is dan ook een nepaccount (wat de naam ook al suggereert))
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


joostheeremans

't Hart geeft toe dat ze fout is geweest met de uitspraak 'lijkenpikkers' richting Naturalis, dat het kadaver gaat ontleden. 'Dat zit me dwars.' Doordat andersdenkenden geen ruimte kregen, ontstonden volgens haar op Twitter 'verkeerde' reacties.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

René Janssen

Yeronimo

Kan denk ik wel zo een beetje verplaatst worden naar 'Praat maar raak' als het ik het (leuke ;D) niveau van sommige post bekijk?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden