Bultruggen voor Egmond en Bergen

Gestart door PieWie, december 02, 2012, 13:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

MLANG


lucasn

Volgens een tweet van Giel (3fm) heeft de bultrug de nacht overleeft.(betrouwbaar?)
Groet,
Lucas Nieuweboer

Botervlieg

Citaat van: lucasn op december 13, 2012, 08:51:01 AM
Volgens een tweet van Giel (3fm) heeft de bultrug de nacht overleeft.(betrouwbaar?)

Ik denk het wel, Ecomare bericht hetzelfde op twitter.

https://twitter.com/EcomareTexel

HPM

8:45 uur
"De bultrug leeft nog! Ze beweegt en spuit. Er wordt geprobeerd om achter haar te komen met een net, zodat ze los gesleept kan worden."
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/imares/show/Bultrug-aangespoeld-op-Texel.htm

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 13, 2012, 09:34:44 AM
Citaat van: HPM op december 13, 2012, 09:32:10 AM
8:45 uur
"De bultrug leeft nog! Ze beweegt en spuit. Er wordt geprobeerd om achter haar te komen met een net, zodat ze los gesleept kan worden."
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/imares/show/Bultrug-aangespoeld-op-Texel.htm

Moeten ze wel opschieten nu: http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?location=DENHDR

9:20 uur:
"De Koninklijke Marine is onderweg om te helpen bij de bultrug. Ze ligt nu hoger dan gisteren op de zandbank, dus het vooruitzicht is niet heel erg positief. Een reddingspoging met netten is ook risicovol voor de betrokkenen, omdat een bultrug van 10 ton behoorlijk kan slaan met de staart."

Marine zie ik nog niet maar er lijkt wel een sleepboot onderweg te zijn.
Herman van der Meer

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jva

Het duurt wel verrekte lang voor de hulptroepen eindelijk in actie komen! Eerder vanmorgen nog positieve berichten dat het dier nog leefde, nu uren laten dient de actie nog steeds op touw te worden gezet.
Jelle

HPM

Citaat van: jva op december 13, 2012, 11:02:43 AM
Het duurt wel verrekte lang voor de hulptroepen eindelijk in actie komen! Eerder vanmorgen nog positieve berichten dat het dier nog leefde, nu uren laten dient de actie nog steeds op touw te worden gezet.

Van de aangekondigde marine nog geen spoor.
Ondertussen daalt het water nog steeds en duurt het nog uren voor het weer stijgt. Ik ben bang dat dat te laat zal zijn
Herman van der Meer

HPM

Ik denk dat ze het hebben opgegeven want Het Sop is op weg naar de thuishaven.

Herman van der Meer

redmar_woudstra

Op de radio inderdaad een reactie dat de Bultrug te zwak is om terug te slepen naar open zee. Volgens de medewerker van Ecomare zou het beest dan meteen zinken vanwege het gebrek aan energie.
groet,
Redmar


lucasn

En nu? Straks het karkas laten liggen of opruimen?
Groet,
Lucas Nieuweboer


arjan.kop

Dat is bij de marine al tientallen jaren bekend. Als er duikers onder het schip worden vermoed gaat de sonar even aan. Te snel naar boven zwemmen is geen verklaring. Walvissen ademen geen perslucht...

ArjenDrost †

Er schijnt toch nog een reddingsoperatie te komen: http://www.nu.nl/binnenland/2982237/toch-nog-reddingspoging-bultrug.html

Al kan ik dit nog niet vinden op de sites van Ecomare of Imares zelf...

HPM

Net op het RTL-nieuws dat hij er minder selcht aan toe is dan gedacht en dat ze vanavond met hoog water een nieuwe reddingspoging gaan doen.
Ik heb er nog niets over gelezen maar er zijn wel drie boten ter plaatse die druk in de weer zijn.
Herman van der Meer

Dorine

Dorine van Asten
peregrines.nl

Leo Heemskerk

De Kustwacht stuurt bij uitzondering een helikopter om reddingsactie bij te lichten. Iedereen zet alles op alles!
Bron  https://twitter.com/knrm/
Groet,

Leo Heemskerk

jva

Reddingsactie lijkt tot nu toe mislukt, heli is ook teruggevlogen. Kennelijk moet het dier het wederom een nacht proberen uit te houden..
Jelle

Rene Janssen

Het tij is nu weer slechter aan het worden, begreep ik uit de berichtgeving. Niet om de zuurpruim uit te hangen, maar is het al deze commotie (en geld en brandstof...) wel waard? Voor een bultrug...
René Janssen


ArjanH

Citaat van: Rene Janssen op december 13, 2012, 21:18:01 PM
Het tij is nu weer slechter aan het worden, begreep ik uit de berichtgeving. Niet om de zuurpruim uit te hangen, maar is het al deze commotie (en geld en brandstof...) wel waard? Voor een bultrug...


Ik begrijp je punt zeer zeker, Rene, maar ik heb wel een tegenargument. Als er een dood exemplaar wordt gevonden op het strand is menigeen er als de kippen bij om een dergelijk mooi en indrukwekkend dier te kunnen bewonderen. Een spectaculair en indrukwekkend gezicht, daar twijfel ik niet aan, maar ik vraag me dan af: wat is daar zinvol aan ? In dit geval ligt / lag het anders omdat het dier nog gered kon worden. Niet gelukt helaas maar de poging als zodanig vind ik bewonderenswaardig. Er zijn mijns inziens heel wat onzinnigere zaken waar geld (daar gaan we weer, het draait steeds meer alleen maar om geld) aan wordt gespendeerd.

lucasn

De pogingen van vanavond zijn gestaakt. Het beest was erg levendig, morgen proberen ze het weer. Zie Twitter
Groet,
Lucas Nieuweboer

Pim

Walvis R.I.P.

Bron: Nos Teletekst

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Margreet Kwh

Het was ook op de radio. Ik zie op het teletextbericht dat hij zelfs een naam heeft gekregen.
Een aaibare bultrug. Vaarwel, Johannes :'(
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

August

Is het trouwens 1 van de twee die voor Egmond zwommen zo ja is het de moeder of het kalf?
August van Rijn

jeroenroelofsen

Johannes? Dat is toch de gedoodvergde winaar van the Voice vanavond?

Wel klote dat het zo lastig blijkt te zijn om zo'n prachtig beest te redden. Hopen dat het materieel dat nodig is voor een toekomstig geval wel in DenHelder (marine haven notabene) wordt gestationeerd. Stranding op de wadden lijkt me veel meer voor de hand liggen dan bijvoorbeeld Zeeland of de Maasvlakte.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2012, 09:57:13 AM
Johannes? Dat is toch de gedoodvergde winaar van the Voice vanavond?

Wel klote dat het zo lastig blijkt te zijn om zo'n prachtig beest te redden. Hopen dat het materieel dat nodig is voor een toekomstig geval wel in DenHelder (marine haven notabene) wordt gestationeerd. Stranding op de wadden lijkt me veel meer voor de hand liggen dan bijvoorbeeld Zeeland of de Maasvlakte.

Een graafmachine op een bij vloed onderlopende zandplaat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Herman van der Meer

Marko Oudenaarden

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2012, 09:57:13 AM
Wel klote dat het zo lastig blijkt te zijn om zo'n prachtig beest te redden. Hopen dat het materieel dat nodig is voor een toekomstig geval wel in DenHelder (marine haven notabene) wordt gestationeerd. Stranding op de wadden lijkt me veel meer voor de hand liggen dan bijvoorbeeld Zeeland of de Maasvlakte.

Strandingen kunnen overal plaats vinden, niet alleen op de wadden. Kijk maar naar deze van vorig jaar: http://waarneming.nl/waarneming/view/61564540
Toen was het dier beter bereikbaar voor de KNRM boot. Materieel is er dus wel, maar deze bultrug ligt gewoon erg ongelukkig.
De potvis in de link hierboven is trouwens (waarschijnlijk) twee weken later dood aangespoeld op een duits waddeneiland. Het blijft dus sowieso de vraag of het zin heeft om dit soort dieren te redden. Een gezonde walvis, zeker een bultrug, zal niet zomaar een zandplaat op zwemmen. Het dier was dus waarschijnlijk al ziek of verzwakt.
Maar respect voor de mensen die gisteren in het donker aan de slag zijn geweest op de Razende Bol!
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)