Klein, klein met witte start

Gestart door zuilim, december 02, 2012, 12:32:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze mini-bolletjes (<1 mm) zag ik 29-11 op de zijkant van een  verrotte boomstronk (Populier?) in een Leids wijkparkje.
Pas thuis zag ik op de foto dat er ook steeltjes (<1 mm) te zien zijn. Van wat meegenomen half verrot schorsmateriaal met daarop wat van die kleine bolletjes maakte ik op 30-11 ook binnenshuis foto's.  De witte kleur was nu grijs verkleurd, later meer oudroze.
Het korte steeltje is gegroefd en met een wat brede voet met het substraat verboden.

Wat kan dit zijn?

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

ratje

dit zijn in elk geval slijmzwammen.

Willy

Werk voor de  :micro: om ze op naam te brengen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks


zuilim

Laatste advies opgevolgd.

Groeten,
Karel.

theo westra

#5
Het zijn slijmzwammen.

m.v.g. Theo Westra

www.picturetrail.com/theowestra

xenion

Op de laatste foto staat een Arcyria, trichia is nooit roze van kleur.
Groeten,
Martin

zuilim

#7
Allen die reageerden, mijn dank. Grootste gemene deler is Slijmzwam s.l. geworden. Hans Adema, wiens oordeel ik vroeg, houdt het daar ook op met als vermelding daarbij:
Slijmschimmels ken ik niet, maar ik kreeg van Theo deze site: http://slimemold.uark.edu/martin.htm

De suggestie (Martin) dat het een Arcyria zou kunnen zijn op grond van de roze kleur op de laatste foto heb ik niet gevolgd. Ik schrijf die roze kleur eerder toe aan uitdroging binnenshuis. Buiten, ter plekke, was alles wit. (zie eerste foto)
Nederlandse naam voor Arcyria is "Netwatje" vanwege de netvormige structuur van het "hoedje", welke structuur bij mij zo te zien ontbreekt. Ik hou het dus maar op Slijmzwam s.l.

Met vriendelijke groet,
Karel Brussee.


ratje

Citaat van: zuilim op december 03, 2012, 19:21:55 PM
De suggestie (Martin) dat het een Arcyria zou kunnen zijn op grond van de roze kleur op de laatste foto heb ik niet gevolgd. Ik schrijf die roze kleur eerder toe aan uitdroging binnenshuis. Buiten, ter plekke, was alles wit. (zie eerste foto)
Met vriendelijke groet,
Karel Brussee.

Karel, het is bij slijmzwammen erg gebruikelijk dat ze in diverse stadia ook andere kleuren kunnen hebben. Ik ik bedoelde niet HanS Adema, die zal er misschien ook wel van weten. Ik bedoelde Hans v. Hooff, die graag voor je nakijkt welke soort het kan zijn.

zuilim

Elk heeft blijkbaar zijn Hans achter de hand. De mijne zegt niets van slijmzwammen te weten. In elk geval weet hij veel en veel meer dan ik.
Met iedere reactie op al mijn vraagtekens ben ik al blij. Het fourm is dus nog niet van mij verlost.

Vriendelijke groeten,
Karel.