Russische (?) steur door kat meegebracht...

Gestart door Iolaire, december 02, 2012, 08:44:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Ik zou graag willen weten welke soort dit is (ik vermoed een Russische steur) en vooral wat ik er mee moet doen (hij leeft nog).
Het lijkt me een vijvervis of anders een "vrijgelaten" aquariumvis? Of komen ze in onze sloten en kanalen voor? Kan ik 'm hier in de vaart uitzetten? Lijkt mij toch niet? Waar kan ik deze vis kwijt? Iemand suggesties?[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/72398444onzeker Russische steur - Acipenser gueldenstaedtii gezien op 2012-12-02 Alkmaar - De HoefFoto's:Toelichting:Door één van de katten meegesleurd. Geen idee waar vandaan. De vis leeft nog en ligt nu in een teil met water. Kieuwen bewegen inmiddels goed. Vrijgelaten aquariumvis???bij voorbaat dank Willem Boomkens
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

HansJWG

Er zal inderdaad iemand in de buurt een steurtje uit zijn/haar vijver missen..
Niet in de sloot zetten.
Kat loopt volgens mij niet met zo,n vis helemaal vanaf de Bergerweg.
Aan de andere kant over het bruggetje staan flats, daar weinig vijvers, toch uit het buurtje zelf?
Groet, Hans

Iolaire

Nee, de kat zal het niet van heel ver hebben  :) . Wrs dus uit een vijver. Hoewel ik de vaart hier naast de deur niet uitsluit: een tijdje terug lag er in een sloot bij Koedijk en dode steur en ik hoorde net van iemand dat er recentelijk in Andijk een levende steur van 1 meter is gevangen. Is een "Vrijgelaten" aquariumvis daarom niet even waarschijnlijk? Deze vis is zo'n kleine 40 cm...


IS het een Russische steur, trouwens? Iemand suggereerde net een Atlantische...
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

HansJWG

Volgens mij een Diamantsteur, Acipenser gueldenstaedti ,  niet inheems.
Deze worden regelmatig in vijvers met Koi gehouden.
Groet, Hans

Iolaire

Acipenser gueldenstaedti, [/size]Diamantsteur: dat is een synoniem voor Russische steur. Ik dacht zelf ook nog ff aan Sterlet (A. ruthenus)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Volgens mij hersteld ie goed. Maar ik heb geen vijver of groot aquarium... in de sloot/vaart (terug)zetten lijkt me geen goed plan. Iemand interesse? Of een suggestie mbt opvang?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

tekenaar

Tja, informeren wie in de buurt een vijver heeft waar hij uit komt ... Anders eens rondvragen bij tuincentra en grotere dierenwinkels die vijvervis verkopen. Nu is het wel geen vijverseizoen, maar wellicht dat ze een bak leeg hebben waar hij een tijdje kan worden opgevangen. Anders advertentie ophangen bij de supermarkt? Zeker NIET ergens loslaten. Alle steursoorten kunnen hybridiseren en met het oog op herintroductie van de inheemse Atlantische steur is het belangrijk dat zo min mogelijk exotische steuren "in vrijheid" rondzwemmen.

Wat determinatie betreft, voor Russische/diamantsteur heeft deze een te lange "neus", maar verder komt hij er wel me overeen. Dit type steur is al lange tijd in de handel en pas een tijdje terug ben ik erachter gekomen wat het waarschijnlijk zijn: hybriden tussen Russische steur en sterlet. Contrastrijkere exemplaren gaan de handel in als "zebrasteur" terwijl deze, minder contrastrijke eerder als "diamantsteur" verkocht worden (dus onder dezelfde naam als "zuivere" A. gueldenstaedtii ...).

Onderscheid tussen steursoorten kan bar lastig zijn, het helpt dat er maar een paar in de handel komen - steeds weer dezelfde. Sterlet heeft veel kleinere beenplaten op de flanken. (Verder in de handel: Siberische steur en spitssnuitsteur. Heel incidenteel en voor veel exclusievere prijzen andere soorten.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Bart van Hoogstraten

Ik twijfel er trouwens aan dat het Russische is; die snuit is veel te spits...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HansJWG

Volgens mij een kweekvorm, vandaar dat ik de naam op Diamantsteur houd, zoals ze verkocht worden bij tuincentra.
Paul zij al wat hierover;  Wat determinatie betreft, voor Russische/diamantsteur heeft deze een te lange "neus", maar verder komt hij er wel me overeen. Dit type steur is al lange tijd in de handel en pas een tijdje terug ben ik erachter gekomen wat het waarschijnlijk zijn: hybriden tussen Russische steur en sterlet.
Groet, Hans

hans parlevliet

Uitzetten in een met zekerheid afgesloten stadsvijver is wellicht een optie.
mvg
Hans

arjan.kop

Echt een goed plan...

Dat is a) illegaal en
b) stadsvijvers worden met regelmaat geschoond en het wil wel gebeuren dat dan de vispopulatie wordt weggevangen en in een nabijgelegen riviersysteem terecht komt.

Ik vind het prachtig hoor, zielige beestjes oplappen, maar in het geval van een exoot (en ook nog een mogelijke hybride) waar je verder niets mee kunt zit je uiteindelijk met een uitdaging. Je kunt er tot in lengte van dagen voor blijven zorgen of je zorgt dat je je sentiment opzij zet en je geeft de steur terug aan de kat. Als die er niet veel interesse in toont kun je hem best bakken. Steur is best lekker, heb ik geleerd in Turkmenistan.

frankw

Zo zie je maar weer dat katten niet alleen niet buiten horen te lopen ivm schade aan de natuur maar dat het ook nog asociaal is, in mijn ogen. Schijten ze niet in je tuin, vangen ze je vissen uit de vijver..

evertdirks

Citaat van: frankw op december 04, 2012, 11:21:15 AM
Zo zie je maar weer dat katten niet alleen niet buiten horen te lopen ivm schade aan de natuur maar dat het ook nog asociaal is, in mijn ogen. Schijten ze niet in je tuin, vangen ze je vissen uit de vijver..
Vissen horen gewoon vrij rond te zwemmen en niet ter meerder eer en glorie van een vijvereigenaar in een vijver te worden gehouden.
Zich voortplantende exoten horen al helemaal niet gehouden te worden van welk beest of welke plant dan ook.
En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Iolaire

Mensen, bedankt voor de reacties. De hybride Russische/diamant/sterlet/steur of wat ook heeft een plek gekregen in een grote vijver van een particulier.
Van discussies over het nut van vissen houden, of de voors en tegens van al dan niet loslopende huiskatten houd ik me graag ver.  ;)


Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

tekenaar

Ik denk dat dat best kan (die discussie), maar dan onder "ethiek en wetgeving" onderaan op dit forum en niet hier waar het gaat over determinaties.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankw

Citaat van: evertdirks op december 04, 2012, 23:08:25 PM
Citaat van: frankw op december 04, 2012, 11:21:15 AM
Zo zie je maar weer dat katten niet alleen niet buiten horen te lopen ivm schade aan de natuur maar dat het ook nog asociaal is, in mijn ogen. Schijten ze niet in je tuin, vangen ze je vissen uit de vijver..
Zich voortplantende exoten horen al helemaal niet gehouden te worden van welk beest of welke plant dan ook.
(Grotendeels)Mee eens. :duim:

M.Haverkamp

Citaat van: frankw op december 13, 2012, 19:15:08 PM
Citaat van: evertdirks op december 04, 2012, 23:08:25 PM
Citaat van: frankw op december 04, 2012, 11:21:15 AM
Zo zie je maar weer dat katten niet alleen niet buiten horen te lopen ivm schade aan de natuur maar dat het ook nog asociaal is, in mijn ogen. Schijten ze niet in je tuin, vangen ze je vissen uit de vijver..
Zich voortplantende exoten horen al helemaal niet gehouden te worden van welk beest of welke plant dan ook.
(Grotendeels)Mee eens. :duim:
En de guppies van mijn kinderen dan? En de geraniums van mijn schoonmoeder? ::) 

evertdirks

Citaat van: M.Haverkamp op december 13, 2012, 21:20:50 PM

En de guppies van mijn kinderen dan? En de geraniums van mijn schoonmoeder? ::)
Geraniums zijn een gekweekte vorm van de ooievaarsbek een inheemse plant.
Guppies redden het niet in Nederland buiten het koelwater van de industrie.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

HPM

Citaat van: evertdirks op december 25, 2012, 14:13:14 PM
Citaat van: M.Haverkamp op december 13, 2012, 21:20:50 PM

En de guppies van mijn kinderen dan? En de geraniums van mijn schoonmoeder? ::)
Geraniums zijn een gekweekte vorm van de ooievaarsbek een inheemse plant.
Guppies redden het niet in Nederland buiten het koelwater van de industrie.

Evert

De 'ooievaarsbek' als zodanig bestaat niet en is dan ook geen inheemse (of uitheemse) plant.
De gekweekte tuingeraniums zijn veelal kweekvormen van uitheemse geraniums..
De geraniums van oma zullen wel Pelargoniums zijn en die zijn al helemaal niet inheems.
Herman van der Meer