In welke richting moet ik dit zoeken?

Gestart door JohnvR, april 06, 2007, 01:52:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Gisteren bij Castricum in de duinen (bos) trof ik deze aan, aan de voet van een aantal loofbomen, volgens mij Eiken in plakkaten van ca. een halve meter. Het lijkt alsof er 3 vormen van de plantjes zijn, namelijk met kapsel, met broedknop (neem ik aan) en zonder.

Op de 1e foto staan ze alledrie (het zijn twee plukjes). Het valt daarbij op dat na 1 dag de plantjes met de kapsels het meest verdroogd zijn.

Op de tweede en derde foto staan plantjes met broedknoppen (neem ik aan). Bij het liggende plantje (foto 3) valt dan op dat de 'broedknoppen' alleen bovenin de plant zitten.

Op foto 4 een liggend takje met kapsel en op foto 5 zonder kapsel en broedknop. In welke richting moet ik dit zoeken. Is dit allemaal van één soort? Ik heb ze nog niet onder de microscoop gehad, maar de blaadjes zijn getand.

Foto 1. Plantjes met 'broedknoppen', kapsels en zonder.


Foto 2. Plantjes met 'broedknoppen'.


Foto 3. Plantje met 'broedknoppen', zij-aanzicht.


Foto 4. Plantje met kapsel, zij-aanzicht (N.B. Ze liggen op millimeter-papier, onder andere om het grote formaat duidelijk te maken).


Foto 5. Plantje zonder kapsel, zij-aanzicht.

han.endt


Corryabbink

CiteerGewoon Sterrenmos, Mnium hornum.
Mee eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#3
John,

Ik ben het eens met Han en Corrie. De 'broedknoppen' zijn m.i. de mannelijke voortplantingsorganen. Het zijn de sterren waarnaar het sterrenmos m.i. is vernoemd. Het zijn de mannetjes, terwijl de kapselende planten de vrouwtjes zijn. Of zie ik het verkeerd?  
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

Ik ben het er helemaal mee eens. Toen ik het mos tegenkwam dacht ik aan peer- en knikmossen. Vervolgens oogkleppen op, zelfs toen ik bij de peer- en knikmossen niet verder kwam.