ObsMapp wat internationaler maken

Gestart door hiskodevries, december 01, 2012, 15:20:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Mensen in het upload scherm van obsmapp staat nu waarneming.nl en sovon. Een Frans /Engels man etc snapt hier niets van. Wie verzint een eenduidige term/grafiek?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

#1
Waarneming / Observado : International database for all species
SOVON: Dutch system for breedingbirds

ofzo? Kan de app verschil zien tussen taalinstellingen van de telefoon, waardoor je voor NL telefoons een andere optie kan doen?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2012, 16:01:56 PM
Kan de app verschil zien tussen taalinstellingen van de telefoon, waardoor je voor NL telefoons een andere optie kan doen?

Ja dat kan, maar laat je creativiteit niet tegenhouden door mogelijke technische hobbels!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op december 01, 2012, 15:20:36 PM
Een Frans /Engels man etc snapt hier niets van. Wie verzint een eenduidige term/grafiek?

Er zijn ook Nederlanders die er niets van snappen -> Wat is een BMP? En wat is een AVIMAP?

Volgens mij is alles opgelost als je gewoon geen keuze biedt...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 01, 2012, 16:01:56 PM
ofzo? Kan de app verschil zien tussen taalinstellingen van de telefoon, waardoor je voor NL telefoons een andere optie kan doen?

Lijkt me geen goed plan, sommige mensen (zoals ik zelf) hebben taal op Engels staan en ik zou toch wel graag gebruik willen blijven maken van nederlandse settings.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 01, 2012, 20:16:17 PM
Volgens mij is alles opgelost als je gewoon geen keuze biedt...
Dat is helemaal niet handig omdat ook Franstalige mensen Avimap gebruiken...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Johan op den Dries

Kan je niet op basis van de huidige gps coordinaten waarneming.nl of observado tonen?
Dus in NL waarneming.nl en Sovon. Buiten NL standaard observado?


Verder is het volgens mij zo dat je moet je je inlog gegevens moet ingeven in de app en vervolgens mij bij het uploaden nog steeds kunt kiezen uit waarneming en sovon. Wellicht kan je de keuze gelijk maken aan de inloggegevens die bekend zijn in de app.

Johan op den Dries
Sneek

hiskodevries

we vragen dus niet om een technische oplossing.
we vragen om een creatief idee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ejslootweg

Misschien is het logo in combinatie met de namen helderder.

groeten, Erik
groeten, Erik

Stijn E.

#9
Ik denk bij zoiets meteen aan een vraagteken-icoon achter de namen. Wanneer daarop gedrukt wordt meer informatie verstrekken middels een pop-up. Daar kan dan ook uitgelegd staan wat BMP en AVIMAP is enz. Dit dan in Nederlands en Engels en als dat kan ook nog in andere talen. Hier heb je dan gelijk een stukje werving mee. Mensen van SOVON kunnen zien wat Waarneming.nl is en andersom.

Verder lijkt het me slim om van 'Waarneming.nl' 'Waarneming.nl/Observado.org' te maken. Buitenlanders hebben geen idee wat Waarneming.nl is, wellicht wel wat Observado.org is. Geen ingewikkelde constructies met de taalinstelling wat dat betreft. Buitenlanders kunnen immers naar Nederland komen, dan hebben ze Waarneming.nl nodig. Daarnaast kunnen wij Nederlanders naar het buitenland gaan. Misschien los je hiermee ook het gedoe rondom 'Hoe upload ik naar Observado?' deels op.

Dek ik met een dergelijk idee het 'probleem' wat jullie zien goed genoeg?

NB. Ik ben inmiddels geen Android-gebruiker meer en wat betreft ObsMapp is dat jammer. Mochten er dus reeds wijzigingen zijn aangebracht dan hoop ik dat via deze weg te horen. Zelf ervaar ik dat niet of minder snel.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Ik weet nog steeds niet wat een BMP is en wat een AVIMAP is of waar de letters SOVON voor staan. Maar ik beschouw het tot nu toe als volgt:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Samenwerkende organisaties vogelonderzoek Nederland ;)
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 04, 2012, 18:32:16 PM
Samenwerkende organisaties vogelonderzoek Nederland ;)

Dan lijkt het me snel opgelost:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Sovon betekend niets. Sovon is gewoon een woord (wat vroeger wel iets betekende).

En BMP, tja Bart, je liep pas toch echt in het bos met een hele zwik Sovonmensen ;) Maar gelukkig hebben we ook een website: http://www.sovon.nl/nl/content/broedvogelmonitoring-bmp

Ik zou het gewoon lekker bij Waarneming/Observado en Sovon houden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

#14
Citaat van: gtroost op december 04, 2012, 18:49:52 PM
Ik zou het gewoon lekker bij Waarneming/Observado en Sovon houden.

Daar snapt een Portugees niets van -> ik zou het toch op een onderscheid tussen een algemene database en specifiek wetenschappelijk onderzoek naar broedvogels houden...

Observado (general observations of all species)
Sovon (observations of breeding birds)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

j.simons

Het is pas relevant wat iets inhoud als gebruikers van ObsMapp niet direct duidelijk hebben welke keuze zij moeten maken en kunnen maken.

ik zou willen pleiten voor een iets andere benadering.

in plaats van door tekst iets proberen duidelijk te maken aan gebruikers die er toch geen gebruik van maken zou de gebruiker alleen die portalen moeten zien waarop een gebruiker toegang heeft.
een internationale gebruiker ziet dan alleen Observado.org
een Nederlandse gebruiker waarneming.nl en/of sovon.
Bij de gebruikersgegevens moet een gebruiker eerst zijn inloggegevens opslaan.
Bij de gebruikers gegevens zou je je gegevens bij de volgende portalen kunnen opslaan: Waarneming.nl, Waarnemingen.be, Observado.org en Sovon. Dit moet je namelijk normaal maar eenmalig ingeven terwijl je bij het uploaden dan altijd alleen de relevante portalen ziet.

Dat de inloggegevens voor een aantal portalen gelijk is en dat het uploaden functioneel gelijk is, is niet erg: het maakt het voor de buitenlandse gebruiker wel duidelijker; in zijn beleving staan zijn waarnemingen op Observado.org.

Misschien dat bij de omschrijving van de App duidelijker vermeld wordt wat de mogelijkheden zijn.
Daar (of op een website) toelichten wat de verschillende portalen inhouden. Er hoeft gebruik gemaakt te worden van zeer creatief verzonnen teksten, die noch goed weergeven wat het inhoud, noch door iedereen begrepen worden.

Groeten Joost

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 04, 2012, 19:26:43 PMik zou het toch op een onderscheid tussen een algemene database en specifiek wetenschappelijk onderzoek naar broedvogels houden...

Ik niet, gewoon de organisatie naam noemen, ik zou nog eens op de Sovon website kijken, maar Sovon doet meer als broedvogels ;) Vooralsnog is het alleen echt ingezet bij BMP maar daar komt vast binnenkort verandering in.

Het selecteren naar wie je upload kan wellicht wel anders.

Bijv: wanneer je installeert vraag:
Waarneming / Observado
Sovon
Waarna per organisatie logininfo ingevuld kan worden.

Wanneer je voor een van beide geen logininfo hebt ingevult laat je die niet zien.

Lees nu de post van Joost pas echt goed door, zie dat hij ook zoiets bedoelt.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op december 04, 2012, 21:34:51 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 04, 2012, 19:26:43 PMik zou het toch op een onderscheid tussen een algemene database en specifiek wetenschappelijk onderzoek naar broedvogels houden...

Ik niet, gewoon de organisatie naam noemen, ik zou nog eens op de Sovon website kijken, maar Sovon doet meer als broedvogels ;) Vooralsnog is het alleen echt ingezet bij BMP maar daar komt vast binnenkort verandering in.

Het selecteren naar wie je upload kan wellicht wel anders.

Bijv: wanneer je installeert vraag:
Waarneming / Observado
Sovon
Waarna per organisatie logininfo ingevuld kan worden.

Wanneer je voor een van beide geen logininfo hebt ingevult laat je die niet zien.

Lees nu de post van Joost pas echt goed door, zie dat hij ook zoiets bedoelt.

Blijkbaar allemaal volledig helder voor je. Gezien je naamsvermelding bij het openen van ObsMapp is het weldra allemaal opgelost.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 04, 2012, 21:53:53 PM
Blijkbaar allemaal volledig helder voor je.

Nou dus niet helemaal, zoals Hisko al stelde we zijn op zoek naar een creatief idee. Enkel een ander tekstje neerzetten vind ik niet wenselijk.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

#19
Citaat van: gtroost op december 04, 2012, 22:01:06 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 04, 2012, 21:53:53 PM
Blijkbaar allemaal volledig helder voor je.

Nou dus niet helemaal, zoals Hisko al stelde we zijn op zoek naar een creatief idee. Enkel een ander tekstje neerzetten vind ik niet wenselijk.

Een tekstje kan bijzonder creatief zijn hoor! (Waarschijnlijk bedoel je met een "creatieve oplossing" een "beeldende oplossing". Maar het begrip "creatief" is dus van toepassing op alle communicatieve niveaus (inclusief het logisch-mathematische vlak  ;) ) en dat heb ik uit post 1 en 7 niet kunnen opmaken).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: gtroost op december 04, 2012, 18:49:52 PM
Sovon betekend niets. Sovon is gewoon een woord (wat vroeger wel iets betekende).

CiteerDe naam SOVON (aanvankelijk geheel met hoofdletters dus) betekende oorspronkelijk: Stichting Ornithologisch Veldonderzoek Nederland. Nadat de stichting veranderde in een vereniging stond de afkorting voor: Samenwerkende Organisaties Vogelonderzoek Nederland. Sindsdien is de term zodanig ingeburgerd geraakt dat we tegenwoordig spreken van Sovon (let op de schrijfwijze) of Sovon Vogelonderzoek Nederland.

Bron: http://www.sovon.nl/nl/content/waar-komt-de-naam-sovon-vandaan

In wezen is het huidige gebruik dus nogal dubbelop aangezien Sovon/SOVON al "Vogelonderzoek Nederland" in zich draagt.

Overigens was dit heel makkelijk te vinden met één simpele zoekopdracht in google met de zoekwoorden "naam" en "sovon". Typisch geval van "Google before you ask" (Het nieuwe "Think before you ask") lijkt me.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

alle tekst en software ideeën komen ons  niet onbekend voor.
We zaten eigenlijk op een briljant idee te wachten in de vorm van een icoon o.i.d.
We weten in welk 'land' een gebruiker geregistreerd is, dus a.h.v. dat gegeven is tekstueel e.e.a. wel in orde te krijgen
niet uit nl of be dan geen sovon/bmp teksten
niet uit nl of be dan observado.org als tekst gebruiken of dan tonen
uit nl ?? dan tonen
uit be ?? dan tonen
d
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DunesUnLimited

Misschien is het een idee om de Portals in het upload scherm niet selecteerbaar en grijs te maken, als je er geen account voor geconfigureerd hebt?
Bernard van Duijnen

Johan op den Dries

Moet je wel alle portals laten zien?
Maakt dat het niet onnodig ingewikkeld?

Het enige dat ik wil is uploaden naar de portals waarvoor ik de inloggegevens in een eerder stadium op een andere plaats heb ingevuld.....
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op december 05, 2012, 19:19:50 PM
Moet je wel alle portals laten zien?
Maakt dat het niet onnodig ingewikkeld?

Het enige dat ik wil is uploaden naar de portals waarvoor ik de inloggegevens in een eerder stadium op een andere plaats heb ingevuld.....

Klopt, dat lijkt me al een belangrijk winstpunt. Dit ga ik ook zsm implementeren.
Maar... je wilt ook dat een nieuwe gebruiker in Verwegistan begrijp dat hij een account op Observado moet hebben, en daarvan de gegevens eenmalig moet invullen bij het portaal Waarneming.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2012, 19:26:05 PM

Maar... je wilt ook dat een nieuwe gebruiker in Verwegistan begrijp dat hij een account op Observado moet hebben, en daarvan de gegevens eenmalig moet invullen bij het portaal Waarneming.nl
alex, om het voor elke gebruiker duidelijk te maken zou ik bij de inloggegevens alle domeinen tonen.
dus zowel waarneming.nl, waarnemingen.be, observado.org en sovon.
niet dat er enig verschil zit tussen de inloggegevens van de eerste 3 in dit rijtje maar het sluit beter aan bij de beleving van die observator uit Verwegistan.
hoe je dit onder de moterkap opslaat en gebruikt bij het uploaden is iets waar jij je over mag buigen (en vast een oplossing vind).
van de technische oplossing hoef een gebruiker geen weet te hebben, voor hem moet het duidelijk zijn en eenvoudig werken.

natuurlijk zou je met iconen kunnen werken of met grote vierkanten, maar de naam van de domeinen roept al voldoende herkenning op dat je dat ook zo kunt laten.

groeten Joost

Gerard Troost

Dat is een goed idee, gewoon alles tonen (en vragen de parameters in te vullen wanneer je de voor het eerst opstart?). Wanneer er dan bijvoorbeeld voor wrn.be login info is ingevuld staat dat automatisch ook bij .nl en observado. Bij uploaden geef wanneer ze alleen waarneming/observado hebben geselecteerd niets weer. En wanneer ze een waarneming domein en Sovon hebben gedaan laat je ze kiezen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jvogels

Er wordt hier nog te veel via waarneming.nl gedacht, wellicht is het beter is om het hele idee om te draaien.
Daarnaast lijkt het mij een goed idee om eens een "configure at start up dialoog" in te bouwen, want niet iedereen snapt meteen dat je aardig wat aan de opties van obsmapp kunt tweaken.

Bij eerste maal opstarten:

Welcome!
tekstje: In order to configure your account and streamline your perfect obsmapp experience....etc.

1. Do you already have an Observado.org account?
yes: vul login gegevens hier in
no: enter new username, e-mail and password --> zal een nieuwe feature moeten worden, via obsmapp een account aanmaken?

2. State your nationality
=> geeft de optie om per land verschillende portals als invoeroptie te configureren, nu nog alleen SOVON voor NL, in de toekomst wellicht in een hoop landen allemaal verschillende portals?

2a. In your country, we collaborate with these organisations:
(checkbox) SOVON BMP & AVIMAP Link: inform me => link naar webpagina sovon
handig voor de toekomest: bijv.
(checkbox) Nederlandse malacologische vereniging; project SlaK (volledig uit de lucht gegrepen voorbeeldje)

3. please take a minute to configure Obsmapp
3a. species rarity in dial box
- global
- species specific

3b. do you want to use local names, scientific names or both?
(check)boxen voor de opties

3c, enz

4. Obsmapp supports the use of offline maps using Open Street Maps.
4a. check this site/forum/etc for available maps, if not available, request it here
4b. place the map package of your choice on your SD card/internal storage
4c. please enter the correct path to the OSM file  here:

5 (enz)
Ik hoop dat het idee overkomt: volgens mij is het onderhand wel zinvol om de gebruikers in te leiden in het instellen van hun obsmapp settings, dat scheelt een hoop geklooi met tweaken, vragen op het forum, etc en het kan de problemen met het scherm dat hisko heeft aangekaart ook meteen oplossen.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Dit is niet van vandaag op morgen gebouwd, maar is wel heel erg goed idee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!