Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: commentaar en gedrag validatoren en gebruikers  (gelezen 4269 keer)

Erik van Dijk

• Observado Admin
  • *
Re: commentaar en gedrag validatoren en gebruikers
« Reactie #30 Gepost op: februari 19, 2021, 19:21:33 pm »

Wat ik mij afvraag....

Wat is er toch aan de hand met de admins? Worden ze gemarteld?
Waarom draait alles om "admins hebben geen tijd, admins hebben daar geen tijd voor, admins hebben zoveel werk"?
Zijn er regels voor admins dat ze binnen 1 dag een x-aantal moeten hebben verwerkt?

Lieve mensen, haal adem. Er gaat niemand dood als een waarneming niet binnen een uur goedkeuring krijgt.
Dat mensen dat nu verwachten, dat hebben jullie zelf veroorzaakt.
Want als je de waarnemingen altijd dezelfde dag goedkeurd, dan verwachten mensen dat ook en vinden ze het raar als dat niet gebeurd.

Je zou een regel kunnen maken (en op de site tonen) dat de meeste waarnemingen binnen 1 maand (ofzo) worden goedgekeurd en dat we admins de tijd moeten geven daarvoor.
Je kan het ook per soortgroep/site doen. Want je hebt meer vogeladmins-Nederland dan bijv plantenadmins-buitenland. Desnoods zet je per soortgroep een termijn.
Vogeladmins-Nederland 2 weken. Plantenadmins-buitenland verwerkingstijd 1 maand. Oid. En dan alleen voor de algemene soorten, zeldzame soorten of moeilijke soorten kunnen langer tijd kosten.

Voor mij hoeft het niet perse, maar ik weet dat er vragen van waarnemers komen waarom de waarneming nog niet is goedgekeurd,
dus dan zou dit misschien een mogelijke oplossing kunnen zijn, door de verwerkingstijd aan te geven.
Dat geeft admins meer lucht. Dat geeft waarnemers duidelijkheid. Hopelijk daardoor ook wat minder mails met vragen waar de goedkeuring blijft...

Veel admins geven aan dat waarnemingen "in hun lijst blijven staan" en ze het daarom op 'niet te beoordelen' zetten of aanpassen of wat dan ook,
zodat het weg is uit hun lijstje. Die klachten gaan nu al jaren. Waarom wordt dat niet een keer opgelost?
Een extra tag ofzo dat de admin de waarneming later nog eens moet/kan bekijken.
Wat je met een checkbox kan aan/uit vinken of je het wel of niet in je adminoverzicht wil hebben?

Ik vind het jammer dat waarnemers en admins (niet allemaal hoor!) vaak tegenover elkaar worden gezet.
Van zij en wij.

Waarnemers (niet allemaal, maar over het algemeen) steken ook heel veel tijd in het goed invoeren van waarnemingen.
In het zoeken van de juiste naam. In het documenteren van de waarneming.  In het zoeken naar extra foto's als daar om wordt gevraagd.

Waarneming en observado is iets wat we samen doen. Het zou fijn zijn als we proberen samen te werken.
Als er een probleem is, probeer het op te lossen. Dat duurt soms nu jaren met veel heen en weer negatief kommentaar.
Ik vind dat jammer. Want iedereen op deze site, is hier voor zijn of haar plezier en doet zijn of haar best om bij te dragen met kennis, met waarnemingen, of hoe dan ook.
Ook mensen die problemen aangeven, doen dat om de site te helpen verbeteren. Ik snap dat het niet altijd leuk is en dat niet alles uitgevoerd kan worden.
Maar je kunt wel je best doen het op te pakken, creatief te zijn en in gesprek proberen een compromis te vinden hoe het opgelost kan worden.

Laten we niet steeds tegenover elkaar gaan staan, maar naast elkaar. Laten we met elkaar proberen deze site zo fijn mogelijk te maken.

Eens met Slechtvalk, admins zeggen bepaalde dingen misschien 10x op een dag. Een waarnemer hoort het misschien voor het eerst.
Admins zijn er niet op uit om rot te doen tegen waarnemers. Maar andersom ook niet. Waarnemers zijn er ook niet op uit om ruzie te zoeken met admins.
Het gaat om dat iedereen het hier fijn wil hebben. En ja, soms botst dat. "Every situation needs a hero. Be that hero."
Praat met elkaar. luister naar elkaar, probeer ook de situatie van de ander te begrijpen, wees creatief en probeer samen tot een compromis/oplossing te komen.

Wat de topicstarter vraagt is meer tijd en ruimte en een beetje mensenlijke manier van omgang.
En Thijs, sorry, maar wat je doet, boos zijn dat de topicstarter niet onmiddelijk reageert.... Je doet precies wat de topicstarter aangeeft.
Geef mensen tijd. Het is hobby.
Jij hebt er in dit geval geen last van dat het een maand gaat duren voor er antwoord komt.
Gooi deze vraag dan even aan de kant, ga ondertussen andere dingen doen en over een maand kom je weer eens kijken of er antwoord is.
Dat er een maand lang geen reactie komt, betekent niet dat jij een maand lang letterijk moet gaan zitten wachten en ondertussen niet verder kan.
Ga in de tussentijd je eigen ding doen en kom over een maand weer even kijken.

Groetjes, Marleen

:duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

En voor de waarnemers die op een groen vinkje wachten heb ik de tip hoe beter de (foto)documentatie hoe eerder een vinkje. Waarnemingen die lang open staan voldoende meestal aan één van de volgende criteria:
- de kwaliteit van de foto's schiet tekort;
- de cruciale kenmerken zijn niet zichtbaar op de foto's (determinatie is dan niet mogelijk of afhankelijk kenmerken die de meeste admins niet uit hun hoofd weten);
- de soort bevindt zich in een stadium dat het niet zeker vast te stellen welke soort het is;
- voor de soort zijn eigenlijk microscopische kenmerken noodzakelijk om de soort vast te stellen;
- er zijn voor de bewuste (sub)soortgroep onvoldoende kundige admins.

En let wel admins hebben ook een baan,vrouw/vriendin, kinderen, vrienden, eigen waarnemingen.  ;)
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

AvanderHeijden

• Admins
  • Admingroep: Libellen
    • Dragonflies and Damselflies of Europe
« Reactie #31 Gepost op: februari 22, 2021, 14:13:39 pm »

Ik snap wel dat je het niet zo leuk vindt te zien dat je waarneming is afgekeurd. Aan de andere kant, als je het zo druk hebt dat je niet binnen een maand de kans hebt een waarneming aan te passen dan heb je een achterstand die je nooit meer wegwerkt lijkt me. Hoe validatoren ermee omspringen verschilt per validator denk ik. Zelf vraag ik de waarneming aan te passen, zet er een paar weken later nog een keer een herinnering bij en als daar niet op gereageerd wordt komt er nog een paar weken later dit commentaar:

"Waarneming afgekeurd bij uitblijven van een wijziging of reactie. Indien de waarneming later alsnog wordt aangepast komt hij vanzelf terug in het validatieproces."

Ik vind een maand daarvoor niet bepaald onredelijk en afkeuren van waarnemingen die pertinent fout zijn houdt het commentaaroverzicht behapbaar. Overigens worden 99% van de waarnemingen daarna ineens binnen een dag aangepast dus blijkbaar werkt het als een betere herinnering dan een verzoek om nog even naar de waarneming en het gegeven commentaar te kijken.

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #32 Gepost op: februari 22, 2021, 14:45:57 pm »

Ook ik reageer niet op elke mail die ik ontvang van een admin over een waarneming. Soms wel maar soms komt het ook gewoon niet uit om er direct iets mee te doen. Wat ik wel doe is periodiek de lijst met opmerkingen doorgaan zoals deze op de oude site staat. En dan pak ik alles in 1x op. Maar daar kan best een paar maand tussen zitten.

Ow ja en hulde :duim: voor al het werk dat de Admins doen door alle miljoenen waarnemingen te valideren!
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2021, 07:36:51 am door Johan op den Dries »
Johan op den Dries
Sneek
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 21 queries.