Hypoxylon .... ?

Gestart door albertine r., november 29, 2012, 09:29:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik ben gekomen tot iets uit het geslacht Hypoxylon. Dacht aanvankelijk 'hebbes' bij de Hypoxylon mammatum, maar stuitte toen op foto's van Rosellinia aquila die er eigenlijk ook wel heel erg op leken. Zodat je het uiteindelijk toch weer niet weet. Rosellinia lijkt qua seizoen niet zo voor de handliggend, maar H. mammatum is zeldzaam, dus ook niet voor de handliggend. 
Iemand die mij verder kan helpen? Of is het weer zo'n  :micro: -gevalletje :'( ?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72361081
Kogelzwam spec. - Hypoxylon spec. gezien op 2012-11-29 Heemstede - Groenendaalse Bos
Foto's:




bij voorbaat dank Albertine

Gert Kremer

#1
Ik denk:  Glad Tepelkogeltje - Rosellinia mammiformis? met een schimmel er op.
Tenminste dat was bij mij zo.  ;)
Nog ff aan het zoeken geweest:
Foto uit 2009, als je wilt hebben gooi ik de foto er zo weer af hoor.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Citaat van: albertine r. op november 29, 2012, 09:29:55 AM
Of is het weer zo'n  :micro: -gevalletje :'( ?

Tja, daar ontkom je nu eenmaal niet aan met dit soort paddenstoeltjes.
Grieta.

albertine r.

Bedankt, een spec dan maar weer.

groet Albertine

grietaf

Het is trouwens ook geen Hypoxylon (voor de goede orde).
Grieta.

albertine r.

owh.... :huh:
ik geef het op... wat is het dan wel?

groet Albertine

ratje


albertine r.

Ik zie nu het punt van verwarring.
De Soortenbank deelt R. aquila in bij het geslacht Hypoxylon. Behalve als je direct R. aquila intypt, want dan is er ineens een apart geslacht Rosellinia. Ook de Verspreidingsatlas kent een apart geslacht Rosellinia. Vijf soorten, waarvan 3 zeldzaam en 1 vrij zeldzaam. Houden we eigenlijk gewoon R. aquila over. Maar je weet maar nooit, dus R. spec?

Albertine

ratje

Citaat van: albertine r. op november 29, 2012, 18:36:47 PM
Ik zie nu het punt van verwarring.
De Soortenbank deelt R. aquila in bij het geslacht Hypoxylon. Behalve als je direct R. aquila intypt, want dan is er ineens een apart geslacht Rosellinia. Ook de Verspreidingsatlas kent een apart geslacht Rosellinia. Vijf soorten, waarvan 3 zeldzaam en 1 vrij zeldzaam. Houden we eigenlijk gewoon R. aquila over. Maar je weet maar nooit, dus R. spec?

Albertine
dat lijkt me het best

albertine r.

bedankt voor het meedenken!
groet Albertine