'Russische' Koolmezen

Gestart door Bart van Hoogstraten, november 26, 2012, 15:52:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Hoi Kees,

Ik kom daar vaak dus ben benieuwd of het gelukt is en waar in het gebied de opname is gemaakt.

colossus

#91
Hoi Timo, hier alvast de plek!

Iets oostelijk van de pijl loopt het pad tussen grasveld en bosrand naar zuid. Daar hadden we 'm op de terugweg. Hij zit dus in dat stuk.
Sowieso ontzettend veel mezen daar. Tientallen Staartmezen waaronder een Witkoppige.
Voor het geluid moeten we even op Peter wachten.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Hier twee meldingen met geluidsopname. Peter is blijkbaar uitgegaan van twee verschillende vogels op de heen- en de terugweg:
opname 1
opname 2

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Kees, het lijkt er wel op maar het is geen echte 'Rus'. Echte 'Rissische' roepjes zien er uit als een dakje of boogje (afhankelijk van de schaal waarop je kijkt), dus eerst omhoog en dan minstens even ver omlaag. Die van je broer gaan omhooh en hebben bovenaan slechts een heel klein 'haakje'. Voor mijn oor is het verschil ook duidelijk.
Ik heb nu even geen tijd om een plaatje te maken.
Herman van der Meer

colossus

Ok Herman. Dat vereist nadere studie! B)
Timo, ik hoop dat jij nog niet bent geweest? :-[

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Je uitleg is duidelijk Herman. Even een flink aantal roepjes beluisterd en ik hoor het verschil nu ook.
In tekst moet je "wiew-wiew-wiew" horen ipv "wie-wie-wie".
Een sonogram van het beest van mijn broer zou ik graag even zien!
En de volgende komt eerst langs jou ter beoordeling ... :rolleyes:

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Timo Roeke

Nog  niet geweest hoor.  Vanochtend kort geluisterd en kan tot dezelfde conclusie als Herman.

HPM

Citaat van: colossus op november 24, 2013, 10:48:27 AM
Je uitleg is duidelijk Herman. Even een flink aantal roepjes beluisterd en ik hoor het verschil nu ook.
In tekst moet je "wiew-wiew-wiew" horen ipv "wie-wie-wie".
...

Ja, daar komt het ongeveer op neer. Een 'Rus' klinkt ook wat heser. Of dat komt door het omlaag gaan aan het eind weet ik niet.
Misschien is die van jullie wel een oost-Europeaan met een taiga-accent.  :)
Herman van der Meer

P. Kuijper

Citaat van: colossus op november 24, 2013, 03:08:35 AM
Peter is blijkbaar uitgegaan van twee verschillende vogels op de heen- en de terugweg:
Ik weet niet of het twee verschillende vogels waren, het waren wel 2 waarnemingen (ruim 2 uur tijdsverschil).

Dus "wiew-wiew-wiew" ipv "wie-wie-wie". De koolmees laat daarmee zowel de vraag als het antwoord horen :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

HPM


Hierbij een vergelijkend spectrogrammetje. Links een echte en rechts die van Peter.
Herman van der Meer

colossus

Prachtig beeld! Inderdaad een klein haakje in plaats van een gemiddeld volledig terugzakkend patroon.

Bedankt voor de moeite Herman! We blijven opletten, toch Peter ...
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM


Het frequentiebereik van de 'Rus' is ook kleiner.
Maar het lijkt me goed mogelijk dat het beide varianten van dezelfde koolmezenroep zijn.
Ik heb nooit gekeken hoe de variatie in die roep bij Nederlandse Koolmezen is.

Herman van der Meer

P. Kuijper

Citaat van: colossus op november 25, 2013, 15:34:51 PM
Prachtig beeld! Inderdaad een klein haakje in plaats van een gemiddeld volledig terugzakkend patroon.

Bedankt voor de moeite Herman! We blijven opletten, toch Peter ...
Kees
Zeker Kees :) Mooi spectogrammetje, duidelijk!
Met vr. groet,
P. Kuijper

colossus

Citaat van: HPM op november 25, 2013, 15:55:48 PM

Het frequentiebereik van de 'Rus' is ook kleiner.
Maar het lijkt me goed mogelijk dat het beide varianten van dezelfde koolmezenroep zijn.
Ik heb nooit gekeken hoe de variatie in die roep bij Nederlandse Koolmezen is.

Ik heb wel eens gehoord dat een Koolmees (naast imitaties) 14 eigen roepjes heeft. Geen idee van de bron, of het klopt en hoe het is bepaald ...
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Citaat van: colossus op november 25, 2013, 20:14:52 PM
Citaat van: HPM op november 25, 2013, 15:55:48 PM

Het frequentiebereik van de 'Rus' is ook kleiner.
Maar het lijkt me goed mogelijk dat het beide varianten van dezelfde koolmezenroep zijn.
Ik heb nooit gekeken hoe de variatie in die roep bij Nederlandse Koolmezen is.

Ik heb wel eens gehoord dat een Koolmees (naast imitaties) 14 eigen roepjes heeft. Geen idee van de bron, of het klopt en hoe het is bepaald ...

Ik denk dat het er wel meer zijn.
Herman van der Meer

colossus

Daar is wat voor te zeggen. Indrukwekkend repertoire, beetje brutaal, en een prachtig kleed! B)

Bedankt voor je werk Herman!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Folkert Jan

Er schiet mij ineens iets te binnen. Eind september zocht ik naar de steppevorkstaartplevier en hoorde dit geluid:
http://waarneming.nl/waarneming/view/79245838

Grauwe fitis ging door me heen, maar ik werd gecorrigeerd dat het een bladkoning zou moeten zijn. Later werd mij door wijze heren verteld dat het een tjiftjaf was. Zo ingevoerd en goedgekeurd.


Kan dit niet net zo goed zon Russische koolmees zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Nee, want het is al een tjiftjaf.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Folkert Jan op november 25, 2013, 21:22:55 PM
Er schiet mij ineens iets te binnen. Eind september zocht ik naar de steppevorkstaartplevier en hoorde dit geluid:
http://waarneming.nl/waarneming/view/79245838

Grauwe fitis ging door me heen, maar ik werd gecorrigeerd dat het een bladkoning zou moeten zijn. Later werd mij door wijze heren verteld dat het een tjiftjaf was. Zo ingevoerd en goedgekeurd.


Kan dit niet net zo goed zon Russische koolmees zijn?

Het is een geluid wat ik niet van de 'russen' ken. Ik vind het zelfs niet op iets van een Koolmees lijken. Ik heb van een Koolmees ook nooit iets in zo'n  ritme gehoord, en dat verwacht ik ook niet te horen.


Herman van der Meer

rudi

Citaat van: HPM op november 25, 2013, 20:17:48 PM
Citaat van: colossus op november 25, 2013, 20:14:52 PM
Citaat van: HPM op november 25, 2013, 15:55:48 PM

Het frequentiebereik van de 'Rus' is ook kleiner.
Maar het lijkt me goed mogelijk dat het beide varianten van dezelfde koolmezenroep zijn.
Ik heb nooit gekeken hoe de variatie in die roep bij Nederlandse Koolmezen is.

Ik heb wel eens gehoord dat een Koolmees (naast imitaties) 14 eigen roepjes heeft. Geen idee van de bron, of het klopt en hoe het is bepaald ...

Ik denk dat het er wel meer zijn.
Ik hoorde op vroege vogels een tijdje terug 26.
Ik heb afgelopen zondag nog een half uurtje gezocht naar een vogel met een heel vreemd gezang.
Bleek weer een koolmees te zijn.. grr..   :rolleyes:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

colossus

Het zijn er vast meer.

Herman, er staat ook dat de frequentie wordt aangepast om onderscheid te maken tussen dreigingen.
Ik ga er maar vanuit dat de westerse, Russische en Japanse Koolmezen daar hetzelfde over denken in elk geval ...

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Ik hoor de laatste week of zo regelmatig Koolmezen die op 'Russische' lijken. Mogenlijk oosterlingen met een 'Russisch' accent.
Ik heb het nog niet op kunnen nemen.
Herman van der Meer

Lowieke

Als ik deze uitzending van Vroege Vogels moet geloven is dat heel normaal (1min40) en is de populatie koolmezen gedurende de winter voor een groot deel Russisch. Als ik deze discussie lees dan lijkt dat nogal wat overdreven gesteld en is het aandeel Russen dat hier 's winters verblijft betrekkelijk klein, klopt dat?
Jeroen.

HPM

Op basis van ringmeldingen kan je zeker niet zeggen dat onze onze winterkoolmezen uit Rusland komen. We hebben er veel meer uit de Baltische staten, wat nog niets zegt over de herkomst want het kunnen daar doortrekkers zijn. Er zijn wel meldingen van halverwege de Oeral. "In die buurt" zijn ook van die vreemde roepen bekend (op niet zo goede opnames), vandaar de benaming 'Russische', maar ook dat wil niet zeggen dat ze daar vandaan komen. Rusland is groot en dunbevolkt, dus is er niet zoveel informatie.
Herman van der Meer

Tukkerbird

#114
Heeft dit ook nog wat weg van de Russische roep of is dit gewoon een roep van onze koolmees?
Deze roep viel mij meteen op en ik kan mij niet herinneren dat ik dat vaker gehoord heb.

HPM

Citaat van: tukkerbird op oktober 26, 2014, 22:10:13 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/89466721
Heeft dit ook nog wat weg van de Russische roep of is dit gewoon een roep van onze koolmees?
Deze roep viel mij meteen op en ik kan mij niet herinneren dat ik dat vaker gehoord heb.

Nee, dat is geen 'Rus'.
Herman van der Meer

Tukkerbird

 :duim: bedankt Herman, maken we er een Tukker van ;)

HPM

Citaat van: tukkerbird op oktober 26, 2014, 22:34:00 PM

:duim: bedankt Herman, maken we er een Tukker van ;)

Een Koolmees met de mooie Tukkerse 'o'.
Herman van der Meer

Lowieke

Citaat van: HPM op oktober 26, 2014, 11:31:24 AM
Op basis van ringmeldingen kan je zeker niet zeggen dat onze onze winterkoolmezen uit Rusland komen......
Dank Herman, duidelijk.  :duim:
Jeroen.

HPM

Ik heb nog wel eens het geluid van een webcam in Estland aan staan en de laatste week of zo hoor ik regelmatig Koolmezen die een sterk 'Russische' indruk wekken.
Misschien goed om er hier weer eens op te letten.
Herman van der Meer