Ik heb ondanks de verkeersherrie nog een nuttige opname kunnen maken op mijn voerplek. Nuttig omdat ik voor het eerst met zekerheid ook andere roepen aan deze vogel heb kunnen toeschrijven.
http://waarneming.nl/sound/6/17396.mp3
Het spectrogram is geen weergave van de opname maar toont alleen roepen uit de opname. Op de bovenste rij vier keer de meest gehoorde 'wieuw'roep. In dit geval allemaal drietallig maar hij doet het ook 1, 2 en een enkele keer 4 keer. Ik denk dat de roepen op de onderste rij net zo typisch zijn voor dit dialect.
Ik heb de kleine vliegroepjes uit de opname uit het spectrogram weggelaten behalve de eerste, omdat ik vermoed dat ook dat typisch is.
Het repertoir lijkt erg beperkt maar dat komt ongetwijfeld omdat er meestal ook 'gewone' Koolmezen aanwezig zijn. Er ontstaat dan interactie en het is vrijwel onmogelijk om dan uit te maken wie welk geluid maakt. Ik kan dan wel het dialect horen maar niet bepalen of hij ook gewone geluiden maakt. Achteraf vanaf een opname is het nog moeilijker. Deze opname is gemaakt terwijl 'Ruski' helemaal alleen op de voerplaats was.