Hoofdmenu

Is dit een smalbok.?

Gestart door jddtez, november 28, 2012, 13:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jddtez

Is dit een smalbok, en zo ja welke.
Ik dacht aan een rode of een gewone smalbok.
vr.Groet
Jan

beetlestitch

bij de vraag proberen altijd vindplaats datum en grootte toe te voegen. het lijkt mij zo meer een oedemeride. van de soort heb ik zo geen idee daar ik niet met deze familie iets doe. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Citeerbij de vraag proberen altijd vindplaats datum en grootte toe te voegen. het lijkt mij zo meer een oedemeride. van de soort heb ik zo geen idee daar ik niet met deze familie iets doe. groeten toon.
Als je hem op de manier van Hisko invoert is alles in een keer duidelijk. (behalve de grootte) Als je er aan gewend bent is het ook nog minder werk. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207178.0

jddtez

Beste Toon en Thijs,
Hartelijk dank voor jullie reaktie.
Helaas is dit de enige manier waar ik al een aantal jaren mijn vragen met foto stel.
Ik ben pas nog geholpen door iemand van waarnemingen om het op de manier te doen zoals Thijs aangeeft maar helaas lukt het mij niet ondanks uitgebreide ondersteuning.
Het klinkt dom maar het lukt mij niet.
Vr.Groet
Jan

thijsdegraaf

#4
Hallo Jan,
Toevallig heb ik vorige maand naar iemand de instructies gemaild voor het invoeren van een wants. Misschien heb je er wat aan. Ik plaats ze hier. Wants wordt kever.  :)

Als je je waarneming aanklikt, zie je rechts een kolom "opties". 
"Invoeren foto" betekent, dat je er nog een foto erbij kan zetten. Als je er nog een hebt, zoals ik zei, zou ik dat doen.
"Wijzigen waarneming" Als je dat indrukt, kun je van alles veranderen. Bijvoorbeeld van insect overig naar wants onbekend. Dat heeft niet veel zin. Als je een naam hebt moet je dat natuurlijk wel doen. Ik vergis me nog wel eens in de datum als ik enkele tegelijk invoer. Die kun je zo ook veranderen.
"externe link invoeren" Daar zet ik de link van de vraag op het forum. Dat is altijd makkelijk voor iemand, die je insect wil controleren. Nu het belangrijkste.
"determineren via het forum"
Dat moet je indrukken. Je moet dan de tekst als opgedragen kopiëren. Daarna druk je het linkje "forum" rechts boven in. Je zit dan in het forum. Soms zit je meteen bij het goede forum (vaak als je hem al als wants heb opgegeven). Jij moet dus het forum wantsen en cicaden opzoeken.  Dat klik je aan. Klik rechts boven "nieuw topic" aan. Je kunt nu wat je gekopieerd hebt, inplakken in het tekstvak. De aanhefzin kun je veranderen als je hem anders wil. Je moet het tekstvak bij "onderwerp" ook invullen. b.v. onbekende wants. Daarna klik je rechtsonder op "verzenden". Je vraag komt er met foto te staan.

Violet (en Remco)

Dag Jan,


Alle begin is moeilijk, en het kan best lastig zijn om alle functies die waarneming.nl heeft te vinden en te gebruiken. Maar als je eenmaal weet hoe het werkt, dan is het geweldig  ;)
Misschien dat het je met de tips van Thijs wel lukt, zou leuk zijn.


Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Hallo Jan,

Nee, je moet niet de hoofdpagina hebben ;)

  • Zorg dat je ingelogd bent
  • Open dan eerst de waarneming waarvoor je een determinatie wilt hebben (of voer een nieuwe waarneming in)
  • In het detailscherm voor de waarneming vind je in de rechter kantlijn de optie "determineren via het forum"
  • Klik daarop, en volg de instructies.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Beste Arp,
dit is het scherm wat ik krijg.
groet
Jan

Douwe van der Ploeg

Als je nu via "Mijn waarneming.nl" naar "Mijn Waarnemingen gaat", krijg je een lijstje te zien van jouw waarnemingen. Zoek degene op waar je de determinatie van wilt krijgen en klik bij die op het blauwe i'tje helemaal links (links van de datum in de tabel).
Douwe van der Ploeg

Arp

#9
Hoi Jan,

Nee hoor, niks aan de hand - maar laten we even bij het begin beginnen dan. We gaan kennelijk van de verkeerde aannames uit met de aangeboden hulp.

Het was me niet duidelijk wat jouw gebruikersnaam is voor de database van waarneming.nl (dus niet het forum) dus ik kon niet nakijken of je al waarnemingen had ingevoerd?

Er zijn 3 of 4 gebruikers met grofweg dezelfde naam.
- Eenmaal "J." ipv Jan zonder waarnemingen
- Eenmaal zonder waarnemingen
- Eenmaal met 1 waarneming (een paddestoel)
- Eenmaal met 2 waarnemingen (een kever en een egel)

Ik ga ervan uit dat één of meer van die accounts van jou zijn (mogelijk allemaal). Dat is geen probleem (kunnen worden samengevoegd), maar het laat zien dat je ook nog niet helemaal lekker in je vel zit qua invoeren van waarnemingen.

We gingen er eerder vanuit dat je al waarnemingen had ingevoerd en dit proces probleemloos verloopt.

Dit is de eerste stap om goed onder de knie te krijgen. Pas nadat dit gelukt is kun je vanuit het door mij getoonde scherm een determinatie op het forum aanvragen.

Het scherm dat je op de foto in je bijlage toont is het juiste scherm om een waarneming in te vullen.

Je bent daar gekomen door eerst in te loggen en daarna vanaf de hoofdpagina op Invoeren te klikken. Dat was alvast gelukt :)

Ik heb even een paar plaatjes voor je gemaakt (zie onderaan).

Ik hoop dat het zichzelf een beetje wijst.
Je kunt ook op het vraagteken-icoontje linksbovenaan klikken om een YouTube filmpje te bekijken

=> PLAATJE 1


Loop het invoerscherm voor de waarneming van boven naar onder door en vul de dingen in.

Gebied : (blauw) Het is vaak makkelijk alvast de (eerste letters van de) plaatsnaam in te tikken en uit het rolmenu een geschikte optie te kiezen. Dan geeft het kaartje alvast grofweg het goede gebied weer. Daarna het kaartje nog iets inzoomen (+icoontje linksboven in kaartje) en de juist plek aanklikken.

Soortgroep : (rood) Deze absoluut eerst goed zetten voor je verder gaat. In dit geval dus "Kevers". Kijk even rustig wat de opties zijn. Voor spinnen e.d. moet je bijvoorbeeld in de database nog steeds "Geleedpotigen" invullen als groep, terwijl ze op het forum een eigen afdeling hebben.

Soort : (paars) Dit geeft vaak problemen. In dit geval bijvoorbeeld moet je eigenlijk van tevoren weten dat de optie voor een onbekende kever in de database de naam "Kevers en Torren onbekend - Coleoptera" heeft, want als je begint met intikken "Kever" gaat het rolmenu open met allerlei namen die met "Kever" beginnen, maar de juiste zit er dan nog niet bij (te ver naar beneden). Het helpt dus om voordat je begint in de database rond te neuzen wat het worden moet.

rest : (oranje) Het wordt door de admins/kenners en andere gebruikers van waarneming.nl gewaardeerd als je hier zoveel mogelijk correct invult. Het kan absoluut ook helpen om het beest op naam te brengen (vooral waardplant en biotoop).

Nadat je tenslotte onderaan op [OK] klikt is de waarneming in principe ingevoerd (als alles goed is gegaan)

=> PLAATJE 2


Controleer of in het berichtveld bovenaan (gele achtergrond) geen foutmelding staat.

Er is nu onderaan, onder de [OK]-knop, een tekstregel bijgekomen. Op die regel kun je "Foto toevoegen" aanklikken.

=> PLAATJE 3


Na "Foto toevoegen" komt het getoonde dialoogvenster.

Oranje : De eisen die aan een foto worden gesteld zijn strikter dan op het forum!!

Concreet - de foto in de bijlage hierboven zou niet worden geaccepteerd, want die is 800x843 pixels  :-\

Je moet dus zorgen dat je een foto in de juiste afmeting klaar hebt staan (maximaal 800x800 pixels) en maximaal 800KiB bestandsgrootte.

Als je het lastig vindt dat te organiseren heb je eerst hulp nodig met het bedienen van een fotobewerkingsprogramma, maar ik ga ervan uit dat dit geen probleem is.

Vergeet niet om na het aanwijzen van de/elke foto eerst onderaan op [Upload] te klikken.

Als je klaar bent met foto's toevoegen klik je op het kruisje rechtsonderaan in de rand van het dialoogvenstertje (of klik er gewoon naast, werkt ook :) )

In principe kun je nu gewoon doorgaan met het invoeren van meer waarnemingen. De locatie en tijd etc blijven ingevuld en staan klaar voor nog een waarneming van dezelfde plek. Dit is een herhaling van de vorige stappen.
Onderaan komt er dan voor elke nieuwe waarneming telkens een regel bij. De meest recent ingevoerde is de bovenste van die regels.

=> PLAATJE 4


Als je klaar bent ga je naar je waarnemingenoverzicht

=> PLAATJE 5


In je waarnemingenoverzicht zoek je de waarneming op waarvoor je hulp met identificatie nodig hebt en klikt op het blauwe (i)-symbool vooraan.

=> PLAATJE 6


Nu ben je op het punt aanbeland waar we hierboven ergens mee begonnen waren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Even wat anders Arp. Het lijkt me handig als dit voor nieuwe mensen ergens komt te staan als handleiding. (in de juiste volgorde natuurlijk)

Arp

#11
volgens mij moet dit al in tienvoud bestaan, maar ik kan het nooit vinden  :rolleyes:

P.S. Ach, weer eens met m'n ogen dicht in het verkeerde subforum gezocht ... onder andere hier dus:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132935.0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#12
Ik kon het laatst ook niet vinden Arp. Zelfs een video zie ik als je doorklikt. Toch vind ik de uitleg van jou een aanvulling. Hij is lekker inzichtelijk. Ik vraag me af of iemand, die lid wordt op deze uitleg gewezen wordt. Het zou voor Jan wel plezierig zijn geweest.

Arp

Okay, even afwachten maar of Jan er wat aan had.

Misschien is het een plan om deze specifiek voor "Kever", "Wants", "Bij" etc onbekend kort uit te werken en samen met de uitleg van Hisko voor "determineren" via het forum in elk subforum bovenaan te zetten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Beste Arp en alle andere,
Hartelijk dank voor de uitleg en geduld, ik denk dat het is gelukt.
vriendelijke groet,
Jan


Violet (en Remco)

Zou super zijn Jan! Jij bedankt voor je doorzettingsvermogen  :)
En als je weer ergens vast loopt, gewoon roepen, zoals je ziet zijn er meer mensen die willen helpen.


Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl