Hoofdmenu

Dag Vlinderboek

Gestart door frans ijsselstijn, november 25, 2012, 12:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans ijsselstijn

Hallo vlinderliefhebbers

Wat is een goed dag vlinderboek voor Europa
Nu heb ik de vlindergids van Elsevier uit 1980 van L.G. Higgins en N.D. Riley
Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Vriendelijke groeten
Frans IJsselstijn

Margreet Kwh

Hallo Frans,

ik vond deze: http://www.vlindernet.nl/aanbevolenliteratuur.php?id=102
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

caliprobola

Het boek van Higgins & Riley is zeker een goed boek en mijn exemplaar zal ik nooit wegdoen. Het bevat dikwijls handige informatie in de tekst mbt determinatie die in de recentere veldgidsen dikwijls ontbreekt of slechts summier wordt weergegeven. Het boek is wel wat gedateerd (recente inzichten over taxonomie ontbreken) en de tekeningen zijn wat minder in kwaliteit.
Op reis gebruik ik zelf over het algemeen een combinatie van de hierboven aangehaalde Lafranchis en de Tolman: http://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-vlindergids/1001004007506158/
De Tolman heeft erg goede tekeningen met dikwijls afbeeldingen van verschillende geografische kleurvormen van de soorten, informatie over determinatie ontbreekt in veel gevallen echter. Lafranchis werkt met foto's en een soort van determinatietabel. Soms echter relatief weinig foto's per soort en door de telkens verschillende houdingen per foto wat moeilijker te vergelijken tussen soorten maar de tabelvorm zorgt voor de aanduiding van de belangrijkste kenmerken per soort. In een aantal gevallen echter worden wel wat weinig of weinig duidelijke kenmerken aangegeven.
Nog een andere recente gids:
Tshikolovets: https://sites.google.com/site/tshikolovetsbooks/home/1-butterflies-of-europe--the-mediterranean-area