Hoofdmenu

Dag Vlinderboek

Gestart door frans ijsselstijn, november 25, 2012, 12:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans ijsselstijn

Hallo vlinderliefhebbers

Wat is een goed dag vlinderboek voor Europa
Nu heb ik de vlindergids van Elsevier uit 1980 van L.G. Higgins en N.D. Riley
Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Vriendelijke groeten
Frans IJsselstijn

Margreet Kwh

Hallo Frans,

ik vond deze: http://www.vlindernet.nl/aanbevolenliteratuur.php?id=102
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

caliprobola

Het boek van Higgins & Riley is zeker een goed boek en mijn exemplaar zal ik nooit wegdoen. Het bevat dikwijls handige informatie in de tekst mbt determinatie die in de recentere veldgidsen dikwijls ontbreekt of slechts summier wordt weergegeven. Het boek is wel wat gedateerd (recente inzichten over taxonomie ontbreken) en de tekeningen zijn wat minder in kwaliteit.
Op reis gebruik ik zelf over het algemeen een combinatie van de hierboven aangehaalde Lafranchis en de Tolman: http://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-vlindergids/1001004007506158/
De Tolman heeft erg goede tekeningen met dikwijls afbeeldingen van verschillende geografische kleurvormen van de soorten, informatie over determinatie ontbreekt in veel gevallen echter. Lafranchis werkt met foto's en een soort van determinatietabel. Soms echter relatief weinig foto's per soort en door de telkens verschillende houdingen per foto wat moeilijker te vergelijken tussen soorten maar de tabelvorm zorgt voor de aanduiding van de belangrijkste kenmerken per soort. In een aantal gevallen echter worden wel wat weinig of weinig duidelijke kenmerken aangegeven.
Nog een andere recente gids:
Tshikolovets: https://sites.google.com/site/tshikolovetsbooks/home/1-butterflies-of-europe--the-mediterranean-area
Dit boek biedt een goed overzicht van alle soorten uit een groter gebied dan voorgaande boeken; Europees Rusland, Kaukasus, Turkije, Noord-Afrika,... Veel afbeeldingen van alle mogelijke geografische vormen van alle soorten, dikwijls wel wat klein weergegeven en geen informatie voor determinatie. Misschien niet voor de beginner en wat prijzig.

SlechtValk

Citaat van: caliprobola op november 25, 2012, 15:27:27 PM
Op reis gebruik ik zelf over het algemeen een combinatie van de hierboven aangehaalde Lafranchis en de Tolman: http://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-vlindergids/1001004007506158/

Hoe verhoudt de Tolman (isbn: 9789052108018) zich t.o.v. de veldgids van Irma Wynhoff & Chris van Swaay (isbn: 9789050112925) (tijdelijk tot eind dit jaar voor slechts 20 euro bij knnv zelf of bij naturalis, gekgenoeg gaat bol vooralsnog niet mee met de tijdelijke prijsverlaging)?

Wat zijn de plus en minpunten van beide gidsen t.o.v. elkaar?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

caliprobola

De veldgids is beperkt tot NW-Europa (Frankrijk ten N van Parijs, Duitsland (exclusief Alpen), Benelux, Britse eilanden, Denemarken). Wanneer je vlinderactiviteiten zich beperken tot die regio, is dat inderdaad de aanrader want goede info mbt determinatie. Wil je echter ook buiten die regio vlinders kijken dan ben je veroordeeld tot Tolman/Lafranchis.

SlechtValk

Citaat van: caliprobola op november 27, 2012, 09:20:00 AM
Wil je echter ook buiten die regio vlinders kijken dan ben je veroordeeld tot Tolman/Lafranchis.

Ik ben zelf in het bezit van de Lafranchis, dit is een zeer uitgebreide gids, ingedeeld als een determinatietabel (dus door stap voor stap soorten uit te sluiten a.d.h.v. vragen zoals "1) antenne ver uit elkaar -> dikkopjes, antenne dicht bij elkaar -> stap 2, 2) grondkleur wit, geel, lichtgrijs -> stap 3, grondkleur overige -> 8 etc."). Deze gids is gebaseerd op foto's (bevat zo goed als geen getekende afbeeldingen), dit heeft zowel voor als nadelen, een belangrijk nadeel vind ik zelf dat hierdoor zeer gelijkende soorten niet naast elkaar staan (bijvoorbeeld het gedeelte voor parelmoervlinders beslaat 18x2 pagina's (links foto's rechts de determinatiesleutels)), maar tevens, doordat het foto's zijn, de vlinders niet overal precies in dezelfde houding zitten, waardoor ze soms moeilijker te vergelijken zijn. Extra informatie staat ook niet in deze gids (behalve informatie die van belang is voor determinatie, zoals gebieden waar ze voorkomen, uiterlijk en vliegtijd) in mijn ogen is een belangrijke omissie het ontbreken van afmetingen.

Deze gids is vooral zeer geschikt voor het stap voor stap determineren via de sleutels, wanneer je liever wilt bladeren/plaatjes kijken (zoals ik dat meer gewend ben vanuit mijn vogelervaraing) is volgens mij een gids met getekende afbeeldingen practischer (omdat die dan vaak beter gegroepeerd zijn op gelijkende soorten en allemaal in de zelfde houding weergegeven zijn).

Met name om dit laatste overweeg ik om nog een gids naast mijn Lafranchis aan te schaffen. Uit ervaring met Libellen Van Europa ( zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=208067.0 ) weet ik dat de tekeningen van Richard Lewington van zeer hoge kwaliteit zijn. Daarom is de Tolman vermoedelijk een goede kandidaat. Ik begrijp dat de Tolman vooral veel uitgebreider is dan de veldgids van Wynhoff e.a. (met name een groter gebied), maar hoe zijn deze te vergelijken (en in welk opzicht verschillen ze) m.b.t. tekst en afbeeldingen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.