swarovison 8,5x42 of 10x42

Gestart door zwarteleeuwerik, november 25, 2012, 21:27:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

zwarteleeuwerik

ik weet dat de 8,5 een groter field of view heeft , maar is het verschil in vergroting groot of valt dit mee in de praktijk ?
Of is 10x de beste keuze (wanneer men vogels observeer en op naam brengt)  .
Erik vb.

Jeroen Nagtegaal

Persoonlijk heb ik de voorkeur 8,5. Vooral vanwege de lichtsterkte. Daarbij is de scherpstelafstand ook iets dichterbij.
Daarbij geeft de kleinere vergroting een stabieler beeld en ik heb de indruk dat het in het veld weinig tot niets uitmaakt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 25, 2012, 21:40:18 PM
Persoonlijk heb ik de voorkeur 8,5. Vooral vanwege de lichtsterkte. Daarbij is de scherpstelafstand ook iets dichterbij.
Daarbij geeft de kleinere vergroting een stabieler beeld en ik heb de indruk dat het in het veld weinig tot niets uitmaakt.

Ik geef ook de voorkeur aan de 8,5 om dezelfde reden, het rustiger beeld (minder last van beweging enzo) en het voordeel van die 1,5x extra vergroting vond ik daar niet tegen opwegen.
Toch ken ik ook mensen die juist de voorkeur geven aan de 10x.

Zelf heb ik er ruime tijd aan besteed om uitgebreid proef te kijken, in de winkel van de Vogelbescherming in Zeist (daar met name swaro's onderling vergeleken) en bij House of Outdoor in Maarssen de swaro met een vergelijkbare Zeiss vergeleken (en uiteindelijk aldaar een swaro gekocht).

Indien je in de gelegenheid bent, kan ik je ten zeerste aanbevelen om gewoon eens bij een goede winkel (waar je de versies kan uitproberen) langs te gaan en eens uitgebreid te testen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Als je de keus voor Swarovski al gemaakt hebt is het misschien niet zo zinvol maar je kunt ook nog overwegen om even in dit recente topic te kijken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

M. Hoogteijling

Beste Erik,

Inderdaad is het grotere FOV (en daarmee het rustiger vasthouden en makkelijker zoeken) een groot voordeel, net als de iets grotere lichtsterkte. Als je een vogel niet met 8,5x kunt determineren dan zal het met de 10x hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken. Persoonlijk vind het verschil in vergroting tussen 8,5 en 10x minimaal. Volgens mij heeft de 8,5x (of een 8x) ook een iets grotere scherptediepte.

Ik raad je aan om de toppers zelf te vergelijken: handligging, en "kijk-ergonomie", de manier en het gevoel van focussen zijn erg belangrijk. test voor je zelf ook even of je gevoelig bent voor de "rollende rondingen" in het beeld als je de kijker al kijkend beweegt (het rolling-ball effect), een enkeling krijgt er hoofdpijn van. Bij SW valt dit meer op door het vlakke gezichtsveld en bij de 8,5x is het meer aanwezig dan bij de 10x. 

Nikon EDG gebruikt ook fieldfaltteners maar heeft geen last van het rollende beeld en de focusknop draait veel lekkerder (zo krachting smeuiig kan geen fabrikant het maken) en heeft veel minder draaiingen nodig van dichtbij tot oneindig. En Rooijmans in Budel heeft werkelijk alles om te testen, House of Outdoor heeft geen Zeiss meer en ook geen Nikon EDG (gehad).

ben benieuwd wat je kiest
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op november 26, 2012, 16:57:41 PM


... (het rolling-ball effect)... 
...bij de 8,5x is het meer aanwezig dan bij de 10x. 





Ik had dezelfde ervaring.

Overigens vond ik de handligging van de 10x50 SV een stuk fijner dan die van de 10x42 en de 8,5x42. De balans is bijna perfect. Maar dat is voor ieder persoonlijk om af te wegen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo