Scolopostethus thomsoni?

Gestart door paulhoekstra, november 25, 2012, 17:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Is dit Scolopostethus thomsoni? En wat is het verschil met S. grandis, S. pilosus, S. puberulus en S. pictus?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72302525
onzeker Scolopostethus thomsoni gezien op 2012-11-10 Valkenburg - Kloosterbosch e.o.
Foto's:





groeten,
Paul

Mark Lammers

Ik kan niet zien of het met zekerheid S. thomsoni is. Daarvoor moet je de pubescentie op de vleugels kunnen bekijken. Het is hem waarschijnlijk wel omdat het tweede antennelid zwart aan de top is en ik geen 'pair of curved processes (short tubercules in females)' voor de middencoxae zie staan.

De soorten op een rijtje:
S. pictus valt of omdat die geheel lichte antennen zou hebben.
S. affinis en S. grandis hebben wel de curved processes
S. decoratus heeft die niet, maar dan weer wel geheel zwarte antennes
S. puberulus heeft dichtere pubescentie dan S. thomsoni
S. pilosus weet ik geen kenmerken van... (Staat niet in Southwood & Leston 1959)


paulhoekstra

Bedankt voor de uitleg! Southwood & Leston 1959 is vast niet ergens gratis te downloaden?

Ik heb hier een sleutel in het zweeds van Scolopostethus gevonden waar S. pilosus tussenstaat: http://www.biodiversitylibrary.org/page/11924568#page/334/mode/1up

Als ik het goed vertaal zijn daar de sleutelkenmerken van S. pilosus dat die lange dunne haren op het pronotum en de hemielytra heeft. De vraag is nu wat het verschil is met S. puberulus, want die staat niet in de tabel :rolleye:

Ik heb het beest nog eens bekeken. Het 2e antennelid is inderdaad zwart aan de top en ik heb geen knobbels op de middencoxae gezien (bestaat er trouwens ergens een foto waar je dat kenmerk op kan zien?). Met grote vergroting zie ik een lichte beharing op de vleugels. Bij 10x vergroting is dat nauwelijks te zien, bij 40x is het wel goed te zien.


groeten,
Paul

Arp

De foto's zijn niet heel lekker en ik weet eigenlijk niks van deze soorten - zie het als koddig meepuzzelen, ongehinderd door enige kennis van zaken  :blink:

Bij puberulus zou doorgaans de top van het tweede antennesegment niet zwart zijn - maar ik ken die soort zelf niet en weet niet of daar (vaak) uitzonderingen op mogelijk zijn. Bij deze soort zou het rostrum de achterheupjes moeten bereiken, kun je aan het beest checken.

Gaat denk ik tussen pilosus, grandis en thomsoni - allemaal vaak/doorgaans met iets zwarte top van ant2.

1) Op basis van wat er van het mesosternum voor de coxa zichtbaar is durf ik grandis niet uit te sluiten. Wel lijkt bij grandis de overgang/contrast van de kleuren in ant2 minder duidelijk/hard zijn en verder naar het midden te liggen? Lijkt hier vrij duidelijk/hard en behoorlijk ver naar de top(?)
Paul schrijft: "heb geen knobbels op de middencoxae gezien", maar die tuberkels zouden voor zover ik heb begrepen op het mesosternum, net vóór de coxa moeten staan - niet op de coxa zelf. Om grandis uit te sluiten kan Paul misschien nog eens een paar van deze affinis platen ernaast houden ter vergelijking voor de tuberkels op het mesosternum. Een mooie foto van een mannetje grandis met duidelijk herkenbaar haakje (veel groter dan bij de dames) staat op de site Albert. Dan heb je een indruk van de plaats.

2) De lange haren van pilosus zie ik niet, maar kan aan de foto liggen. Paul kan dat beter aan het beest beoordelen.

3) Voor zover ik ze in beeld heb (en dat is niet ver) heeft thomsoni doorgaans een zwarte basis van ant1 en ook lijkt dit segment relatief korter dan bij de andere twee (is dat diagnostisch?). Op basis daarvan heb ik hier geen thomsoni-indruk. Maar dat zegt wellicht niet zoveel, temeer daar ik van de foto's niet eens zeker zou durven zeggen of ant1 zwart is aan de basis of niet en hoe lang dat segment is. Anderzijds is de harde scheiding tussen licht/donker ver in de top van ant2 weer meer thomsoni/pilosus dan grandis. En die korte vleugeltjes - zo kort - komt dat bij grandis voor?

Dat is rijkelijk vaag allemaal - ik kan het allemaal niet scherp zien en weet niet of ik naar dingen kijk die diagnostisch zijn (heb geen wantsenboekjes)

Anyway, alleen al statistisch is inzetten op thomsoni natuurlijk de beste/lafste keuze  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Bedankt.

Ik heb ook geen knobbels op het mesosternum kunnen vinden. En de haren zijn veel korter dan op die foto van pilosus. Ik ga er dus maar vanuit dat het Scolopostethus thomsoni is.

groeten,
Paul

Mark Lammers

Lijkt me een prima conclusie, tenzij Berend nog langskomt en er iets anders van maakt. S. thomsoni is super algemeen.

Mark Lammers

Citaat van: paulhoekstra op november 26, 2012, 19:33:56 PM
Bedankt voor de uitleg! Southwood & Leston 1959 is vast niet ergens gratis te downloaden?
Niet dat ik weet (er is blijkbaar wel een CD van, maar die is dan weer niet beschikbaar). Mijn exemplaar kostte 22,50 euro (plus verzendkosten) bij een antiquariaat, echt een koopje. De enige die ik nu kan vinden kost 90 euro (link).

Arp

Als het een CD mag zijn zou ik ook eens informeren naar de Corisa CD - de mensen die die hebben schijnen er erg gelukkig mee te zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Dank voor de uitleg!
Die cd ziet er mooi uit, maar van de meeste soorten kan je wel fotos op internet vinden. Ik ben meer op zoek naar een goedkoop boek met determineertabellen. Maar ik zal anders maar een paar jaar moeten wachten totdat er een leuk boek uit zal komen.
groeten,
Paul

Berend Aukema

Scolopostethus thomsoni. CD Corisa is top!

harry60

Als we deze cd in bezit willen komen moeten we dan een email sturen naar de persoon op de hoofdpagina ?
En is er bekend wat de cd voor kosten met zich mee brengt?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik meen me vaag te herinneren dat hij de prijs wat afstemt op de versie (het ding wordt steeds verder uitgebreid) en/of op de mogelijkheden van de koper (student, bedrijf etc), maar ik kan de discussie daarover even niet terugvinden.

Heb hem gevraagd of hij een leuk Sinterklaasaanbod kan maken voor NL, wellicht door er een stuk of wat tegelijk te bestellen als er meer gegadigden zijn en deze vanuit Nederland te versturen ofzo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Als de prijs redelijk is heb ik wel interesse.  ;D
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Citaat van: harry60 op november 30, 2012, 08:29:05 AM
Als de prijs redelijk is heb ik wel interesse.  ;D
Geldt ook voor mij!