Luffia?

Gestart door JohnvR, april 04, 2007, 23:35:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag weer een aantal Luffia lapidella gevonden bij Castricum. Deze zagen er wat anders uit en zaten op een minder 'blauw' deel van de (een) boom. De meeste Luffia lapidella die ik tot nu toe zag (en dat is pas enkele keren) zijn iets egaler gekleurd. Tymo zei laatst dat er behalve Luffia lapidella ook een andere zakdrager is die minder 'krom' is en ik vroeg me af of dat deze is, of toch Luffia lapidella?

Elachista

En toch is dit lapidella, met een spitser puntje. Let ook op de duidelijke laagjes, in de vorm van ringen om het zakje heen. Soms krijg je wel wat vervorming, door allerlei factoren (sluipwespen kunnen de zak ook een heel ander uiterlijk geven).
Een andere soort die ik bedoelde is Narycia duplicella (en dan heb je weer een soort die er op kan lijken - N. of Dahlica lichenella). Deze hebben ook een wat meer vlakkere onderkant.
Ik heb het idee dat deze veel algemener zijn dan op de zandgronden in het binnenland, in de duinen heb ik ze tot dusver (nog) niet kunnen vinden.
Groet,
Tymo

JohnvR

Hoi Tymo,

Bedankt. Ik zal toch alle soorten één voor één moeten leren kennen en meestel heb ik er wel een paar ontmoetingen voor nodig!

Ik leer nu ook via google dat de Luffia lapidella ook heel andere kleuren kan hebben, afhankelijk van het substraat en ook op waarneming.nl staan een aantal variaties.

Groeten,