zeer specifiek geluid, maar wat is het?

Gestart door henrike1977, november 23, 2012, 10:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Ik loop met regelmaaat hetzelfde rondje hier aan de bosrand tussen de velden door.
Tijdens datzelfde rondje heb ik nu al twee keer hetzelfde rare geluid gehoord. Maar hoe lang ik ook blijf staan, ik zie niets.
De eerste keer dat ik het hoorde was het schemer, het geluid klinkt alsof er een blikje geopend wordt of alsof iemand hoefgetrappel van een paard nadoet. Het is een klakkend geluid.
Het lijkt me te luid om van een kleine vogel te zijn.
Ik ben al weken aan het googlelen maar kan niets vergelijkbaars vinden. Het is een soort korte harde klak. Voor mensen die hun honden trainen met een clicker, daar lijkt het ook wel iets op.
Ik heb tot nu toe op dat rondje verschillende spechten gezien, waaronder de zwarte. Verder een Havik, meerdere Buizerds, veel vinken, mezen en spreeuwen, maar als ik daarop google vind ik dus geen vergelijkbaar geluid.
In de bomen tussen de stukken land hangen ook uilenkasten, dus daar heb ik ook op gezocht. Niets....
Het begint aardig te frustrerenn dat ik er maar niet achter kan komen wat het is, dus ik dacht, ik probeer het hier eens. Ik weet dat ik weinig informatie te bieden heb, maar het geluid is zo specifiek dat ik hoop dat iemand me toch kan vertellen wat het is.
Groet Henrike Visser

HPM

Het zal wel een hondenuitlater met een clicker zijn.

Herman van der Meer

firecrest


henrike1977

Nope, dat was hem niet. De houtsnip maakt meer een snorrend geluid.
Wat ik hoorde was echt een harde klak, alsof er een bierblikje wordt opengemaakt, dat idee.
Groet Henrike Visser

henrike1977

Citaat van: HPM op november 23, 2012, 10:57:41 AM
Het zal wel een hondenuitlater met een clicker zijn.
Nee want er was niemand. We hadden zelf de honden bij ons, waren er andere honden geweest dan hadden we dat zeker gezien.
Tevens was het geluid vlak naast ons, en hard! Ik had het idee dat veroorzaker van het geluid nog geen 3 meter bij ons vandaan was.
Dit was dus vanmorgen.
De eerste keer dat ik het hoorde in de schemer dacht ik ook dat het om een mens ging hoor, dus ik vind je veronderstelling niet raar. Maar ik kan je 300% zeker garanderen dat het geen mens was of hond. Mijn Bullmastiff slaat meteen aan bij mensen in bosjes.
Groet Henrike Visser

henrike1977

In elk geval bedankt voor de reacties want ik zoek nu in een andere hoek. Het geluid van de Kwartel lijkt er erg op.
Sterker nog, als het geen november was geweest maar zomer zou ik zeggen dat is hem. Maar dat kan toch niet? Kwartels overwinteren toch niet in Duitsland?
Groet Henrike Visser

Rikstar

#6
Hoi Henrike,

Mag ik vragen hoe je opeens bij kwartel komt?
een kwartel maak het geluid: kwik.me.dit  en bestaat uit 3 verschillende tonen.
Als ik jou tekst in jou eerste bericht even citeer: Het is een soort korte harde klak
Dan heb je het over 1 toon, ........ Klak.
Een bos is trouwens ook niet echt een biotoop van een kwartel.
ps. als ik jou bericht zo lees heb je het geluid gehoord in Duitsland?


Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 11:44:18 AM
In elk geval bedankt voor de reacties want ik zoek nu in een andere hoek. Het geluid van de Kwartel lijkt er erg op.
Sterker nog, als het geen november was geweest maar zomer zou ik zeggen dat is hem. Maar dat kan toch niet? Kwartels overwinteren toch niet in Duitsland?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

henrike1977

Sorry, ik was onduidelijk. Meerdere klaktonen achter elkaar.
Het geluid alsof iemand met zijn tong hoefgetrappel na probeert te doen. Het valt moeilijk te omschrijven.
Een hondenclicker maakt ook inderdaad een beetje hetzelfde geluid.
Ik zeg ook niet dat het een kwartel is, ik zeg alleen dat het geluid er erg veel op lijkt. Alleen had ik het idee dat dat wat wij hoorden blikkeriger was.
Het was inderdaad in Duitsland, in Lengerich, bij Lingen in de buurt.
Nogmaals ik weet 200% zeker dat het om een dier gaat. Waren er mensen in de buurt geweest dan hadden mijn honden, en zeker de Bullmastiff van ons dat gemerkt. Die is namelijk enorm beschermend.
Het was aan de bosrand. Links van ons een klein stukje bos, rechts van ons akkers.
Ik weet wel dat ik jullie met een onmogelijke vraag opzadel, maar toch, zo'n specifiek geluid, blikkerig klakken, dat moet iemand toch bekend voorkomen?  ???
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 11:31:34 AM
Citaat van: HPM op november 23, 2012, 10:57:41 AM
Het zal wel een hondenuitlater met een clicker zijn.
Nee want er was niemand. We hadden zelf de honden bij ons, waren er andere honden geweest dan hadden we dat zeker gezien.
Tevens was het geluid vlak naast ons, en hard! Ik had het idee dat veroorzaker van het geluid nog geen 3 meter bij ons vandaan was.
Dit was dus vanmorgen.
De eerste keer dat ik het hoorde in de schemer dacht ik ook dat het om een mens ging hoor, dus ik vind je veronderstelling niet raar. Maar ik kan je 300% zeker garanderen dat het geen mens was of hond. Mijn Bullmastiff slaat meteen aan bij mensen in bosjes.


Het probleem is dat ik me bij je beschrijving van het geluid echt niets anders kan voorstellen.
Herman van der Meer

henrike1977

Citaat van: HPM op november 23, 2012, 12:11:33 PM
Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 11:31:34 AM
Citaat van: HPM op november 23, 2012, 10:57:41 AM
Het zal wel een hondenuitlater met een clicker zijn.
Nee want er was niemand. We hadden zelf de honden bij ons, waren er andere honden geweest dan hadden we dat zeker gezien.
Tevens was het geluid vlak naast ons, en hard! Ik had het idee dat veroorzaker van het geluid nog geen 3 meter bij ons vandaan was.
Dit was dus vanmorgen.
De eerste keer dat ik het hoorde in de schemer dacht ik ook dat het om een mens ging hoor, dus ik vind je veronderstelling niet raar. Maar ik kan je 300% zeker garanderen dat het geen mens was of hond. Mijn Bullmastiff slaat meteen aan bij mensen in bosjes.


Het probleem is dat ik me bij je beschrijving van het geluid echt niets anders kan voorstellen.

Nou dat maakt dan twee van ons. Ik dacht exact hetzelfde en mijn vriend ook. Maar er was niemand!
De eerste keer dat ik het hoorde ben ik zelfs meteen omgedraaid omdat ik dacht er honden en mensen waren en ik geen zin had in gedoe met mijn honden die altijd aan de riem zijn.
Vanmorgen vroeg hoorden we op ongeveer dezelfde plek hetzelfde geluid opnieuw en er was dus helemaal niemand.  Het geluid was hard en vlak naast ons in het kleine stukje bos. Ik ben heel lang blijven staan vanaf een afstandje maar er vloog niets op of weg. Althans niet dat ik heb kunnen zien.
Groet Henrike Visser

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola


henrike1977

Citaat van: Ben Gaxiola op november 23, 2012, 12:45:58 PM
De smidse van een Zanglijster
Is daar ergens een fragment van te vinden? En maakt dat ook flink wat decibellen?
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op november 23, 2012, 12:45:58 PM
De smidse van een Zanglijster

Zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dan kan het ook een beukende Koolmees of Grote Bonte Specht zijn.
Herman van der Meer

henrike1977

Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 12:55:20 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op november 23, 2012, 12:45:58 PM
De smidse van een Zanglijster
Is daar ergens een fragment van te vinden? En maakt dat ook flink wat decibellen?
Nee, dat was het niet. Dit is veel meer tjilperig. Het was een blikachtig geklak.
Groet Henrike Visser

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henrike1977

 ;D ;D ;D  Grote Bonte Specht it is!!!!  ;D ;D ;D
He he....eindelijk...

Wat zijn jullie goed zeg!
Enorm bedankt , nu ben ik van dat gefrustreerde gevoel af. Wat doet de specht eigenlijk op dat moment?
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 12:59:25 PM
;D ;D ;D  Grote Bonte Specht it is!!!!  ;D ;D ;D
He he....eindelijk...

Wat zijn jullie goed zeg!
Enorm bedankt , nu ben ik van dat gefrustreerde gevoel af. Wat doet de specht eigenlijk op dat moment?

Voedselzoeken en dennenappels openbeuken in een spechtensmidse.  Dat laatste maakt een scherper geluid dan het voorbeeld wat ik gaf. Daar was ze schors van een tak aan het beuken.

Nog even voor de suggestie van Roodborst http://waarneming.nl/sound/3/10953.mp3

Herman van der Meer

Tom1980

Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 12:59:25 PM
;D ;D ;D  Grote Bonte Specht it is!!!!  ;D ;D ;D
He he....eindelijk...

Wat zijn jullie goed zeg!
Enorm bedankt , nu ben ik van dat gefrustreerde gevoel af. Wat doet de specht eigenlijk op dat moment?


_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

henrike1977

Nee Roodborst was het ook niet. Boze Roodborstjes hoor ik elke dag. Ze jatten het voer van mijn kippen en zijn not amused als ik kom voeren.
Het was echt de Grote Bonte Specht. Met name die blikkerige momenten die je tussendoor hoort.
Zelfs mijn vriend sprong op met een "heeey dat is het" .
Dus, missie geslaagd.
Elke keer vergeet ik hoeveel kennis hier aanwezig is. Ik google en zoek altijd netjes zelf omdat ik zelf wil leren, maar jullie kunnen me een hoop tijd besparen  ;D
Respect, dat je met zo'n vage beschrijving toch nog uit kan vinden wat ik bedoelde.
Nogmaals bedankt en erg knap!
Groet Henrike Visser

henrike1977

Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 13:09:20 PM
Nee Roodborst was het ook niet. Boze Roodborstjes hoor ik elke dag. Ze jatten het voer van mijn kippen en zijn not amused als ik kom voeren....

Deze Roodborst was niet boos, of het moet op zijn buurman geweest zijn die je in de achtergrond hoort maar volgens mij zat hij gewoon gezellig te mompelen.
Herman van der Meer

henrike1977

Citaat van: HPM op november 23, 2012, 13:12:46 PM
Citaat van: henrike1977 op november 23, 2012, 13:09:20 PM
Nee Roodborst was het ook niet. Boze Roodborstjes hoor ik elke dag. Ze jatten het voer van mijn kippen en zijn not amused als ik kom voeren....

Deze Roodborst was niet boos, of het moet op zijn buurman geweest zijn die je in de achtergrond hoort maar volgens mij zat hij gewoon gezellig te mompelen.
Ik bedoelde dat als ze boos zijn ze ook zo'n tikkend geluid maken.
Groet Henrike Visser

Ben Gaxiola


Het zal een Grote Bonte geweest zijn.

Het geluid van een Zanglijster die op zijn smidse een huisjesslak sloopt is trouwens oa afhankelijk van de maat van de slak die hij sloopt en het materiaal van zijn "aambeeld". Tjilpend zou ik het niet willen noemen.  8)



Ben Gaxiola

henrike1977

Citaat van: Ben Gaxiola op november 23, 2012, 14:01:48 PM

Het zal een Grote Bonte geweest zijn.

Het geluid van een Zanglijster die op zijn smidse een huisjesslak sloopt is trouwens oa afhankelijk van de maat van de slak die hij sloopt en het materiaal van zijn "aambeeld". Tjilpend zou ik het niet willen noemen.  8)
Euhm ik had mijn eigen quote geqoute, terwijl ik het winterkoninkje wilde qouten, mijn excuses.
Maar het gaat inderdaad om de Grote Bonte. Dat ik daar zelf niet gewoon op ben gekomen. Nou ja, dit vergeet ik nooit meer. Goede leer voor een volgende keer.
Groet Henrike Visser