Hoofdmenu

Velduilen

Gestart door Folkert Jan, juni 18, 2014, 08:49:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Lijkt er toch op dat er meer avond activiteit is dan in de ochtend. Wellicht is dan honger een trigger om te gaan jagen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Ik heb eens gekeken naar een algemene zangvogel om te zien of die meer licht kan werpen op de waarnemersactiviteit. Zingende Zanglijster in april 2013, op basis van 1046 meldingen met een tijd. April is de belangrijkste periode voor Zanglijster. Zonsopgang in april valt gemiddeld ongeveer tussen 7:15 en 6:10 en zonsondergang tussen 20:15 en 21:05
Volgens mij begint de Zanglijster ongeveer een uur voor zonsopgang in aantal te zingen, bereikt een piek tegen zonsopgang en neemt dan snel in aantal af. De intensiteit van het avondkoor verschilt weinig van het ochtendkoor. Dat is niet wat je in de grafiek ziet. De ochtendpiek lijkt een of twee uur later te zijn en de avondpiek is ontzettend veel lager.
Er zitten haken en ogen aan, maar als dit vergelijkbaar is met Velduil, dan zou de avondpiek van Velduil nog veel duidelijker zijn, omdat je op basis van Zanglijster veel meer Velduilen in de ochtend zou verwachten.
De laat lijkende ochtendpiek bij Velduil zou, net als bij Zanglijster, veroorzaakt kunnen zijn door minder vroege waarnemersactiviteit.
Het blijft speculeren.
Herman van der Meer