Wat zit er in jouw tuin?

Gestart door Freehand, april 04, 2007, 12:35:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freehand

Uitkijkend vanuit mijn kantoor zitten de volgende soorten op ons terras (1,5 meter van mij vandaan) en in de tuin van de buren op dit moment:

Zwarte roodstaart
Koolmees
Pimpelmees
Vink
Merel
Winterkoninkje (volgens mijn vriendin "die is vet inimini  :D ")
IJsvogel
Roodborst
Groenling
Kneu
Kwikstaart
Kauw
Stadsduif
Houtduif
Tortelduif

Het is nog wachten op de Gierzwaluwen die hierachter de kerk als broedplaats gebruiken.

Wat zit er in jouw tuin?

frankmeer

Soms Staartmees, vorig jaar Zwarte mees
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ik heb lijstjes van vier van de huizen waar ik gewoond heb. Het is wel rekbaar wat een raamsoort is, want met de scoop was een slechtvalk op 1.6 km nog te doen vanuit huis.
Daarom heb ik ook een spreadsheet waarin ik bijhoud waar een bepaalde soort het dichtstbij huis geweest is, hemelsbreed, binnen een straal van 5 km. Dat zijn zo'n 150 soorten, met leukerds als buidelmees enzo...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gerrit Kteu

Het is erg leuk om een tuinlijst bij te houden, vooral voor jezelf natuurlijk. Ik kom zo gauw even op 67 soorten, inclusief parkgans en -eend. Misschien wat vergeten maar er zitten ook wat overvliegers bij zoals Grauwe Gans, Kolgans, Kievit en Roek.

redmar_woudstra

ik tel voor mijn tuinlijst alles wat ik vanuit mijn tuin/huis heb gezien. Dat kan ook een stel ganzen zijn die 300 meter verder op in het weiland zitten zijn en ook overvliegende vogels natuurlijk. Ik heb het niet zo paraat, maar ik kom richting de 80/90, met als krenten tapuit (voor Heerenveen en omstreken echt zeldzaam!), bos-, kerk- en ransuil, ooievaar, regelmatig één van de wespendieven (die broeden in oranjewoud), beflijster, bokje, slechtvalk en boomvalk (ook niet te algemeen daar) en broedende grauwe, bonte vliegenvanger en zwarte en gekraagde roodstaart. Vroeger ook grote lijster. Niet verkeerd voor een huis tussen de weilanden! En een stel wezels en bunzingen in de tuin.
Voor mijn studentenkamer in Groningen geldt: alles wat binnen 100 meter (dwz: vanuit mijn raam en rondom het voetbalveldje) telt. Met als topper Witstuitbarmsijs, daarnaast kleine en grote barmsijs, meerdere slechtvalken, appelvink en zwarte mees.  
groet,
Redmar

Gerrit Kteu

Daar zitten mooie soorten tussen. Voor mij zijn de mooie soorten Slechtvalk en Boomvalk maar vooral de IJsvogel die ik regelmatig vanuit mijn huiskamer beeldvullend in de kijker krijg. Verder vist er de hele dag een paar Futen en regelmatig een Aalscholver, ook erg mooi om zo dichtbij te hebben.

Echte klappers heb ik helaas niet. Zelfs geen Appelvink, die heeft zich nog nooit op mijn netvlies willen plaatsen en dat is voor Utrecht en omgeving toch wel vreemd. Schaamsoort dus!

tekenaar

gehoord vanuit het dakraam van mijn kantoor (afgelopen dagen)

veldleeuwerik
witte kwik
zwarte roodstaart
raaf
geelgors
groenling
kramsvogel
huismus

Minimaal lijstje, maar het was koud en we hadden het raam maar kort open.

Gisteravond ruigpootuil roepend vanuit het bos achter m'n huis... Kramsvogel broedt om de hoek en vanuit de tuin horen we regelmatig notenkrakers.

Vanaf het weggetje van kantoor naar huis (4 km) zien/horen we de volgende soorten regelmatig: ransuil, kerkuil, oeraluil, ruigpootuil, klapekster ('s winters), grauwe klauwier ('s zomers), paapje, robotap, bonte kraai, blauwe kiek enz. Vannacht rond middernacht nog 8 edelherten, een paar reeen, een vos en een haas in het licht van m'n auto...

Nu jullie weer...  :P  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankw

Citeergehoord vanuit het dakraam van mijn kantoor (afgelopen dagen)

veldleeuwerik
witte kwik
zwarte roodstaart
raaf
geelgors
groenling
kramsvogel
huismus

Minimaal lijstje, maar het was koud en we hadden het raam maar kort open.

Gisteravond ruigpootuil roepend vanuit het bos achter m'n huis... Kramsvogel broedt om de hoek en vanuit de tuin horen we regelmatig notenkrakers.

Vanaf het weggetje van kantoor naar huis (4 km) zien/horen we de volgende soorten regelmatig: ransuil, kerkuil, oeraluil, ruigpootuil, klapekster ('s winters), grauwe klauwier ('s zomers), paapje, robotap, bonte kraai, blauwe kiek enz. Vannacht rond middernacht nog 8 edelherten, een paar reeen, een vos en een haas in het licht van m'n auto...

Nu jullie weer...  :P
hebben hebben! hehehe.

Dat zal ik nooit meemaken rond mijn flat..

tekenaar

ik kan de lijst nog wel verder aanvullen, maar dan wordt het saai (tuinvogels: putter, kruisbek, zwarte mees, gaai, en nog meer algemeen spul...)  :D  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

Nou... ik heb een koolmees!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

CiteerNou... ik heb een koolmees!
op dit moment doe ik ook mee met de koolmees ;)

O ja, en een paartje pimpelmezen (ook niet verkeerd natuurlijk :P )
groet,
Redmar

tekenaar

net een blokje om geweest met de hond. Ok, da's niet echt in de tuin, maar toch wel net om de hoek:

boomkruiper, zwarte mees, wilde eend, grote lijster en als klapper de eerste hop van het jaar (doortrekker; ze broeden niet in mijn regio). Verder nog in de beek een paar kopvoorns en restanten van de inheemse rivierkreeft (waarschijnlijk ten prooi gevallen aan een otter). Maar nu geloven jullie me vast niet meer...  :(  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tim Asbreuk

Veel soort heb ik niet maar wel een aantal leuke

Kerkuil (broedpaar al sinds 1982 elk jaar aanwezig toen was ik er nog niet eens)
Bosuil (broedpaar hoelang precies weet ik niet)
Steenuil ('s nachts roepend af en toe een paartje maar dit jaar nog niet ontdekt waar)
Patrijs (2 paartjes)
Grutto (1 paar)
Wat kievitten, scholeksters, 1 paar tureluur
Wilde eend
Vorig jaar 3 paar boerenzwaluw (1 paar in ieder geval terug gekeert)
Vorig jaar 23 paar huiszwaluw (nog niet terug maar dat komt wel)


Verder nog

Blauwe reiger
Wilde eend
Buizerd
Sperwer
Meerkoet
Kokmeeuw
Houtduif
Holenduif
Witte kwikstaart
Roodborst
Merel
Koolmees
Pimpelmees
Ekster
Gaai
Kauw
Roek
Zwarte kraai
Spreeuw
Huismus
Vink
Ringmus
Torenvalk
Waterhoen
Grauwe gans
Patrijs
Boomkruiper
Steenuil
Bosuil
Grote bonte specht
Zanglijster
Kramsvogel
Knobbelzwaan
Kievit
Turksetortel
Kraanvogel
Kerkuil
Winterkoning
Groenespecht
Grote lijster
Boerenzwaluw
Boomklever
Zwartkop
Wulp
Tureluur
Grutto
Scholekster
Krakeend
Groenling
Koekoek
Glanskop
Pijlstaart
Heggenmus
Zomertortel
Gele kwikstaart
Zwarte roodstaart
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Weia

Haha, die tekenaar, als je daaro woont krijg je een apart lijstje.
Maar mijn tweede lijstje, Hilversum 1968-1977, bevat ook een notenkraker in de tuin!
Nou jij weer.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankmeer

Afgelopen zomer Boomvalk jagend hoog boven tuin, vorige winter Slechtvalk en Sperwer tussen tienduizenden spreeuwen (slaapvlucht), toen ook Groenling vrouw. Geregeld Boeren- en Gierzwaluw, soms Huis. Maar wel midden in de stad!
Frank van der Meer

frankmeer

CiteerGisteravond ruigpootuil roepend vanuit het bos achter m'n huis... Kramsvogel broedt om de hoek en vanuit de tuin horen we regelmatig notenkrakers.

Serieus???
Frank van der Meer

Tom

Een behoorlijke tijd geleden heb ik eens getrekteld vanuit mijn slaapkamer raam:

boomvalk
rode en zwarte wouw
kraanvogel
wespendief
bruine en blauwe kiek
bosuil
grote gele kwik.
pestvogel
waterpieper
watersnip
oeverloper
witgat
ooievaar
boomleeuwerik
boompieper
appelvink
visarend
kruisbek

en nog wat dingetjes.

Tom

#18
oh enne ook nog grote mantel meeuw (niet verkeerd voor zuid limburg, en nog niet eens langs de maas)

en op dit moment op 5 minuten fietsen afstand een grote burrie(de 7e voor Limburg!). Balen dat er net een steenkolenberg voor die plas staat, anders kon ik die wellicht ook nog als thuissoort proberen.

matthijsbroere

Citeer
CiteerGisteravond ruigpootuil roepend vanuit het bos achter m'n huis... Kramsvogel broedt om de hoek en vanuit de tuin horen we regelmatig notenkrakers.

Serieus???
Ja, Paul speelt vals, die woont in Slovenië  ^_^  
Matthijs Broere

Jos Welbedacht

#20
Mijn tuin is niks, maar vanuit mijn huis kan ik toch wel leuke vogelsoorten zien.
In de tuin zitten altijd een stuk of twintig Huismussen, met af en toe één of twee Ringmussen. Ook de Heggenmus, Merel, Pimpelmees en Koolmees zijn hier de vaste gasten. De Zanglijster wil ook nog wel eens voorbij komen, en in 2005 eenmalig Kramsvogels. Diezelfde winter had ik vanuit m'n huis Watersnippen langs de weg gezien, en vermoedelijk ook Bokje.
Vanmorgen twee hoog vliegende Buizerd, en nu kijk ik naar een Meerkoet.
Waterhoen is hier ook wel. Uiteraard ook de Zwarte Kraai en de Kauw.
Wilde eend stapt de tuin nog wel eens binnen, toevallig ieder jaar een ander paartje. Roodborst zit hier ook. Vanuit het raam kan ik de boom zien waar in 2004 of 2005 Ransuilen in hebben gebroed. Futen zitten hier in de vaart, waar ook wel Huiszwaluwen en Boerenzwaluwen uit drinken. Gierzwaluw regelmatig, in de juiste tijd van het jaar, boven het huis. Nijlgans zit nog wel eens in het weiland. Slechtvalk heb ik hier wel op de elektriciteitsdraden gezien, en de Torenvalk ook wel. Boomvalk broed hier ergens in de buurt, dus die schiet ook vaak voorbij, ook een keer laag over de tuin om de Huismussen te vangen. Sperwer probeert dit ook wel eens, en Havik heb ik hier ook wel gezien, zelfs het Smelleken en de Visarend. Mijn vader heeft hier de Houtsnip ook nog gezien, ik helaas niet. Houtduif en Holenduif zijn hier algemeen, maar de Turkse Tortel minder. Ooievaar heb ik hier achter wel gezien, en de Zwarte Ooievaar een keer boven het huis.
Kleine Rietgans is in het late najaar algemeen boven het huis hier, maar ook de Brandgans en de Kolgans komen vaak voorbij. Daar zou natuurlijk best iets aparts tussen kunnen zitten. Aalscholver vliegt ook regelmatig over, en de Putters zitten 's winters vaak in de bomen hier voor het huis, waar ook wel eens Barmsijsjes in hebben gezeten. Blauwe Reiger pakt regelmatig een visje, terwijl de Rietzangers en de Rietgorzen ernaast zitten te zingen. 's Winters komt de Koperwiek ook nog wel eens langs. Tjiftjaf en Fitis zijn redelijk algemeen, maar niet vaak pal voor het huis. Ik zie nu ongeveer de plek waar ik ook wel de Zwarte Roodstaart heb gezien. Kokmeeuwen, Grote Mantelmeeuwen, Zilvermeeuwen en Kleine Mantelmeeuwen willen ook nog wel eens langs komen vliegen. Ook nog de Grutto, Wulp, Tureluur, Witgat, Kievit, Graspieper, Witte Kwikstaart, Visdief, Staartmees, Winterkoning, Vink, Ransuil, Kuifeend en de Scholekster.
Sinds kort kan ik dan ook de Zeearend toevoegen, samen met 10 Regenwulpen. En dat ik dan de Braamsluiper en de Grasmus vergeten ben snap ik ook niet helemaal. Zelfs de Vink.

Al met al meer soorten dan ik dacht, ik zal er dan ook vast nog wel een paar vergeten zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

Wij zijn net 8 maanden geleden verhuisd en aangezien ik toen nog niet vogelde heb ik maar 1 echte zomergat [grauwe vliegenvanger] in 2006 in onze tuin gezien. Wel zaten hier de hele winter 2 glanskoppen en 1 zwarte mees. Kool en pimpelmees ook. merel en zanglijster zingen hier volop en ook tjiftjaf doet sinds kort mee.
Verder was ik heel blij toen ik eergisteren een kleine bonte specht inj 1 van de 3 eiken zag. maar ik heb deze helaas alleeen met het blote oog kunnen zien, maar wel goed de kenmerken kunnen zien.
Verder roffelt hier elke ochtend de grote bonte specht. en vaak hoor je s'nachts de bosuil roepen. boomklever en kruiper zie je hier elke dag, net zoals de groenling en vink. keep alleen in de winter.
Zwarte specht 1 keer gehoord
gaai, ekster + zwarte kraai zitten hier ook genoeg [maar geen kauw]

Aan roofvogels: Buizerd overviegend, torenvalk in de straat, sperwer af en toe in de tuin.

ook 1 keer vuurgoudhaan gehad en heel vaak goudhaan.

sinds kort zitten er 2 paar [dus 4 ex.] goudvinken in onze tuin, en ze ruzieën helemaal niet.

Aan overvliegende soorten: Grauwe gans, aalscholver, blauwe reiger, kokmeeuw.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Christian

M'n 'vanuit-de-tuinlijst' telt nu ongeveer 80 soorten, met als leukste Zwarte ruiter, Roodpootvalk, Kleine bonte- en Zwarte specht.
Afgelopen dagen zat er Euro kanarie 30 meter voor de deur, ook leuk voor midden Nederland
Christian Brinkman

frankmeer

#23
Citeer
CiteerQUOTE (frankmeer @ Apr 4 2007, 16:07 PM)
QUOTE 
Gisteravond ruigpootuil roepend vanuit het bos achter m'n huis... Kramsvogel broedt om de hoek en vanuit de tuin horen we regelmatig notenkrakers. 



Serieus???


Ja, Paul speelt vals, die woont in Slovenië


Ik dacht al, onwaarschijnlijk
Frank van der Meer

Sanne Koolwijk

Wat een lijsten...wij wonen midden in de Jordaan in Amsterdam. Mijn lijst over anderhalf jaar telt maar liefst 23 soorten! Meest bijzondere is denk ik een Sperwer.

Misschien dat ik hiermee naar een kroon kan steken: op bepaalde dagen heb ik wel eens 30+ gierzwaluwen tegelijk in de lucht gezien....maar ja, nu komen natuurlijk de verhalen van mensen met een 150+ huislijst en een 200+ gierzwaluwen-tegelijk-lijst.  :mellow:  :mellow:  

Vincent Hart

CiteerUitkijkend vanuit mijn kantoor zitten de volgende soorten op ons terras (1,5 meter van mij vandaan) en in de tuin van de buren op dit moment:

Tortelduif
Tortelduif = Turkse Tortel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerWat een lijsten...wij wonen midden in de Jordaan in Amsterdam. Mijn lijst over anderhalf jaar telt maar liefst 23 soorten! Meest bijzondere is denk ik een Sperwer.

Misschien dat ik hiermee naar een kroon kan steken: op bepaalde dagen heb ik wel eens 30+ gierzwaluwen tegelijk in de lucht gezien....maar ja, nu komen natuurlijk de verhalen van mensen met een 150+ huislijst en een 200+ gierzwaluwen-tegelijk-lijst.  :mellow:  :mellow:
Hoi Sanne,

Ik ben opgegroeid in de Jordaan en zag rond de Westertoren 's zomers met enige regelmaat Torenvalk en ook wel eens Boomvalk. 's Winters goed opletten op platte daken voor Grote Gele Kwikstaart, heb er meerdere winters eentje gezien. Groenling zit op een aantal plekken in de Jordaan in hoge bomen. Overtrekkend kan echt alles, echt erg leuk als je met het raam open slaapt om 's nachts bv. Scholekster of zelfs Wulp te horen overtrekken. Als je het geluid van Koperwiek eenmaal kent, hoor je die ook vaak 's nachts wel langsvliegen. Huismus in de Jordaan meteen op AVN/waarneming.nl zetten want droevig genoeg is die uitgestorven  :angry: - en nee, da's niet de schuld van de Sperwer, waarvan je er inderdaad steeds meer ziet in de stad.

In de Plantagebuurt had ik ook Grote Gele Kwikstaart, tijdens de trektijd ook Witte en Gele Kwik kort t.p., broedende Holenduif, in strenge winters Kramsvogel en Koperwiek en tweemaal een overwinterende zwartkop, 1x mannetje en 1x vrouwtje.

En elk jaar in Amsterdam weer een feest om in de (op een na) laatste week van april je ogen en oren open te houden voor die heerlijke eerste Gierzwaluw!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rinie van Reenen

CiteerMisschien dat ik hiermee naar een kroon kan steken: op bepaalde dagen heb ik wel eens 30+ gierzwaluwen tegelijk in de lucht gezien....maar ja, nu komen natuurlijk de verhalen van mensen met een 150+ huislijst en een 200+ gierzwaluwen-tegelijk-lijst.  :mellow:  :mellow:
Nou, 150+-lijst kom ik niet aan, hoor, troost je...
Maar Gierzwaluw zie ik hier in Veenendaal (een jaren-30-wijk, vrij veel nestelruimte) inderdaad wel in grotere aantallen: een 80 stuks kunnen er op een mooie juli-avond wel vliegen. Met je eens: is altijd weer bijzonder mooi. En met Vincent: inderdaad: wachten op (en zien van) de eerste Gierzwaluw is altijd heel bijzonder!
Groet, Rinie van Reenen

Sanne Koolwijk

Citeer
CiteerWat een lijsten...wij wonen midden in de Jordaan in Amsterdam. Mijn lijst over anderhalf jaar telt maar liefst 23 soorten! Meest bijzondere is denk ik een Sperwer.

Misschien dat ik hiermee naar een kroon kan steken: op bepaalde dagen heb ik wel eens 30+ gierzwaluwen tegelijk in de lucht gezien....maar ja, nu komen natuurlijk de verhalen van mensen met een 150+ huislijst en een 200+ gierzwaluwen-tegelijk-lijst.  :mellow:  :mellow:
Hoi Sanne,

Ik ben opgegroeid in de Jordaan en zag rond de Westertoren 's zomers met enige regelmaat Torenvalk en ook wel eens Boomvalk. 's Winters goed opletten op platte daken voor Grote Gele Kwikstaart, heb er meerdere winters eentje gezien. Groenling zit op een aantal plekken in de Jordaan in hoge bomen. Overtrekkend kan echt alles, echt erg leuk als je met het raam open slaapt om 's nachts bv. Scholekster of zelfs Wulp te horen overtrekken. Als je het geluid van Koperwiek eenmaal kent, hoor je die ook vaak 's nachts wel langsvliegen. Huismus in de Jordaan meteen op AVN/waarneming.nl zetten want droevig genoeg is die uitgestorven  :angry: - en nee, da's niet de schuld van de Sperwer, waarvan je er inderdaad steeds meer ziet in de stad.

In de Plantagebuurt had ik ook Grote Gele Kwikstaart, tijdens de trektijd ook Witte en Gele Kwik kort t.p., broedende Holenduif, in strenge winters Kramsvogel en Koperwiek en tweemaal een overwinterende zwartkop, 1x mannetje en 1x vrouwtje.

En elk jaar in Amsterdam weer een feest om in de (op een na) laatste week van april je ogen en oren open te houden voor die heerlijke eerste Gierzwaluw!
Een straatje verder zaten vorig jaar nog huismussen, maar ik heb ze alweer een tijdje niet gezien! Is trouwens ook 1 van de 23 soorten..

Idd, s nachts hoor ik wel eens geluiden van overtrekkende vogels. Toch nog eens even luisteren wat het geweest kan zijn.  En een GGK, daar hoop ik ook nog steeds op in de stad.. :wacko:

Groet Sanne


Wouter

#29
Ik heb nu over de 100 soorten in en overvliegend gehad in mijn tuin en vanuit mijn tuin (alphen a.d Rijn), met als hoogtepunten:

Rosse grutto (overvliegend)
Kruisbek
Regenwulp
Groenpootruiter
Zwarte ruiter
Oeverzwaluw
Kleine+Grote barmsijs
Ijsvogel
Zwartkopmeeuw
Bokje
Velduil
Grote Zilverreiger
Bonte vliegenvanger (zeldzaam hier)
Grote gele
Europese kanarie

En ik zal er nog wel een paar vergeten zijn.

Wouter