Janetiella siskiyou?

Gestart door Volker, november 21, 2012, 17:06:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volker

Hoi

Deze larve vond ik vandaag in vrouwelijke kegels van Chamaecyparis spec. (lawsoniana?). Ik denk dat is Janetiella siskiyou. Wat denk je?

Dank en Groet Volker

Margreet Kwh

Hallo Volker,

ik ken hem zelf niet, maar het lijkt op de beschrijving en de tekeningen uit het Gallenboek van Docters van Leeuwen (4e druk, blz. 110 en 111).
De daar gebruikte Ned. naam is Cipreszaadgalmug.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

henkjanvdkolk

Lijkt mij ook goed! Hier staat die ook tussen met vergelijkbare gal: http://www.pflanzengallen.de/verzeichnisundfotosCF.html

Leuke soort, ik ga er ook eens naar zoeken!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Volker

#3
Hoi

Dank u voor uw antwoorden. De larven ontwikkelen zich ogenschijnlijk tussen de zaadknoppen en in de zaden. Is over geschreven in de literatuur? Ik vond ook een beschrijving van de Internet over Janetiella siskiyou syn. Craneiobia lawsonianae.

Dank Volker

Margreet Kwh

Citaat van: Volker op november 22, 2012, 11:45:59 AM
Hoi

... De larven ontwikkelen zich ogenschijnlijk tussen de zaadknoppen en in de zaden. Is over geschreven in de literatuur? ...

Dank Volker
Citaat uit Docters van Leeuwen:
CiteerDe jonge kegels zijn enigszins verkleurd en vervormd. De zaden zijn vervormd en concaaf. In elke holte ligt een lichtgele en later oranjegekleurde larve. In het vroege voorjaar verpopt deze uit een witte cocon. In een kegel kunnen meer dan 20 larven aanwezig zijn.
Voor het eerst in NL gemeld in 1931 en van hieruit over Europa verspreid.
(Gallenboek, 4e druk, 2009, p. 110)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Volker

Hoi Margreet

CiteerIn het vroege voorjaar verpopt deze uit een witte cocon.

De larven verpoppen in de herfst. De muggen vliegen in voorjaar vanaf of in April. Ik heb gelezen. Wat is juist?

Groet Volker

Margreet Kwh

Hallo Volker,

in het artikel van Dr. De Meijere dat jij aanhaalt, lees ik dat er al in september poppen gevonden werden, naast rijpe rupsen. In april slopen er talrijke muggen uit.
Ik heb nog even in het woordenboek gekeken wat verpoppen precies betekent, en vond: verpoppen = tot pop worden (Van Dale 1976).
Misschien dat iemand deze tegenstrijdigheid in de literatuur kan verklaren?
Het blijft dus zinvol om zelf waarnemingen te doen!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven