Mogelijke Groenlandse Witstuitbarmsijs

Gestart door gerdwichers8, oktober 30, 2012, 10:20:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Witstuitbarmsijs die ik eergisteravond  bij de LangePaal Vlieland had, komt best uit op exilipes; dus geen taxontwitch. Een Pallas Bos die ik gelijktijdig had (na een volle dag heerlijk vogelen zònder zeldzaamheden) ontglipte vanwege voorrang.

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 30, 2012, 10:20:13 AM
Witstuitbarmsijs die ik eergisteravond  bij de LangePaal Vlieland had, komt best uit op exilipes; dus geen taxontwitch. Een Pallas Bos die ik gelijktijdig had (na een volle dag heerlijk vogelen zònder zeldzaamheden) ontglipte vanwege voorrang.


sorry, bestemming in het derde taxon is niet mogelijk zonder degelijke referenties.

gerdwichers8

Ik heb flink wat birdfeeders afgezocht en het ziet er naar uit dat Kleine Barmsijs [/size]cabaret[/size] met Sijs gelijk al erg klein is.  Direct aangrenzend en iets groter is [/size]flammea[/size] te vinden en het ziet er naar uit dat [/size]exilipes  [/size]slechts structureel (o.m langer staart, dikkere nek, snavelvorm) iets anders is maar niet ongekend een grotere variant kent of is dan [/size]flammea[/size]. Veel Barmsijzen worden niet door mij op Klein of Groot geidentificeerd, dus enige onduidelijkheid aangaande precieze extremen van Barmsijs is daarmee een feit.[/size]De hoedanigheid van het opmerkelijke verschil met de duidelijk grotere Keep  is vorige week niet precies aangehouden of exact bekrachtigd: vanwege de veel te grote witte stuit, ongestreept spiertje wit en niks suikerklontje groot, gaf ik m bij de eerste sessie toch, hetzij marginaal, daaraan mee (hoewel al Witstuit overwegend). Tijdens de tweede sessie bij LP, waarbij de vogel andermaal laag en van zeer dichtbij (1,5 a 2 m.) van de grond opvloog, was die  daartoe doorgevloeid.Bij de derde sessie zie ik de vogel aan de rand van de sloot zitten en verrast dat het tòch een Barmsijs betreft, merk daarbij een ongekende grote hoekige kop op. Dat verzet bij mij danig de bakens wat groottebesef op Barmsijs! Die vorm wordt zelden wel bij exilipes aangetroffen, maar verhoudingen zijn duidelijk buitensporiger (oogje is wel even groot) De originele bevinding op deze kop, compenseert de verontreiniging van het besef van de ware grootte (zou zo groot als een dikke Kneu moeten zijn). Op het verenkleed heb ik veel plussen (met name, wederom de kop, maar ook het ontbreken van de tramlijn) maar de zeker bruine mantel vindt meer pleidooi voor exilipes  en ik heb daarop nog geen fotografisch materiaal in overeenstemming met hornemanni

garryb

Dus als ik het goed lees: je hebt tot driemaal toe een waarschijnlijke Witstuitbarmsijs van de ondersoort exilipes gezien op Lange Paal, waarbij het formaat van de vogel aanvankelijk voor verwarring zorgde maar kopvorm en overige kenmerken toch pleiten voor deze determinatie? Geen geluidsopname gemaakt?

gerdwichers8

Nee niet goed gelezen, ik overlegde met exilipes, maar: Barmsijs; grote witte stuit zonder witte rail in donkerder  mantel; Keep? Maar duidelijk kleiner (of Witstuit); bevreemd; bij LP terugzien maar al aan Keep gelaten; brede witte marges aan de binnenvlaggen staartpen met duidelijke grote witte stuit; nu een tweetal zwarte lijntjes vanaf de (buff bruine) mantel de vlek indringend, toch enige indringing van het wit op de mantel. Natuurlijk verenkleed. Vergeet even de vogel (toch de Keep er niet helemaal uit ook). Zie een Pallas, volg die door de bosjes, raak de Pallas kwijt.
Zie de Barmsijs  in de berm zitten  :o : Tòch Barmsijs/Wat een knoeperd (vooral kop)! (maar wijt die opvatting van buitensporigheid aan eigen onbegrip voor extremen van het hele complex. Bestudering kop; Groenlandse. Vogel vliegt weg; trage BS-roep, geen opname.
Mantel buffbruiner, kop lichter: bestaan er uberhaupt zulke exilipes? Ik ken ze zo niet uit Scandinavie; hornemanni ken ik niet uit ervaring.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

jelmerpoelstra

Niet goed gelezen? Gert, met alle respect maar je bent zéér moeilijk te begrijpen! Ik maak uit je verhaal op dat de vogel opvallend groot leek; hoe dan ook komen Scandinavische Witstuiten vaak ook groter over dan Grote Barmsijzen. Maar er zijn dit najaar overigens nog zeer weinig wrn. van witstuiten in (zuidelijk) Scandinavie.

gerdwichers8

Citaat van: jelmerpoelstra op november 05, 2012, 08:03:16 AM
Niet goed gelezen? Gert, met alle respect maar je bent zéér moeilijk te begrijpen! Ik maak uit je verhaal op dat de vogel opvallend groot leek; hoe dan ook komen Scandinavische Witstuiten vaak ook groter over dan Grote Barmsijzen. Maar er zijn dit najaar overigens nog zeer weinig wrn. van witstuiten in (zuidelijk) Scandinavie.


Vanwege het belang van het origineel komt het klad eenvoudigweg op de eerste plaats en dat leest altijd moeilijk; ik mag daar niet te veel aan zitten


Ik heb ooit eens 5 weken rond Varranger doorgebracht voorafgaand aan 5 weken in Finland, maar de betreffende vogel gaf me op het zien van zijn kop de indruk dat ik nog nooit enige feeling had gehad met het formaat van een Grote barmsijs (Sijs en Putter was gelijktijdig aanwezig). 

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 01:53:25 AM
Nee niet goed gelezen, ik overlegde met exilipes, maar: Barmsijs; grote witte stuit zonder witte rail in donkerder  mantel; Keep? Maar duidelijk kleiner (of Witstuit); bevreemd; bij LP terugzien maar al aan Keep gelaten; brede witte marges aan de binnenvlaggen staartpen met duidelijke grote witte stuit; nu een tweetal zwarte lijntjes vanaf de (buff bruine) mantel de vlek indringend, toch enige indringing van het wit op de mantel. Natuurlijk verenkleed. Vergeet even de vogel (toch de Keep er niet helemaal uit ook). Zie een Pallas, volg die door de bosjes, raak de Pallas kwijt.
Zie de Barmsijs  in de berm zitten  :o : Tòch Barmsijs/Wat een knoeperd (vooral kop)! (maar wijt die opvatting van buitensporigheid aan eigen onbegrip voor extremen van het hele complex. Bestudering kop; Groenlandse. Vogel vliegt weg; trage BS-roep, geen opname.
Mantel buffbruiner, kop lichter: bestaan er uberhaupt zulke exilipes? Ik ken ze zo niet uit Scandinavie; hornemanni ken ik niet uit ervaring.

Zònder fatsoenlijke foto's en geluidsopnames zou je eigenlijk niet moeten (willen) beginnen aan de ID van een eenzame (?) wat afwijkende 'barmsijs', gezien de enorme variatie binnen flammea en exilipes: ook zonder (voldoende) ervaring met die soorten kun je dat vaststellen als je foto's op 't web bekijkt. Wat in de beschrijving overigens ontbreekt is informatie over de onderzijde (tekening/kleur) en dat lijkt me in geval van een mogelijke Groenlandse 'witstuit' toch wel belangrijk...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op november 05, 2012, 10:27:25 AM
Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 01:53:25 AM
Nee niet goed gelezen, ik overlegde met exilipes, maar: Barmsijs; grote witte stuit zonder witte rail in donkerder  mantel; Keep? Maar duidelijk kleiner (of Witstuit); bevreemd; bij LP terugzien maar al aan Keep gelaten; brede witte marges aan de binnenvlaggen staartpen met duidelijke grote witte stuit; nu een tweetal zwarte lijntjes vanaf de (buff bruine) mantel de vlek indringend, toch enige indringing van het wit op de mantel. Natuurlijk verenkleed. Vergeet even de vogel (toch de Keep er niet helemaal uit ook). Zie een Pallas, volg die door de bosjes, raak de Pallas kwijt.
Zie de Barmsijs  in de berm zitten  :o : Tòch Barmsijs/Wat een knoeperd (vooral kop)! (maar wijt die opvatting van buitensporigheid aan eigen onbegrip voor extremen van het hele complex. Bestudering kop; Groenlandse. Vogel vliegt weg; trage BS-roep, geen opname.
Mantel buffbruiner, kop lichter: bestaan er uberhaupt zulke exilipes? Ik ken ze zo niet uit Scandinavie; hornemanni ken ik niet uit ervaring.

Zònder fatsoenlijke foto's en geluidsopnames zou je eigenlijk niet moeten (willen) beginnen aan de ID van een eenzame (?) wat afwijkende 'barmsijs', gezien de enorme variatie binnen flammea en exilipes: ook zonder (voldoende) ervaring met die soorten kun je dat vaststellen als je foto's op 't web bekijkt. Wat in de beschrijving overigens ontbreekt is informatie over de onderzijde (tekening/kleur) en dat lijkt me in geval van een mogelijke Groenlandse 'witstuit' toch wel belangrijk...


Kijk, Frank kan het wèl.
Maar verder acht ik het belangrijker om traagschuimmatrassen te recyclen en  te versnipperen met een boterhammes.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 10:41:50 AM
Citaat van: frankneijts op november 05, 2012, 10:27:25 AM
Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 01:53:25 AM
Nee niet goed gelezen, ik overlegde met exilipes, maar: Barmsijs; grote witte stuit zonder witte rail in donkerder  mantel; Keep? Maar duidelijk kleiner (of Witstuit); bevreemd; bij LP terugzien maar al aan Keep gelaten; brede witte marges aan de binnenvlaggen staartpen met duidelijke grote witte stuit; nu een tweetal zwarte lijntjes vanaf de (buff bruine) mantel de vlek indringend, toch enige indringing van het wit op de mantel. Natuurlijk verenkleed. Vergeet even de vogel (toch de Keep er niet helemaal uit ook). Zie een Pallas, volg die door de bosjes, raak de Pallas kwijt.
Zie de Barmsijs  in de berm zitten  :o : Tòch Barmsijs/Wat een knoeperd (vooral kop)! (maar wijt die opvatting van buitensporigheid aan eigen onbegrip voor extremen van het hele complex. Bestudering kop; Groenlandse. Vogel vliegt weg; trage BS-roep, geen opname.
Mantel buffbruiner, kop lichter: bestaan er uberhaupt zulke exilipes? Ik ken ze zo niet uit Scandinavie; hornemanni ken ik niet uit ervaring.

Zònder fatsoenlijke foto's en geluidsopnames zou je eigenlijk niet moeten (willen) beginnen aan de ID van een eenzame (?) wat afwijkende 'barmsijs', gezien de enorme variatie binnen flammea en exilipes: ook zonder (voldoende) ervaring met die soorten kun je dat vaststellen als je foto's op 't web bekijkt. Wat in de beschrijving overigens ontbreekt is informatie over de onderzijde (tekening/kleur) en dat lijkt me in geval van een mogelijke Groenlandse 'witstuit' toch wel belangrijk...


Kijk, Frank kan het wèl.
Maar verder acht ik het belangrijker om traagschuimmatrassen te recyclen en  te versnipperen met een boterhammes.

Nee hoor, alleen maar mèt foto's:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8


gerdwichers8

mooi, die exilipes van Frank, maar passen doet die natuurlijk niet; de hornemanni op deze site (18 oktober j.l) heeft de mantelkleur die ik zocht. Is het een hornemanni, of is er nog enige hybridisatie mogelijk?
http://fibowarden.blogspot.co.uk/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00Z&updated-max=2013-01-01T00:00:00Z&max-results=50

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 18:45:50 PM
mooi, die exilipes van Frank, maar passen doet die natuurlijk niet; de hornemanni op deze site (18 oktober j.l) heeft de mantelkleur die ik zocht. Is het een hornemanni, of is er nog enige hybridisatie mogelijk?
http://fibowarden.blogspot.co.uk/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00Z&updated-max=2013-01-01T00:00:00Z&max-results=50

Dexe exilipes heeft ook een vergelijkbare mantelkleur (en géén tramrails), helaas zat-ie in een kooitje....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#14
Zonder foto's wordt 't nu, anderhalve week (?) na dato toch een wat theoretisch verhaal. Dit gaat 'm wat mij betreft niet meer worden zo, hoe jammer dat ook is.
De kenmerken ziin op basis van herinnering toch niet echt lekker meer te verifieren, lijkt me. Zeker bij taxa die zo lastig uit elkaar te houden zijn.

gerdwichers8

t'Is op zich niet zo'n hele moeilijkerd hoor, maar 'm omkerend naar allerlei onbekendheid en hybridisatie beproeven is een andere zaak. Mijn waarnemingen blijven mij een leven lang bij. Niet voor jullie natuurlijk, maar we wonen in Nederland hè

Certhia

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 19:50:48 PM
t'Is op zich niet zo'n hele moeilijkerd hoor, maar 'm omkerend naar allerlei onbekendheid en hybridisatie beproeven is een andere zaak. Mijn waarnemingen blijven mij een leven lang bij. Niet voor jullie natuurlijk, maar we wonen in Nederland hè

http://letswakeupfolks.blogspot.nl/2012/03/can-we-trust-our-memories.html?m=1

Groet
Marc
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: Certhia op november 05, 2012, 22:08:33 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 19:50:48 PM
t'Is op zich niet zo'n hele moeilijkerd hoor, maar 'm omkerend naar allerlei onbekendheid en hybridisatie beproeven is een andere zaak. Mijn waarnemingen blijven mij een leven lang bij. Niet voor jullie natuurlijk, maar we wonen in Nederland hè

http://letswakeupfolks.blogspot.nl/2012/03/can-we-trust-our-memories.html?m=1

Groet
Marc

En gelijk weer leuk bezig........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Citaat van: Certhia op november 05, 2012, 22:08:33 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2012, 19:50:48 PM
t'Is op zich niet zo'n hele moeilijkerd hoor, maar 'm omkerend naar allerlei onbekendheid en hybridisatie beproeven is een andere zaak. Mijn waarnemingen blijven mij een leven lang bij. Niet voor jullie natuurlijk, maar we wonen in Nederland hè

http://letswakeupfolks.blogspot.nl/2012/03/can-we-trust-our-memories.html?m=1

Groet
Marc


Volgens het artikel kunnen we zelfs met een zwaar gebrekkig geheugenapparaat  miljoenen jaren terug in de tijd nog een beginsel localiseren! Fantastisch!!

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


gerdwichers8

Op de Facebook pagina van Shetland Nature zie ik meer hornemanni's met nagenoeg bruine mantels; zogezegd zal door mij niet langer gezocht worden om omwille van een (exceptioneel ?) bruine mantel voor de Holkham vogel op 27 oktober j.l.  en die van  Vlieland op 28 oktober j.l. 1 en hetzelfde individu te verkrijgen. (Ik zou door verval op mijn eigen waarneming (kenmerken op snavel, kop mantel en staartveren  laten vallen/terugtrekken) dit dan niet in de weg staan).
Het is  eerder aannemelijk dat er in die periode een  beweging van hornemanni's  r. Z geweest is, van meer dan 1 vogel.


..dat West Europa voor deze winter niet alleen Haakbekken tegemoet zal zien

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 18, 2012, 15:40:13 PM
Op de Facebook pagina van Shetland Nature zie ik meer hornemanni's met nagenoeg bruine mantels; zogezegd zal door mij niet langer gezocht worden om omwille van een (exceptioneel ?) bruine mantel voor de Holkham vogel op 27 oktober j.l.  en die van  Vlieland op 28 oktober j.l. 1 en hetzelfde individu te verkrijgen. (Ik zou door verval op mijn eigen waarneming (kenmerken op snavel, kop mantel en staartveren  laten vallen/terugtrekken) dit dan niet in de weg staan).
Het is  eerder aannemelijk dat er in die periode een  beweging van hornemanni's  r. Z geweest is, van meer dan 1 vogel.


..dat West Europa voor deze winter niet alleen Haakbekken tegemoet zal zien

Gerd, ik vind het toch wel knap om bepaalde  zuidwaartse bewegingen van Groenlandse Witstuitbarmsijzen te willen concluderen op basis van een bijzonder vage waarneming van een vogel die je eerst geruime tijd voor een Keep aan hebt gezien en die je later louter op basis van je geheugen een passende rugkleur hebt aangemeten....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

4 keer Frank, waarvan 3 keer op 2 tot 4 meter :duim:

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 18, 2012, 19:49:03 PM
4 keer Frank, waarvan 3 keer op 2 tot 4 meter :duim:

Daarvan de eerste 2 keer toch in de veronderstelling dat het een Keep was? Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen, je bent nu eenmaal soms onnavolgbaar.... 8) Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de CDNA er van vindt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#25
Citaat van: frankneijts op november 18, 2012, 20:12:00 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 18, 2012, 19:49:03 PM
4 keer Frank, waarvan 3 keer op 2 tot 4 meter :duim:

Daarvan de eerste 2 keer toch in de veronderstelling dat het een Keep was? Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen, je bent nu eenmaal soms onnavolgbaar.... 8) Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de CDNA er van vindt.


Niet heel veel meer  in die veronderstelling dat het een Kaspische Roodborsttapuit of Zwarte Ruiter was (2e waarneming); wat duidelijk de onzinnigheid van die toepassing aantoont. Veeleer ging het om het karakter van het gemeenschappelijke kenmerk.
En hier is het inderdaad wel waar, vanwege het gemis van de witte tramrail in de bruine mantel verviel de gestelde identiteit van Witstuitbarmsijs in 2e instantie (via Barmsijs in 1e)  naar een mogelijke Groenlandse Witstuitbarmsijs/Keep (3e en laatste)  tijdens de 1e waarneming.
..en de uitkomst van de eerste waarneming is duidelijk geen conclusie maar een onvoltooide werkwijze.


ter info

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 19, 2012, 00:11:47 AM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2012, 20:12:00 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 18, 2012, 19:49:03 PM
4 keer Frank, waarvan 3 keer op 2 tot 4 meter :duim:

Daarvan de eerste 2 keer toch in de veronderstelling dat het een Keep was? Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen, je bent nu eenmaal soms onnavolgbaar.... 8) Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de CDNA er van vindt.


Niet heel veel meer  in die veronderstelling dat het een Kaspische Roodborsttapuit of Zwarte Ruiter was (2e waarneming); wat duidelijk de onzinnigheid van die toepassing aantoont. Veeleer ging het om het karakter van het gemeenschappelijke kenmerk.
En hier is het inderdaad wel waar, vanwege het gemis van de witte tramrail in de bruine mantel verviel de gestelde identiteit van Witstuitbarmsijs in 2e instantie (via Barmsijs in 1e)  naar een mogelijke Groenlandse Witstuitbarmsijs/Keep (3e en laatste)  tijdens de 1e waarneming.
..en de uitkomst van de eerste waarneming is duidelijk geen conclusie maar een onvoltooide werkwijze.


ter info

Net als donkere vlekjes op een witte stuit kun je die 'tramrails' makkelijk missen als de veren door een bepaalde houding wat verschoven zijn. Bovendien liet ik al een fotootje van een exilipes zien die ook geen tramrails had. De waarde van zo'n (non-)kenmerk lijkt me, zeker als dat uitsluitend uit het geheugen kan worden opgediept en dus zonder een uitgebreide (!)serie foto's (en zelfs dan?) behoorlijk beperkt en dan druk ik me voorzichtig uit....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op november 19, 2012, 09:33:03 AM
Citaat van: gerdwichers8 op november 19, 2012, 00:11:47 AM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2012, 20:12:00 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 18, 2012, 19:49:03 PM
4 keer Frank, waarvan 3 keer op 2 tot 4 meter :duim:

Daarvan de eerste 2 keer toch in de veronderstelling dat het een Keep was? Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen, je bent nu eenmaal soms onnavolgbaar.... 8) Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de CDNA er van vindt.


Niet heel veel meer  in die veronderstelling dat het een Kaspische Roodborsttapuit of Zwarte Ruiter was (2e waarneming); wat duidelijk de onzinnigheid van die toepassing aantoont. Veeleer ging het om het karakter van het gemeenschappelijke kenmerk.
En hier is het inderdaad wel waar, vanwege het gemis van de witte tramrail in de bruine mantel verviel de gestelde identiteit van Witstuitbarmsijs in 2e instantie (via Barmsijs in 1e)  naar een mogelijke Groenlandse Witstuitbarmsijs/Keep (3e en laatste)  tijdens de 1e waarneming.
..en de uitkomst van de eerste waarneming is duidelijk geen conclusie maar een onvoltooide werkwijze.


ter info

Net als donkere vlekjes op een witte stuit kun je die 'tramrails' makkelijk missen als de veren door een bepaalde houding wat verschoven zijn. Bovendien liet ik al een fotootje van een exilipes zien die ook geen tramrails had. De waarde van zo'n (non-)kenmerk lijkt me, zeker als dat uitsluitend uit het geheugen kan worden opgediept en dus zonder een uitgebreide (!)serie foto's (en zelfs dan?) behoorlijk beperkt en dan druk ik me voorzichtig uit....


De witte stuit is drie keer gezien waarbij de tweede keer bij de rand met de mantel het ware karakter (hagelwit) opgemaakt kon worden èn vanuit het onderscheid wat er was op een nader kenmerk:de hoedanigheid van een enkel fijn lang zwart streepje op zijn bovenrug.


Verder:om te stellen dat uitsluitend uit het geheugen wordt verkregen wat ik aan kenmerk op de mantel gevonden heb, insinueert dat er uberhaupt geen vogel geweest is.
Maar.. een reele vogel met een gelijke combinatie aan kenmerken, waaronder dit kenmerk op de mantel, ontkracht dit.
Een tweede waarneming  ontkracht die stelling andermaal, want de vogel vliegt tijdens een afzonderlijke gelegenheid van mogelijk nòg dichterbij op, en ik kan andermaal met aandacht naar dat kenmerk gaan. Een verduidelijking op dat kenmerk treedt op.
Bij de derde waarneming is die stelling nogmaals onwaar omdat de gelegenheid afzonderlijk is en de barmsijs op de grond zit en ik vanachter op zijn rug kijk. Daar schenk ik geen expliciete aandacht aan die mantel, maar werk de hele vogel af tot en met die op-en wegvliegt.
Bij de vierde waarneming is er geen enkele toepassing; niet omdat er geen afzondering is van de eerdere waarnemingen (er zit zelfs een nacht slaap tussen) maar omdat er geen mantel gezien wordt. Invallend.
BIj de vijfde waarneming is er geen enkele toepassing (idem); de vogel wordt weliswaar gezien en gehoord, maar slechts summier gezien.
Je zou vier en vijf op zicht alleen hebben te betwijfelen, maar het geluid en het gedrag staan dat niet geheel toe.


Ik neem niet voor waar dat de tramlijn op de mantel een non-kenmerk is, zoals je dat noemt, maar veeleer een kenmerk bijvoorbeeld zoals een juveniele Rode Wouw een lichte iris lijkt te hebben.