Leerachtige korstzwam?

Gestart door mdehaseth, november 16, 2012, 11:58:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

mdehaseth

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://pwn.waarneming.nl/waarneming/view/71854829
Leerachtige Korstzwam - Lopharia spadicea gezien op 2012-10-25 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Kennemerduinen
Foto's:




bij voorbaat dank michiel de haseth

grietaf

Leg eens een stukje in een laagje water en kijk wat er gebeurt (of niet natuurlijk).
Grieta.

mdehaseth

Ik heb gedaan,wat je vroeg,maar er gebeurt weinig :geen verkleuring of vervorming.

loest

Citaat van: mdehaseth op november 16, 2012, 17:43:08 PM
er gebeurt weinig :geen verkleuring of vervorming.
Geef het wat meer tijd, gewoon in het laagje water laten liggen en morgenochtend weer kijken
Groet, Loes

wim veraghtert

macroscopisch ziet het er goed uit voor die soort...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

mdehaseth

Nu is n duidelijke kleurverandering te zien: verbleekt naar okergeel!

loest

 
Kun je van zowel de onder- als de bovenkant nog een foto maken?
Groet, Loes

mdehaseth

Foto van onderkant (sporendragend) zal lukken,maar de bovenkant zit helemaal resupinaat vast aan P.serotina-schors.Misschien beter dat ik n ander stuk ga zoeken,met meer schijnhoed en weer laat weken.
Morgen zal ik dan fotos sturen.

mdehaseth

Ik heb nieuwe fotos geupload,ze staan bij mijn waarneming ,maar ik zie ze niet hier.Het effekt van de onderdompeling is vooral dat de zwam veel vleziger wordt.

grietaf

De Leerachtige korstzwam ken ik niet, maar ik dacht in eerste instantie aan het Viltig judasoor. Vandaar dat ik vroeg om hem in water te leggen. Op je nieuwe foto's is duidelijk te zien dat het dat beslist niet is, dus volg Wim zou ik zeggen.
Grieta.

mdehaseth

Ja,ik heb ook aan Viltig judasoor gedacht,Grieta,maar die is aan de onderkant veel meer geplooid dan dit.
Michiel