Aziatische soort ´beschreven uit Brazilië'

Gestart door JohanvantBosch, november 18, 2012, 17:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Er gaat wel eens iets mis bij het beschrijven van soorten. Hierbij een link naar de samenvatting en inleiding van een artikel dat zo'n geval beschrijft.

Ruim 100 jaar na dato is duidelijk geworden dat de juffer beschreven als Skiallagma baueri, beschreven uit zuidoost Brazilië, eigenlijk Xiphiagrion cyanomelas is, een soort die voorkomt in Indonesië en de Filippijnen....

http://www.mapress.com/zootaxa/2012/f/z03514p088f.pdf

nick w

dat zou bij mij de vraag oproepen of de beestjes wel echt uit Brazilië kwamen, of dat meneer Bauer iets in zn handen gedrukt had gekregen met meer foute labeling.. Ik zie niet staan of ze later weer gevonden zijn, of lees ik daaroverheen?
Komen er meer soorten aan beide zijden van die enorme Indische oceaan voor op deze manier?

Groet,
Nick W

arjan.kop

'known only from the type series', dus daarna nooit meer gezien. Dergelijke foutjes waren niet zeldzaam, omdat verzamelaar en beschrijver zelden dezelfde persoon waren.

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op november 18, 2012, 17:50:42 PM
dat zou bij mij de vraag oproepen of de beestjes wel echt uit Brazilië kwamen, of dat meneer Bauer iets in zn handen gedrukt had gekregen met meer foute labeling..

Zie ook de bijdrage van Arjan... zal inderdaad om foute labeling gaan van beesten die nooit in Brazilie hebben rondgevlogen.

nick w

leuk dat dat nu alsnog ontdekt wordt  :duim:

Groet,
Nick W