licht

Gestart door Robert Heemskerk, april 02, 2007, 23:15:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag nachtvlinderforum,

Ik heb afgelopen weekend een uv-lamp in elkaar geknutseld en deze laat ik nu branden in de avond. De lamp is 30 W en ziet er uit als een soort blacklightlamp.
De lamp heeft ongeveer een bereik van zo'n 180 vierkante meter
Achter de lamp heb ik tegen de muur een laken gespannen.

Ik moet daar wel bij vertellen dat ik 3-hoog woon en de lamp op mijn balkon heb staan.
Wel een hoop muggen, vliegjes en gaasvliegen gehad maar tot nu toe nog geen nachtvlindertje..

Iemand suggesties?
Wat zijn de vlieguren van nachtvlinders? (tot hoe laat zijn ze aktief?)

De lamp werkt nog op het vaste net maar ik ben aan het denken over een soort omvormer met accu zodat ik de lamp ook meer in het bos kan gebruiken..
Als je een goede tip heeft over zo'n voeding? hou ik me aanbevolen  :)

Elachista

#1
Hoeveel constructies heb je inmiddels al in elkaar geplakt?  :P

Ik denk wel dat je vooral in de vroege avond moet beginnen de val aan te zetten, eventueel in de late schemering al. Dan heb je al vedermotjes, mineerders, oecophora's etc.
De meeste andere spanners en uilen heb je nu tegen half 10 gok ik zo, wanneer de schemering voldoende verdwenen is.
Op 3-hoog zul je vast wel wat vangen, alleen gaat vlinderen in een flatje veel lastiger als wanneer je ergens (zoals ik) op de begane grond woont.
Maar je kunt ook prima ergens anders inpluggen, bijvoorbeeld langs een (vertrouwd) parkje, bij volkstuintjes, etc. Even aanbellen bij de betreffende persoon en ik denk dat de meesten wel heel enthousiast zullen zijn. Ik ken zelfs vlinderaars in de 70 die nog steeds geen generator hebben en nog altijd op deze manier te werk gaan!

De accu heb ik geen verstand van, wat dat betreft ben ik a-technisch, maar er zullen wel andere personen zijn die hier ervaring mee zullen hebben :)

Tymo

P.S. Die gaasvliegen vind ik wel leuk! Dus fotografeer maar wat exemplaren zou ik zeggen.
Groet,
Tymo

frankvb

met betrekking tot zelf-knutsel-dingen...

wat voor lichtbronnen werken goed? (of redelijk)
is het echt noodzakelijk om een UV-rijke lamp te shoppen, of kom je met een eenvoudige spaarlamp al een heel eind? Hoe fel moet zo'n lamp zijn?

want nu de stroop steeds minder effect heeft, wordt spelen met licht steeds interessanter natuurlijk :-)

en, op wat voor locaties kan je het best gaan lichten; open plekken in bossen? langs bosranden? op "hoger gelegen" plekken? in het open veld zodat je goed zichtbaar bent?
ik heb namelijk (nog) geen enkele ervaring hiermee, dus wat tips van kenners zouden zeer welkom zijn!

groet,
Frank
Frank

Elachista

Als je in een vrij duistere buurt woont, met dus weinig concurrentie van andere lampen/lantaarns etc. dan werkt een felle spaarlamp ook al goed.
Je zult er weliswaar geen pijlstaarten mee vangen, maar een Peridea anceps moet wel lukken (die heb ik eerder ook wel bij buitenlampen gevonden).
Heb je niet die duistere omgeving dan ben je toch al weer snel aangewezen op die ML-of-HPL lampen. Kosten iets van 12 euro per stuk, dat hangt van de watt-eenheid af.
Groet,
Tymo

frankvb

sja... het is de lamp zelf niet die het prijzig zal maken denk ik... dat is eerder de stroomvoorziening eromheen. vandaar dat ik zat te kijken naar spaarlampen, die relatief makkelijk / lang op een accu kunnen branden. of een kleine blacklight die op een 12-volt accu kan worden aangesloten.

groet,
Frank
Frank

Northwinds

#5
Ik gebruik zelf al meer dan 15 jaar (ook 3 hoog op balkon) het kleine model lichtval zoals te koop bij Vermandel.
In de loop der jaren heb ik daar meer dan 100 soorten macro nachtvlinders mee gevangen, waaronder elk jaar 6 soorten pijlstaarten en meerdere zeldzame (trek)vlindersoorten.
Ik varieer met de blacklight tl lamp en de standaard uv lamp die bij de lamp hoort.

Het is even een investering van ruim 200 euro maar gezien het plezier dat ik hiervan heb gehad jaar in, jaar uit, kan ik deze lichtvallen heel erg aanbevelen.

Gr.
Peter

Windekind

Vorig jaar werd een site aanbevolen met heel goedkope lampen. Welke site was dat ook al weer ?

En nog een vraag; wat is het verschil tussen een ML en een HPL lamp ?
Ook wat betreft effect/resultaat !?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

cora

Ik heb na lang wikken en wegen gisteren ook zo`n dure :blink: vlinderval gekocht.
Ik heb nu 2x met een laken genachtvlinderd in de tuin maar er is nog niet veel op gekomen. Het is ook nog vroeg wat de meeste soorten betreft. Ik ben echt heel benieuwd wat ik te zien gaat krijgen in mijn tuin.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Northwinds

#8
CiteerIk heb na lang wikken en wegen gisteren ook zo`n dure :blink: vlinderval gekocht.
Ik heb nu 2x met een laken genachtvlinderd in de tuin maar er is nog niet veel op gekomen. Het is ook nog vroeg wat de meeste soorten betreft. Ik ben echt heel benieuwd wat ik te zien gaat krijgen in mijn tuin.
Ik zit zelf in vrij bebouwde omgeving en heb in het vroege voorjaar bijna nooit meer dan een paar verdwaalde Orthosia's, het begint meestal pas echt leuk te worden in mei!
Dan vang ik de leukste en vaak ook de meeste soorten vergeleken met andere maanden.
Wellicht dat het dit jaar wat vroeger op gang komt omdat de natuur toch wel wat voor lijkt te lopen vergeleken met normaal.

Nou heb ik nog nooit met een laken op mijn balkon "gevlinderd", normaal gewoon de vlinderval neerzetten bij zonsondergang en -s'ochtends vroeg de vangst bekijken.
Wel altijd de omgeving van de val bekijken als je hem weghaalt, vaak verstoppen vlinders zich in de buurt, op een muur of achterop de val of id.

Gr.
Peter

wim veraghtert

In Vlaanderen is dit momenteel dé val die alom gebruikt wordt, sinds kort ook te koop bij Vermandel:
http://www.vermandel.com/index.php?cat=1&sub=&item=10.010

Erg handig om mee in het veld te gaan of om op te bergen. Ik werk vrijwel uitsluitend met dit type.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Robert Heemskerk

CiteerIk heb na lang wikken en wegen gisteren ook zo`n dure :blink: vlinderval gekocht.
Ik heb nu 2x met een laken genachtvlinderd in de tuin maar er is nog niet veel op gekomen. Het is ook nog vroeg wat de meeste soorten betreft. Ik ben echt heel benieuwd wat ik te zien gaat krijgen in mijn tuin.
Leuk dat je zoiets gekocht hebt!

Wel een investerinkje maar je hebt er denk ik heel veel plezier van :)

Het is nu nog wat te koud denk ik, over een maand heb je volgens mij kans op meer en leuke soorten!  

Robert Heemskerk

CiteerErg handig om mee in het veld te gaan of om op te bergen. Ik werk vrijwel uitsluitend met dit type.
Kun je deze val in het veld gebruiken zonder vaste netaansluiting?

Kan deze dus ook met een ingebouwde accu werken?

cora

Ik woon zelf aan de rand van rotterdam op een oud dijkje met heel veel groen. Ik heb zelf een hele goenen tuin met veel struiken en bomen. Vorig jaar ben ik me pas gaan verdiepen er in en overdag heb ika l heel wat soorten waargenomen. Vaak in de klimop. Ook de populieren pijlstaart zat in de tuin en heb ik goed kunnen bekijken. Ik ben echt super benieuwd.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

wim veraghtert

Citeer
CiteerErg handig om mee in het veld te gaan of om op te bergen. Ik werk vrijwel uitsluitend met dit type.
Kun je deze val in het veld gebruiken zonder vaste netaansluiting?

Kan deze dus ook met een ingebouwde accu werken?
Momenteel wordt ze enkel verkocht met kwikdamplamp.

Heb van dezelfde maker ook wel een gelijkaardige val met actinic-lamp 15W; kan dus branden op een semitractiebatterij. Zo'n batterij kost uiteraard ook wel wat.
Die val wordt momenteel niet op grote schaal gemaakt.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

klaas van haeringen

Nachtvlindervallen zijn natuurlijk leuk (heb er zelf ook 1), maar ze zijn belachelijk duur en met een laken en een ML (kwikdamplamp) vang je veel meer!

Northwinds

#15
CiteerNachtvlindervallen zijn natuurlijk leuk (heb er zelf ook 1), maar ze zijn belachelijk duur en met een laken en een ML (kwikdamplamp) vang je veel meer!
Klopt hoor!
Maar ik heb geen tijd om elke nacht naast een laken te zitten tot de zon weer opkomt.  ;)
Dan is zo'n lichtval toch een heel leuk alternatief.
En de prijs, ach gezien het aantal jaar dat je ermee doet, is het per jaar niet echt veel. (laat staan per nacht, de mijne staat zo'n 250 avonden buiten per jaar)
:)

Elachista

CiteerMaar ik heb geen tijd om elke nacht naast een laken te zitten tot de zon weer opkomt.  ;)
Dat vind ik nou juist het allerleukste van de hele hobby!
Er komt telkens weer wat nieuws aanvliegen, en je vangt veel meer dan wanneer je met een lichtval staat. Ook ga ik ondertussen vaak nog even rupsen zoeken, in het donker zul je dan vaak meer vinden als overdag...
Groet,
Tymo

Northwinds

Citeer
CiteerMaar ik heb geen tijd om elke nacht naast een laken te zitten tot de zon weer opkomt.  ;)
Dat vind ik nou juist het allerleukste van de hele hobby!
Er komt telkens weer wat nieuws aanvliegen, en je vangt veel meer dan wanneer je met een lichtval staat. Ook ga ik ondertussen vaak nog even rupsen zoeken, in het donker zul je dan vaak meer vinden als overdag...
Nou, dat is natuurlijk ook zo!
Maar ik heb maar een zeer klein balkonnetje en ik zit in stedelijk gebied, ik kan daar niet met mijn sterke ML lamp met laken gaan werken, dan is de hele straat verlicht :) .
Mijn lichtval gaat gewoon bijna elke avond het balkon op en in de ochtend kijk ik op mijn gemak de oogst.
Tuurlijk is het veel leuker om af en toe naar een mooie vanglocatie te gaan en daar met een laken te werken en te zien wat er allemaal op afkomt, (doe ik helaas veel te weinig!)

Gr.
Peter

Robert Heemskerk

#18
Vandaag heb ik mijn prototype nachtvlinderval gemaakt.
Het was even klussen maar hij staat nu paraat.
De box is nu nog van dik karton, over een tijdje wil ik deze van hout gaan maken.
Ik heb 'm zo gemaakt dat ie makkelijk mee te nemen is (en in- en uitelkaar te halen is)
De lamp was mijn duurste uitgave (30 euro, lamp(HEMA) van insektenverdelger gedemonteerd..)

Verder geef ik hier nog een link waar je goedkoop kwikdamplampen kunt bestellen:
http://www.firstlight.nl/index.html

En mijn eerste vangst, hoe kan het ook anders.., een Huisuil!
Als ik het goed heb teminste..  :D

foto door glas gemaakt, dus niet zo best van kwaliteit

Edit 7.00 uur, onder de piepschuimhouder vond ik vanochtend nog drie Orthosia's! (Tweestreepvoorjaarsuilen). Helemaal niet verwacht zo drie-hoog-achter, geen boom in de buurt!? Heel leuk om die nou eens niet op smeer te hebben  :P

Robert Heemskerk

#19
Gisteravond vloog er een witkleurige uil bij mijn val.
Jammergenoeg niet gevangen. Wel een zwartkamdwergspanner en een Tweestreepvoorjaarsuil.

De box is nu van plastic gemaakt, en wat meer weersbestendig.

Mijn kat kijkt ook vol spanning toe. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ie niet buiten is als de val aktief is.

Wat ik mezelf af vraag is of het laken wat ik achter de val gespannen heb, goed is om te gebruiken? het lokt waarschijnlijk wel goed.., maar kan misschien ook  te veel van de val afleiden??

Elachista

Witte laken reflecteert het licht, dus ik denk dat het eerder positief zou zijn.  
Groet,
Tymo

acherontia

Ik zou eerder de perspex schermen wit maken zodat de vlinders naar de opening van de val "gelokt" worden. Nu loop je inderdaad het risico dat veel vlinders op het laken gaan zitten en in de loop van de nacht weer verdwijnen.

Groeten,

Jeroen


Robert Heemskerk

#22
Goed idee Jeroen!  :duim:

ga ik proberen!

Ik had al eerder meegemaakt dat er  vlinders naar het laken vlogen en niet naar de val.

acherontia

De val hoger zetten helpt veelal ook..... Ik heb in de tuin wel eens geëxperimenteerd met laken en de val op een tafel zetten of juist niet etc.

Groeten,

Jeroen  

Robert Heemskerk

Op zich, zit ik al vrij hoog (3- hoog) maar het kan geen kwaad om deze wel iets hoger te zetten zodat ie wat minder verborgen staat.. en meer zichtbaar is dus  <_<  

Elachista

Vuurtoren  :lol:  
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

#26
Ik hoop natuurlijk niet dat Schiphol last van me krijgt  :gap:

Ik heb de opstelling hoger gemaakt en de vliegingang wit gemaakt.

Ben benieuwd..

Mijn kat wou ook graag op de foto, en jullie de groeten doen..

xenion

Je hebt er al 1 gevangen onder je tafelpoot :D
Groeten,
Martin

Elachista

#28
Ik wou net zeggen, het is wel grof om parelmoervlinders te gebruiken om je tafel op waterpas te krijgen................  :gap:
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

Typische 'vlinderaars', zoveel oog voor detail!  :duim:

Ik had ze nog niet gezien maar zal ze invoeren  :) , mooie waarneming  :P