eentje uit italie

Gestart door mickss, november 16, 2012, 19:05:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

mickss

http://observado.org/waarneming/view/72164855
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2012-10-02 Italy -Rocca Di Cave (comuni)
Foto's:


Bedankt voor de hulp :)
Groeten, Maykel

jaapbouwman

Hoi Maykel

Een vrouwtje Calliptamus, gelukkig heeft Roy bijna zijn boek af van Italië dus hij weet het vast feiloos!!

groet

Jaap

mickss

Dan wacht ik even rustig zijn reactie af en misschien wil ik zijn boek dan ook weleens zien ;). Thanks.
Groeten, Maykel

RoyKleukers

Ik zou het niet mijn boek willen noemen, maar ik heb er wel aan mee gewerkt ....
Daar komt bij dat de sleutel in het boek ons in dit geval niet gaat helpen. Calliptamus blijft heel lastig om vanaf foto te determineren. Bij mannetjes heb je een goede blik op de achterlijfspunt nodig en bij de vrouwtjes de binnenkant van de achterdijen (en dan houd ik nog vaak mijn twijfel). Met deze foto ga ik dus helaas niet verder komen dan Calliptamus spec.
Hartelijke groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

mickss

Ah, jammer voor mij, maar het staat nog in de planning om daar terug te komen, dus als het niet teveel werk is, zou je me kunnen uitleggen wat de verschillen tussen de soorten precies zijn. T zijn er maar 2 toch? Iig bedankt voor deze bevestiging.
Groeten, Maykel

Wim Bakker

Bij de mannetjes zit het verschil in het pallium (puntig of een bobbeltje) en de kleur van de achtervleugel (roze of blanco).
Er is ook nog iets met de vleugeladering van de voorvleugel maar dat is mij niet helemaal duidelijk.

In Italië zijn er 3: barbarus, italicus en siciliea.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson