Korhoenderexcursie

Gestart door michel.wissink, april 02, 2007, 21:19:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Zondagmorgen 1 april 2007

Mijn gezin ligt nog op één oor als ik om 6 uur opsta voor mijn eigen jaarlijkse korhoender'safari'. Gewapend met binoculair, digitale èn ouderwetse analoge camera (Praktika MTL5B) ga ik op pad.
De analoge camera gaat mee omdat ik daarbij een sterke telelens (400 mm) èn een 3x converter heb. Die had ik voor weinig op de kop getikt (p-draad, dat kost bijna niets meer).
Tot aan de voet van de Sallandse Heuvelrug gaat de korte reis per auto, maar tot 9 uur 's morgens mogen auto's het gebied niet in. Het gaat dus verder te voet.
Op de parkeerplaats tref ik al een enkeling die ook zijn vogelaarsuitrusting uit de kofferbak haalt, vast en zeker met de zelfde missie: korhoenders!
Het is nog schemerig als de voettocht naar de heide begint; een wandeling van een klein half uur naar het domein van de korhoenders.
Precies op het moment van zonsopkomst kom ik op de heide aan, waar ik eerst welkom word geheten door de zang van een onvermoeibare veldleeuwerik op eenzame hoogte. Deze eenmaal achter me gelaten vervaagt zijn zang om plaats te maken voor een zacht gekoer uit de heide. Met hulp van een medevogelaar spot ik mijn eerste korhoen voor dit jaar. Samen met de prachtige zonsopkomst is de ochtend nu al een succes!

Verder lopend over de provinciale weg, die het heidegebied doorklieft, naar de – min of meer – centrale spot van waaruit vogelaars en excursisten observeren of zich verspreiden in het gebied, tref ik – toch enigszins tot mijn verbazing – al een man of 40, die elk hun tassen en statieven al pontificaal op de weg hebben geparkeerd (die is immers nog afgesloten voor gemotoriseerd verkeer). Dat geeft trouwens wel een heel speciaal sfeertje.
Ik vind een plekje en stal mijn bagage. Dat de attractie een internationaal allure krijgt, verneem ik als ik om me heen Engels en Frans hoor praten.
Het duurt niet lang voor de eerste korhoenders zich laten zien en horen. Eerst enkele hennen erg ver weg en in tegenlicht, maar ook al snel een paar hennen en hanen aan de 'goede' kant van de weg. Sommige zijn gemakkelijk te fotograferen doordat ze lange tijd op een zelfde plek zitten; andere zijn in hun vlucht mooi met de verrekijker te volgen over de uitgestrekte heide. Tussen neus en lippen door worden we ook nog verrast met een overvliegende pestvogel. Ook een 5-tal reeën wordt gespot, waarvan er 2 precies achter de korhaan langslopen waar ik mijn telelens op heb gericht! Ik druk snel af en hoop op een bijzondere foto waar ze alledrie op staan. Maar ja, analoog, dus dat duurt làng, voor je het resultaat ziet!
Vlak voor 9 uur komt de boswachter op zijn fiets voorbij, om ons te waarschuwen dat hij aan de rand van het gebied de hekken open moet doen en de auto's weer moet toelaten. Negen uur alweer? De tijd is weer veel te snel gegaan. Op dat moment zit er een hen nog prachtig in de top van een dode boom, te wachten om gefotografeerd te worden. Daar maak ik nog even dankbaar gebruik van, en maak met zowel de digitale als de analoge camera nog enkele foto's, totdat de eerste auto's de rust komen verstoren.
Met in totaal 15 korhoenwaarnemingen vind ik mijn ochtend zeer geslaagd, of de foto's nu gelukt zijn of niet ...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

tekenaar

Erg leuk om eens een stukje te lezen waar een flink aantal waarnemers een kwetsbare soort konden zien zonder dat dat tot veel verstoring heeft geleidt. Nog leuker dat de boswachter het allemaal prima vindt... (De laatste tijd hoor ik steeds vaker negatieve berichen...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

michel.wissink

#2
CiteerErg leuk om eens een stukje te lezen waar een flink aantal waarnemers een kwetsbare soort konden zien zonder dat dat tot veel verstoring heeft geleidt. Nog leuker dat de boswachter het allemaal prima vindt... (De laatste tijd hoor ik steeds vaker negatieve berichten...)
De vogelaars blijven er doorgaans keurig op de wegen en paden, zodat de boswachter niets te klagen heeft (hoewel ik twijfel hoe sommige close-up foto's tot stand gekomen zijn), en hij bovendien ongetwijfeld liever natuurgenieters ziet dan auto's in 'zijn' gebied. Een kwestie van wederzijds respect, denk ik.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60