Hoofdmenu

rugzak Aalscholver

Gestart door arnotenhoeve, november 15, 2012, 10:21:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Ik zie op dit moment een Aalscholver vanuit mijn huis met een wit rugzakje o.i.d. op. Ik kan op internet niet zo gauw iets vinden, behalve 11 in het Voornes Duin die deze zomer gerugzakt zijn.
http://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/aalscholver-met-een-rugzakje
Zijn dit de enige voor zover bekend? Of zijn er ook andere projecten met rugnummers?
De vogel zit net te ver om af te lezen.

groeten
Arno

HPM

Een rugnummer is iets anders dan een gps-logger.
Hier meer info over het project. http://www.buwa.nl/en/gps-logger-research-on-cormorants.html

Herman van der Meer

arnotenhoeve

dank Herman. Dat snap ik, maar het lijkt alsof er een nummer op staat. Ik had die link al gelezen (die staat nl ook gelinkt in mijn gelinkte artikel... uhm) maar ik zag geen afbeelding van hoe dat er precies uitziet. Ook kan ik geen terugmelding overzicht vinden (zoals bijv de Bastaardarend of de Grutto's). Het lijkt me wel leuk dat een beest uit Voornes Duin hier bij de IJssel bij Deventer zit. Dat had ik niet verwacht! Als dat het geval is natuurlijk. Daarom, concrete vraag: is er bekend of er ook rugnummers uitgedeeld zijn aan Aalscholvers? Of is dit echt de GPS rugzak?!

Jeroen Nagtegaal

Kan best dat er een nummer op staat. Kun je er niet een foto van maken?
Ook neem ik aan dat de vogel geringd is, darvan kun je niet zien?

Verder ben ik wel benieuwd waar je deze ziet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

arnotenhoeve

ik heb even contact gelegd met een van de 3 contactpersonen. Dit antwoord ontving ik!

Beste Arno,

Hartelijk dank voor je mail. Er vliegen nog enkele aalscholvers rond met een zender. In het tuigje van de zender zit een metalen ringetje dat langzaam moet doorroesten, zodat de zender afvalt. De zenders hadden batterijen voor ongeveer 3 maanden, zodat de zenders op dit moment niet meer actief zijn. De zender is zwart met daarop een wit cijfer. Daarnaast hebben de alle vogels een aluminium ring van het Vogeltrekstation gekregen en een groene pootring met daarop een code van drie symbolen. Twee mannetjes hebben geen groene pootring gekregen, omdat hun poten te dik waren. Het zou mooi zijn als het je lukt om de code van de zender af te lezen of de code van de groene pootring. Laat even weten of het lukt. Als het niet lukt, maar de vogel zit regelmatig bij je in de buurt dan proberen we langs te komen om zelf de codes af te lezen !

Met vriendelijke groet,

Leuk! Ik ga proberen de boel af te lezen. Nu zie ik de vogel niet meer overigens en het is een hele heisa om dichterbij te komen. De vogel zit in de Bolwerksplas thv Deventer, langs de IJssel.

Jeroen Nagtegaal

Erg leuk! Benieuwd of het lukt.
Groet, Jeroen Nagtegaal

arnotenhoeve

Zo, het is zo waar gelukt!

Dit is de code:
L 1

Ben benieuwd of dat er een van het Voornes Duin is. Als ik wat hoor, laat ik het weten.

arnotenhoeve

en hier nog een nadat hij opgedroogd was en verderop vloog om weer te gaan vissen

Jeroen Nagtegaal

Leuk! Is in elk geval een code die in NL is gebruikt.
Groet, Jeroen Nagtegaal

arnotenhoeve

Yes! Leuk bericht ontvangen:

Prachtig dat je de ring hebt kunnen aflezen. Het is een vrouwtje, dat op 3 mei 2012 gevangen en geringd is. De zender heeft gedurende 28 dagen goed gewerkt. De vogel foerageerde vooral ten westen van de tweede Maasvlakte en in de kanalen in de Rotterdamse Haven (Hartelkanaal, Callandkanaal). De vogel heeft met succes 3 jongen grootgebracht.

Tof dit!

groeten
Arno