Hebben we wel zo veel biodiversiteit nodig?

Gestart door leonwillems@home.nl, november 19, 2012, 12:16:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Het simpele antwoord waarom we pakweg een Tijger of een Gemarmerde Wortelboorder willen behouden is omdat ze mooi zijn. Net zo goed als we heel goed kunnen leven zonder pakweg een Rembrandt of ander schilderij, kunnen we dat ook zonder heel veel bestaande soorten. Maar die mooie schilderijen willen we toch graag bewaren, omdat heel veel mensen ze mooi vinden. Dus wat mij betreft moeten we ook al die mooie biodiversiteit beschermen.

En wat dan met "lelijke" soorten? Tja, zijn die er dan? Zou een leuk topic zijn, wat vind jij het lelijkste dier (of plant)? En dan genieten we weer toch van die lelijke beesten, en dus hebben die ook weer een soort schoonheid en zijn ook die wat mij betreft waard om te beschermen.

Oenanthe

Natuurlijk kan onder de huidige omstandigheden menselijk ingrijpen ook leiden tot het behoud van ecosystemen. Maar dat menselijk ingrijpen nodig is om ecosystemen en de daarbij behorende soorten te behouden is het gevolg van het feit dat het aan mensen te wijten is dat die ecosystemen niet van nature in stand blijven. Alle moerassen verlanden van nature, maar onder natuurlijke omstandigheden ontstaan ook voortdurend nieuwe moerassen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Melchior van Tweel

Of niet natuurlijk. Krabbenscheer is een soort die van nature ook veel in het Rivierengebied voorkomt. Onder natuurlijke omstandigheden is de dynamiek van het rivierensysteem zo groot dat er steeds wel afgesloten open water aanwezig is. Daar is dan steeds plek voor verlanding met Krabbenscheer en dus ook voor de Groene glazenmaker. Omdat het rivieren systeem door de mens is vastgelegd is een belangrijk deel van de dynamiek verdwenen en kan de Groene glazenmaker alleen overleven als de mens ingrijpt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

arjan.kop

klopt, hoewel we eigenlijk niet weten hoe die situatie er in Nederland uit zou zien. Ik zag toevallig een persoon op een forum klagen over grote hoeveelheden krabbenscheer langs een grote rivier en ik ga daar volgend seizoen een kijken. Wat ik wou zeggen is eigenlijk dat ons handelen niet per definitie leidt tot het verdwijnen van zeldzaamheden. Onze kunstmatige toendra is voor veel soorten juist ideaal.

Melchior van Tweel

Citaat van: arjan.kop op november 22, 2012, 12:55:19 PM
klopt, hoewel we eigenlijk niet weten hoe die situatie er in Nederland uit zou zien.
Dat klopt, maar ik kan me daar wel een voorstelling bij maken.

Citaat van: arjan.kop op november 22, 2012, 12:55:19 PM
Onze kunstmatige toendra is voor veel soorten juist ideaal.
Maar ook die waarden staan onder druk (denk Grutto). Overigens heb je wel gelijk. Het menselijke handelen leidt tot op zekere hoogte tot een verrijking. Niet voor niets wordt de periode van Thijsse (ca 1920-1930) gezien als de periode met de rijkste natuur. Toen was alle handelen nog relatief kleinschalig en nog geen kunstmest, vermesting en nog maar weinig ontwatering. Daarna is het langzaamaan bergafwaards gegaan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Oenanthe

In 1996 en in 2006 bezocht ik de Biebrza vallei in noordoost Polen, de enige nog geheel intacte (nergens ingedijkte) rivier van Europa. Daar werd mij met name de eerste keer duidelijk hoe onvoorstelbaar rijk het ouderwetse cultuurlandschap is aan soorten. Tien jaar later viel me op dat de natuurlijke gebieden hun waarde nog hadden maar de cultuurgebieden zeer aan natuurwaarden hadden verloren. Sindsdien weet ik zeker dat menselijke aanwezigheid in het landschap niet automatisch schadelijk voor de natuur hoeft te zijn. Maar wij zijn doorgeschoten en hebben alle natuurwaarden in het cultuurland ondergeschikt gemaakt aan onze economische belangen. Met alle desastreuze gevolgen voor de natuur.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

arjan.kop

Dat is wel waar inderdaad. De polders hier in de buurt (Gouda) hebben de afgelopen dertig jaar een geweldige klap gekregen. Eerst de veel intensievere bemesting en nu peilverlagingen die zorgen dat het bmestingsprobleem ineens acuut wordt draaien de laatste paar jaar hele peilgebieden de nek om. Jammer, omdat dat het beeld schept dat menselijk handelen de natuur (waarvan wij gewoon deel uitmaken) zou benadelen. De afgelopen duizend jaar hebben onze weidevogels juist van ons geprofiteerd.