Houtsnip - 's nachts vliegende vogels

Gestart door Ted van der Knaap, november 10, 2012, 22:09:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Van de week lag er een dode Houtsnip langs een appartementencomplex bij mij in de buurt (http://waarneming.nl/waarneming/view/72012571)

Vond de plek opvallend want een jaar geleden op nagenoeg dezelfde plek ook een dood exemplaar gevonden.

Toen ik daarstraks m'n hond uitliet fladderde er weer een Houtsnip krampachtig over de grond die ws net er ook tegenaangevlogen was. Heb geen vangactie ondernomen maar als ie er morgen nog zit ga ik dat alsnog doen.

Ik lees dat Houtsnippen 360 gr. kunnen zien.

Hoe werkt dat met 's nachts vliegende vogels? Vliegen die op "echo's" zoals sonar bij dolfijnen en ligt het hier aan de ligging van het gebouw dat er iets mis gaat met de navigatie....  .....opvallend dat ze steeds gewond raken/doodvliegen bij dezelfde locatie.

(Er ligt een ruim plein voor en het gebouw is 3 verdiepingen hoog met in de buurt allemaal laagbouw)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

slechtvalk07

Hoe licht is dat plein / die hoogbouw 's avonds? Het schijnt dat houtsnippen gedesoriënteerd raken van verlichting. Kan me herinneren dat het een keer in Autumwatch is behandeld.
Groet,
Anne Sytske Keijser

Ted van der Knaap

Citaat van: slechtvalk07 op november 11, 2012, 09:15:11 AM
Hoe licht is dat plein / die hoogbouw 's avonds? Het schijnt dat houtsnippen gedesoriënteerd raken van verlichting. Kan me herinneren dat het een keer in Autumwatch is behandeld.
Groet,
Anne Sytske Keijser

Zou een goede verklaring kunnen zijn Anne Sytske.

Het plein is behoorlijk verlicht met (korte) lantaarnpalen,  ook aan de zijkant van het gebouw staan er 3 dus goed verlicht.


Een van m'n gedachtes was ook dat ze vanuit het donker bv de bocht omvliegen en dat de overgang ineens naar feller licht de ogen doet "verlammen"


Overigens lag het ex. er vanmorgen niet meer dus ws weer opgeknapt. (....of de buurtkater had een lekker maaltje!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

De ogen van de houtsnip zijn zodanig geplaatst dat ze naar achteren een flink blikveld hebben maar naar voren maar zeer beperkt. Of ze extra lichtgevoelig zijn weet ik niet maar veel nachttrekkers (dat zijn trouwens de meeste vogels) zien 's nachts even weinig als wij. Dat heb ik bij 's nachts trekkende veldleeuweriken vaak waargenomen: ze hebben absoluut niet in de gaten dat ze door uilen bejaagd worden en die doen dat dan ook graag. Geen wonder dus dat ze vaak ergens tegenaan botsen.

Desoriëntatie door licht is niet beperkt tot houtsnippen. Denk maar aan de vuurtorenproblematiek die tot in de 50er jaren van de vorige eeuw heeft bestaan. Daar vlogen 's nachts duizenden vogels tegenaan om hun eind te vinden. Veel zoölogische musea liggen nog vol met balgen die onder vuurtorens vandaan komen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

georgetanis

Citaat van: Oenanthe op november 16, 2012, 09:11:00 AM

Desoriëntatie door licht is niet beperkt tot houtsnippen. Denk maar aan de vuurtorenproblematiek die tot in de 50er jaren van de vorige eeuw heeft bestaan. Daar vlogen 's nachts duizenden vogels tegenaan om hun eind te vinden. Veel zoölogische musea liggen nog vol met balgen die onder vuurtorens vandaan komen.

En natuurlijk de grote vuurvlammen op boorplatforms. Daar vliegen ook vele vogels door desoriëntatie in.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp